کد خبر: 59368

مسئول قرارگاه جهادی مهاجر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک:

نقاهتگاه بیماران کرونایی را در اراک ساختیم

از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه سال 98 در بیمارستان خوانساری فعالیت خود را به‌صورت داوطلبانه آغاز کردیم. درواقع اولین گروه دانشجویی کشور بودیم که با شیوع کرونا برای مبارزه با آن فعالیت خود را انجام دادیم و در تمام دوران پیک کرونا نیروهای ما در بیمارستان‌ها حضور داشتند.

 نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: صادق میقانی، مسئول قرارگاه جهادی مهاجر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی در دوران کرونا و به‌خصوص پیک پنجم آن گفت: «از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه سال 98 در بیمارستان خوانساری فعالیت خود را به‌صورت داوطلبانه آغاز کردیم. درواقع اولین گروه دانشجویی کشور بودیم که با شیوع کرونا برای مبارزه با آن فعالیت خود را انجام دادیم و در تمام دوران پیک کرونا نیروهای ما در بیمارستان‌ها حضور داشتند.» وی افزود: «از ابتدای شیوع کرونا درکنار کارمندان بیمارستان و به‌همراه کادر درمان فعالیت داشتیم و بچه‌ها به‌عنوان کمک‌پرستار درکنار کادر درمان حضور داشتند و در بخش کرونایی مانند مابقی کارکنان به‌صورت شیفت‌بندی کار می‌کردند. افرادی که نمی‌توانستند در بیمارستان حضور داشته باشند همت کردند و کارگاه تولید شیلد و همچنین ماسک را ایجاد کردند تا در دورانی که با کمبود شیلد و ماسک مواجه بودیم، قدمی درجهت رفع این کمبودها بردارند. درنتیجه با دایرکردن این کارگاه‌ها حدود سه، چهار هزار شیلد و 15 هزار ماسک تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت.»

مسئول قرارگاه جهادی مهاجر، علوم‌پزشکی اراک اظهار داشت: «به‌صورت خاص در پیک چهارم کرونا بنا به درخواست رئیس دانشگاه، نقاهتگاه شهید هادیان تاسیس شد که با کمک دانشجویان جهادی صفر تا صد این کار را انجام دادیم و طی آن سالن ورزشی را از صفر به یک نقاهتگاه برای بیماران تبدیل کردیم که بعدها مسئولان دانشگاه آنجا را به یک بخش بیمارستان تبدیل کردند و تمام امکانات بیمارستان را به این مکان انتقال دادیم. در پیک چهارم که اوایل بهار بود، روزانه حدود 100 بیمار به نقاهتگاه می‌آمدند و به‌صورت ساعتی بستری می‌شدند و دارو و اکسیژن تهیه می‌کردند و می‌رفتند. پرسنل و کادر درمان آن‌هم متشکل از تعدادی از دوستان و تعدادی هم از هیات‌علمی دانشکده پرستاری بودند که مراقبت و تزریق دارو برای بیماران را به‌صورت شیفت‌بندی انجام می‌دادند.»

میقانی افزود: «درحال حاضر هم از همین نقاهتگاه استفاده می‌شود، ولی کادر درمان آن تغییر کرده است و کادر درمانی از بیمارستان آمده و جایگزین شده‌اند. به این نقاهتگاه روزانه بین 600-500 نفر از بیماران مراجعه و دارو و اکسیژن تهیه می‌کنند. در پیک پنجم هم که درحال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم، نیروهای داوطلب ما برای کمک به واکسیناسیون ملی دست‌به‌کار شده و حدود 40 نفر از دوستان جهادی در مراکز مختلف حضور دارند، که بیشترین تمرکز آنها در مرکز مصلای شهر است. در مراکز گردو و مرکز شهید زاکی هم حضور دارند و کمک می‌کنند. در مصلی که تراکم جمعیت بیشتر است، تقریبا روزی 2500 نفر تزریق واکسن انجام می‌دهند. در ابتدا که تعداد مراکز کمتر بود، حدود 4000 نفر واکسن تزریق می‌شد که مدیریت و تزریق برعهده بچه‌های جهادی بود که در دوشیفت صبح- عصر حضور دارند.

مرتبط ها