کد خبر: 59477

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

وزارت علوم نیازمند حاکمیت یک جریان تحول‌گرایانه و انقلابی است

قبل از انتخاب وزیر یک‌سری مسائل مطرح بود ولی حالا باید بعد از انتخاب وزیر حواشی کنار گذاشته شود و وزیر علوم جدید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد؛ چراکه شاهد یک ائتلاف همه‌جانبه از جانب اقشار دلسوز برای کشور هستیم که از بی‌تفاوتی پیشین خسته شده بودند و باید از این فضا استفاده کرد.

توحید تقی‌زاده، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی با اشاره به حضور وزیر علوم جدید و انتظارات جریان دانشجویی از وی، گفت: «توقع دانشجویان انقلابی این است که رویکردی که در سال‌های قبل در وزارت علوم بوده است، تغییر کند و یک رویکرد تحول‌گرایانه در آن جایگزین شود. اگر بخواهیم بررسی کنیم به موارد مختلفی که چند سال گذشته در وزادت علوم مطرح بود، می‌رسیم به نگاه وزارت علوم به جریان دانشجویی. درواقع آن نگاهی که وزارت علوم به جریان و تشکل‌های دانشجویی باید داشته باشد حاکم نبود و وزیر علوم دغدغه جریان‌سازی و تاثیرگذاری جریان دانشجویی در سطح دانشگاه و در دانشگاه‌های مختلف کشور را نداشت. بعضا در چند سال گذشته دیدیم که مسائلی که در دانشگاه‌ها به وجود می‌آمد و باید در سطوح مدیریتی بالا مدیریت می‌شد، به راحتی از کنار آن عبور می‌کرد و مورد تغافل و بی‌توجهی و بی‌تفاوتی قرار می‌گرفت و این بی‌تفاوتی به خودی خود آسیب زننده بود. انتظار ما این است که وزیر علوم جدید این دغدغه را داشته باشد و تک‌تک معضلاتی که در فضای وزارت علوم شاهد آن هستیم اعم از معضلات آموزشی برای دانشجویان و... یک آسیب‌شناسی جدی شود و در حوزه‌های مختلف راهکارهای مختلفی درباره آن ارائه دهند، اولویت‌بندی کنند که برای دانشجویان و جریان دانشجویی چه جایگاهی قائلند. آیا به مانند سال‌های قبل به شکل زینت‌المجالس به جریان دانشجویی نگاه می‌شود؟آیا انتظارشان از تشکل‌های دانشجویی به مانند سال‌های قبل این است که فقط برنامه برگزار کنند و کنشگری دیگری نداشته باشند؟ آیا به مطالبه‌گر بودن جریان دانشجویی در این دوره جدید توجه خواهد شد؟»  وی ادامه داد: «در دوره‌ای که گذشت در بدنه وزارت علوم محسوس بود که وزیر روی معاونان و زیردستان خود نظارتی ندارد و این نکته بسیار مهمی است که افراد شاغل و نقش‌آفرین در وزارت علوم وزیر را قبول داشته باشند. متاسفانه در سال‌های قبل وزیر علوم بر روی روسای دانشگاه‌ها هم نظارت کافی نداشت و معاونان وزیر که انتخاب می‌شوند باید وزیر علوم را قبول داشته باشند. این مساله بسیار مهم است؛ چراکه اینها گفتمان وزیر را قبول نداشتند و ما از این قبول نداشتن در سال‌های قبل و جاهای مختلف آسیب‌های زیادی دیده‌ایم. بعضا شاهد این بودیم که رئیس دانشگاه حکم و نظر وزارت علوم را قبول نمی‌کرد. آموزش عالی به‌عنوان قلب تپنده کشور است و افرادی که از آن بیرون می‌آیند افرادی خواهند بود که جامعه ما را خواهند ساخت به همین سبب وزارت علوم مهم‌ترین و جریان‌سازترین وزارتخانه در کشور از نظر من تلقی می‌شود. اگر رویکرد انقلابی تحول‌گرایانه در وزارت علوم در راس نباشد شاهد خواهیم بود که وزارت علوم جایگاه خود را به‌عنوان یک مرجعیت در آموزش عالی از دست خواهد داد. این سوال مطرح است که استاد و دانشجو و کارمندی که در کف دانشگاه به‌عنوان کنشگر وجود دارند تا چه حد جریانات و تفکر و رویکرد انقلابی که در کف دانشگاه باید جاری باشد را قبول دارند؟ یک ‌نگاه تحولی باید در فضای دانشگاه ایجاد شود و بعد با یک نگاه آسیب‌شناسانه آسیب‌ها را پیدا کنند و با گرفتن پیشنهادات از دانشگاه‌های سطح کشور در جهت رفع این مشکلات تلاش کنند. اگر این نظارت کافی وجود نداشته باشد حتی وقتی رویکرد انقلابی هم در وزارت علوم حاکم باشد شاید نتوانیم شاهد این انقلابی‌گری در تمام سطوح دانشگاهی و پژوهشی باشیم.»

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اظهار کرد: «قبل از انتخاب وزیر یک‌سری مسائل مطرح بود ولی حالا باید بعد از انتخاب وزیر حواشی کنار گذاشته شود و وزیر علوم جدید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد؛ چراکه شاهد یک ائتلاف همه‌جانبه از جانب اقشار دلسوز برای کشور هستیم که از بی‌تفاوتی پیشین خسته شده بودند و باید از این فضا استفاده کرد. ما در این چند سال گذشته با یک مشکل و آسیب مواجه بودیم؛ چراکه روسای دانشگاه‌ها نگاه‌شان به فضای فرهنگی در داخل دانشگاه این بود که فعالیت فرهنگی در دانشگاه کارکرد چندانی ندارد و به همین دلیل در اولویت‌های چندم قرار گرفته بود و حتی در برخی دانشگاه‌ها این معاونت با معاونت دانشجویی ادغام شده بود و عملا ما چیزی به‌عنوان معاونت فرهنگی مستقل نداشتیم. همه اینها درحالی است که رهبری بارها از دغدغه‌های فرهنگی خود سخن گفته و از اولویت‌های اصلی کشور باید محسوب شود و دانشگاه‌ها به‌عنوان مراجع انسان‌ساز باید به این مساله توجه کنند. بعضا در سال‌های قبل شاهد این بودیم که با دلایل واهی جلوی برنامه‌های فرهنگی را می‌گرفتند و موانع زیادی ایجاد می‌کردند و جریان دانشجویی با تنفس مصنوعی توانست خود را به اینجا برساند.»

مرتبط ها