کد خبر: 59427

جو بایدن در دیدار با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بر تعهد آمریکا برای تامین امنیت صهیونیست‌ها تاکید کرد

دولت آمریکا؛ همان دولت ترامپ

بنت قرار بود روز پنجشنبه با بایدن دیدار کند اما به‌دلیل حمله انتحاری در فرودگاه کابل، این دیدار یک روز عقب افتاد و در شامگاه جمعه به وقت تهران برگزار شد. در جریان این دیدار، بنت به بایدن راهبردی را ارائه داده که براساس آن آمریکا بتواند ایران را هم در زمینه هسته‌ای و هم منطقه‌ای متوقف کند.

 50دقیقه دیدار با دو محور؛ یکی «امنیت رژیم‌صهیونیستی» و دیگری مقابله با آنچه «تهدیدات ایران» خوانده می‌شود. این کلیت نخستین دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر دوره‌ای رژیم‌صهیونیستی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بود. بنت قرار بود روز پنجشنبه با بایدن دیدار کند اما به‌دلیل حمله انتحاری در فرودگاه کابل، این دیدار یک روز عقب افتاد و در شامگاه جمعه به وقت تهران برگزار شد. در جریان این دیدار، بنت به بایدن راهبردی را ارائه داده که براساس آن آمریکا بتواند ایران را هم در زمینه هسته‌ای و هم منطقه‌ای متوقف کند. اگرچه در جریان این دیدار  نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی جزئیات این راهبرد را اعلام نکرد و گفت «به‌طور خصوصی» با بایدن صحبت خواهد کرد اما این را گفت که طرحش «برای مهار ایران برای مذاکره» است و هدف از طرحش «متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و ممانعت از گسترش حضور آن در منطقه» است. او یکشنبه هفته گذشته در جلسه کابینه  گفته بود  به بایدن خواهد گفت اکنون زمان آن است که «ایرانی‌ها را متوقف کنیم و به آنها برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای که زمان آن منقضی شده است، طناب نجات ندهیم.» اظهارنظر بنت نشان می‌دهد به‌طور قطع، در راهبرد پیشنهادی او ذیل مخالفت با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای صورت گرفته و او در همین چارچوب نیز راهبرد طراحی کرده است. اگرچه بنت این راهبرد را خصوصی به بایدن اعلام کرده است اما «باراک راوید» خبرنگار صهیونیستی پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» در گزارشی به‌نقل از «مقامات اسرائیلی» نوشت  راهبرد ارائه‌شده توسط بنت به بایدن شامل «مقابله با ایران با استفاده از ترکیبی از اقدامات کوچک بسیار در چندین جبهه –نظامی و دیپلماتیک– به‌جای یک ضربه سنگین است.» این مقامات این راهبرد را «مرگ با هزار زخم» خوانده‌اند. در این راهبرد، کشور متخاصم از تمام ابزار ممکن ازجمله عملیات علیه تاسیسات دولتی و غیردولتی، تخریب سیلوهای گندم، بانک‌ها، سیستم دفاعی و تاسیسات هسته‌ای، سیستم آبرسانی و برق‌رسانی برای تحت‌فشار گذاشتن کشور هدف در دستورکار خود قرار می‌دهد.

بنت درباره جزئیات راهبرد خود اطلاعاتی ارائه نکرده است اما آنچه او به کاخ‌سفید برده، در دستورکار دولت باراک اوباما و دونالد ترامپ بود اما دولت اوباما درنهایت ناچار به توافق با ایران شد و دولت ترامپ نیز در حسرت دستیابی به توافق باقی ماند. البته در سال‌های گذشته و با توجه به تقویت قدرت بازدارندگی ایران، تهران در برابر ماجراجویی‌های آمریکا و متحدانش در منطقه تماشاچی نبوده است. هلاکت جاسوسان صهیونیست در اربیل عراق و حوادثی که برای کشتی‌های صهیونیست‌ها اتفاق می‌افتد به‌نوعی پاسخ به همین ماجراجویی‌ها بوده است. اساسا اگر دشمن صهیونیستی و حامی آمریکایی‌اش پاسخ متناسب با اقدامات‌شان را دریافت نمی‌کردند، به رفتارهایشان ادامه می‌دادند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی که به زبان فارسی و عبری منتشر کرد نیز به این موضوع اشاره‌ای داشت. او نوشت: «تاکید بر استفاده از «گزینه‌های دیگر» علیه ایران، ضمن آنکه تهدید غیرقانونی یک کشور دیگر است، حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی متقابل علیه «گزینه‌های در دسترس» را تثبیت می‌کند.»

  بایدن و تعهد به امنیت تل‌آویو

نویسنده صهیونیست اکسیوس در گزارش خود نوشته است بنت از دو اظهارنظر بایدن بسیار خرسند شد. نخست اینکه، ایران در دوران ریاست‌جمهوری بایدن به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت و دوم، اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد، بایدن آمادگی بررسی سایر گزینه‌ها را دارد: «دو تیم درخصوص تهدید ایران و تعهد ما به ضمانت اینکه ایران هرگز قادر به توسعه تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود، مذاکره خواهند کرد... ما اولویت را به دیپلماسی می‌دهیم، ببینیم به کجا می‌رسیم. اما اگر دیپلماسی با شکست روبه‌رو شود، آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.» بایدن اشاره بیشتری دراین‌باره نکرد و جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید نیز در پاسخ به این سوال که بایدن درحال بررسی چه گزینه‌های دیگری است از اظهارنظر خودداری کرد. بایدن تقریبا همان مطالباتی را از ایران دارد که دولت پیشین آمریکا داشت. بایدن همانند ترامپ به‌دنبال افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران و گشودن باب مذاکرات منطقه‌ای و موشکی است اما برای دستیابی به این هدف لازم نمی‌بیند همانند ترامپ از تئوری «مرد دیوانه» بهره بگیرد. در این دیدار بایدن از «تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات‌متحده به امنیت اسرائیل» و همچنین از تعهد آمریکا برای تجدید تجهیزات سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین -که ظرفیت‌های آن در جنگ ۱۱روزه ماه می با حماس در غزه به‌شدت مصرف شد- سخن گفت تا بنت پس از دیدار با بایدن این دیدار را «ممتاز» توصیف کند و بگوید که احساس می‌کند او و بایدن از دیرباز یکدیگر را می‌شناسند.

مرتبط ها