کد خبر: 59424

رئیس دانشگاه شهید بهشتی:

وزیر علوم جامعه دانشگاهی را از موج‌های مخرب سیاسی دور نگه دارد

وزیر علوم باید حریم توسعه علوم و فنون را در مواجهه با موج‌های مخرب سیاسی و اجتماعی حراست کرده و دانشگاه را از سیاست به دور نگه دارد.

سعدالله نصیری‌قیداری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه هیچ وزارتخانه‌ای وزیر علوم تربیت نمی‌کند، اما این وزارتخانه، وزرای همه وزارتخانه‌های دیگر کشور را تربیت می‌کند و از این حیث جایگاه بسیار بالایی دارد، گفت: «وزیر علوم باید حریم توسعه علوم و فنون را در مواجهه با موج‌های مخرب سیاسی و اجتماعی حراست کرده و دانشگاه را از سیاست به دور نگه دارد.»

او ادامه داد: «قطعا انتظار نمی‌رود که برخی از چالش‌هایی که امروز جامعه دانشگاهی با آن روبه‌رو است، ظرف 3 یا 4 سال آینده برطرف شود. مساله اصلی آغاز درست راه در وزارت علوم است؛ چراکه این مساله باعث می‌شود تا دانشگاه‌ها در ریلی قرار بگیرند که درنهایت به‌سمت هدف مطلوب حرکت کنند. متاسفانه می‌گوییم وقتی وزیری می‌آید باید همه چالش‌های نظام آموزش عالی را حل کند، درحالی که اصلا این‌طور نیست.»

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی اظهار داشت: «وزیر علوم باید اقداماتی را دنبال کند که در درازمدت درمجموع دانشگاه‌ها و در یک کلام نظام آموزش عالی بتواند به‌سمت هدف مطلوب حرکت کند. اولین اولویت توجه به کیفیت توسعه علمی و فناوری و نوآوری کشور است؛ چراکه وضعیت نابسامانی که بر اثر کم‌توجهی به کمیت ایجادشده باید در یک ریل‌گذاری درست برطرف شود. هرچند در سال 92 این رویکرد ایجاد شد، اما باید با برنامه‌ریزی بهتری تداوم پیدا کند.»

نصیری‌قیداری با بیان اینکه بحث استقلال دانشگاه‌ها هم باید مدنظر قرار بگیرد، تصریح کرد: «منظور این نیست که امور ستادی و حاکمیتی نیز برعهده دانشگاه‌ها باشد، بلکه باید برخی اختیارات به دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های بزرگ و پیش‌رو تفویض شود. به‌طور مثال باید بحث سنجش و پذیرش و جذب دانشجوی دکتری به‌عنوان اقدامات اثرگذار در راستای استقلال دانشگاه‌ها محقق شود. همچنین توجه جدی به ارتباطات بین‌المللی هم باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه ایجاد ایده‌های نو یک مقوله جهانی است و نمی‌توان به علم تنها از منظر جغرافیای ایران توجه کرد و تعاملات بین‌المللی باید بر اساس روند درستی پیش رود.»

او خاطرنشان کرد: «توجه به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که تبعات ناگوار اجتماعی دارد هم باید مدنظر وزیر علوم قرار گیرد و بستر جذب نخبگان و به حداقل رساندن مهاجرت فارغ‌التحصیلان را فراهم کند، همچنین بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان هم از دیگر اولویت‌هایی است که باید توسط وزارت علوم در دوره جدید دنبال شود.»

مرتبط ها