کد خبر: 59489

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با ایمان قیاسی، تهیه‌کننده برنامه «مهلا»

هم تفکر برایمان مهم بود هم احساس

ما می‌خواستیم برنامه گفت‌وگومحور اتفاق بیفتد و بتوانیم شرایط امروز جامعه را در نظر بگیریم و درکنار این از آدم‌هایی دعوت کنیم که دغدغه‌مند این خیمه و سفره اباعبدالله(ع) هستند. می‌خواستیم شکل متفاوتی از کار محرمی را ارائه دهیم. مشابه این اتفاقات در تلویزیون برنامه‌های اینترنتی زیاد افتاده است. تلاش کردیم قصه‌گو باشیم.

برنامه اینترنتی «مهلا» در ده شب اول ماه محرم از طریق پلتفرم روبیکا و اپلیکیشن آ‌ی‌گپ پخش شد. این برنامه که محصول استودیو قرن جدید است، عنوان یک ویژه‌برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی همراه‌اول بود که برای اولین‌بار شاهد اجرای محمدحسین پویانفر و تهیه‌کنندگی ایمان قیاسی بود. با ایمان قیاسی درباره این برنامه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

برنامه‌هایی همچون مهلا در ایام ماه رمضان، محرم و غیره زیاد داشتیم. مهلا چه ویژگی‌ای داشته و از چه زمانی کار خود را شروع کردید؟

یک‌ماه قبل از محرم با بچه‌های تیم طرحی را نوشتیم که در ماه محرم امسال حتما در استودیوی تلویزیونی قرن جدید انجام دهیم. کار دلی بچه‌هاست که خواستیم امسال محرم حتما انجام دهیم که نتیجه برنامه مهلا شد.

به سفارش جایی بود یا شما سفارش به جایی دادید؟

خیر، ابتدا طرح را آماده کردیم و قرار بود بسازیم حتی اگر جایی نخواهد. الحمدلله طرح را همراه‌اول دید و پسندید و کار کردیم.

چه تفاوت‌هایی نسبت به برنامه‌های قبلی ایجاد کردید؟

ما می‌خواستیم برنامه گفت‌وگومحور اتفاق بیفتد و بتوانیم شرایط امروز جامعه را در نظر بگیریم و درکنار این از آدم‌هایی دعوت کنیم که دغدغه‌مند این خیمه و سفره اباعبدالله(ع) هستند. می‌خواستیم شکل متفاوتی از کار محرمی را ارائه دهیم. مشابه این اتفاقات در تلویزیون برنامه‌های اینترنتی زیاد افتاده است. تلاش کردیم قصه‌گو باشیم. همان‌طور که این چند قسمت را دیدید سوای آن میهمانی که می‌آید و قدری معروف‌تر است سعی کردیم در دل آن یک قصه اجتماعی نیز قرار دهیم. یعنی 15-10 دقیقه آخر کار قصه اجتماعی وارد گفت‌وگو می‌شود یعنی میهمان و میزبان قصه آن آدم را گوش می‌دهند که در زندگی یا کارهای آنها زلفی به این دم و دستگاه و خاندان آل‌الله گره خورده است و قصه‌های جالبی دارند.

الان واکنش عاطفی مخاطب برای شما بیشتر است یا تفکری که باید باشد؟ هدفی که برای مخاطب تعیین کردید چیست؟

قطعا هر دو برای ما مهم است یعنی آن تفکر و روایت و قصه برای ما مهم است و هم احساس برای ما مهم است و دغدغه‌های اجتماعی که این روزها وجود دارد برای نوع بیان روایت عاشورا و کربلا برای ما مهم است که فکر می‌کنم تا اینجا به هر دوتایش رسیدیم، البته اگر حمل بر خودستایی نباشد.

هر دو را دارید. نظر من این است که یک برنامه ممکن است بخشی بالاتر باشد و یک بخشی پایین‌تر، ولی در هر برنامه سعی کردید این استاندارد را حفظ کنید.

خواست خدا و کمک بچه‌ها بوده است. تیم حرفه‌ای شامل حامد میرفتاحی، محسن نجفی، مرتضی محمدی، امیرحسین طهرانی، عباس اختری، امیرحسین بزرگزادگان، مسعود رجبیان و حبیبه یوسفی بوده‌اند. حامد زحمتکش در این سال‌هایی که کار کردیم همیشه با این تیم بوده است و به قول قدیمی‌ها چشم‌بسته همدیگر را پیدا می‌کنیم. یکی از دلایل این است که بچه‌ها با هم همدل هستند و همانند فوتبالیست‌هایی هستند که سال‌ها کنار هم بازی می‌کنند و درنهایت قهرمان می‌شوند. الحمدلله از نظر اعتقادی و دلی به هم نزدیک هستیم و این اتفاق افتاد و خدا خواست و به کرم امام‌حسین(ع) برنامه گرفت و دیده می‌شود.

تجربه خود شما در برنامه‌های قبلی چطور به شما کمک کرده است مثل عصر جدید، ماه عسل و غیره به یک تهیه‌کننده چطور کمک می‌کند؟

اولین تجربه تهیه‌کنندگی من است و درکنار آدم‌های بزرگ کار کردن قطعا به تجربیات اضافه می‌کند. در تمام این سال‌ها قصه‌گویی ماه عسل برای من همواره تجربه بوده و همواره گفته‌ام ماه عسل برای من مدرک دکتری جامعه‌شناسی و روان‌شناسی است. قصه‌های مختلفی که آدم‌ها روایت کردند، تجربیاتی که آدم‌ها روایت کردند یا شور و هیجان جوانانی که روی صحنه عصر جدید آمدند، همگی درس زندگی و خود زندگی است و فکر می‌کنم این قسمت نصیب ما بوده که در جایی کار خیر کردیم و یا دعای پدر و مادر ما بوده که ما در این مسیر مستقیم با مردم همیشه درگیر بودیم. چه در ماه عسل و چه در عصر جدید هدف اصلی برنامه مردم بودند. در مهلا هم این اتفاق افتاده است.

انتخاب اول شما از ابتدا پویان‌فر بود؟

خیر. چند گزینه داشتیم. ولی بهترین و مهم‌ترین گزینه ما از ابتدا پویان‌فر بود و گفتیم شاید قبول نکند یا برای ایشان اجرا سخت باشد که همین اتفاق هم افتاد. ایشان وقتی با این پیشنهاد مواجه شدند قدری برای ایشان عجیب بود ولی چون قول این را در سفر کربلا از ایشان گرفته بودیم قبول کردند بیایند و با هم صحبت کنیم. بعد که طرح را خواندند خودشان خوش‌شان آمد و من احساس می‌کنم با اینکه برای اولین‌بار بود که چنین فضایی را تجربه می‌کردند خوب از پس کار برآمدند.

شاید اربعین دوباره ادامه دهیم. از ابتدا هم قرار بود ده شب اول محرم را کار کنیم و ده شب اول محرم هم کار کردیم ولی چون استقبال شد امکان دارد برای اربعین هم کار را ادامه دهیم.

مرتبط ها