کد خبر: 59233

گزارش«فرهیختگان» از راه‌اندازی سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی

با سراهای نوآوری اقتصاد دانش بنیان در دسترس است

مسئولان دانشگاه هدف خاصی را برای راه‌اندازی این سراها درنظر گرفته‌اند؛ هدف از سراهای نوآوری ایجاد اکوسیستمی برای تمام بازیگران زیست‌بوم کسب‌‌وکار دانش‌‌بنیان در قالب یک مجموعه واحد است. در سرای نوآوری تمام عوامل کسب‌وکار دانش‌بنیان گرد هم می‌‌آیند تا اکوسیستم استارتاپی چابک و باکیفیتی راه‌‌اندازی شود.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار:  دانشگاه آزاد اسلامی در جدیدترین برنامه خود، درصدد است تا ده‌‌ها سرای نوآوری را متناسب با موضوعات تخصصی در استان‌‌ها راه‌اندازی کند؛ سرای نوآوری شامل فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه‌ می‌‌شود که فضای تبادل، تعامل و کارآفرینی را به‌وجود می‌‌آورد و به انسجام‌‌دهی روند ایده تا محصول کمک می‌‌کند. مسئولان دانشگاه هدف خاصی را برای راه‌اندازی این سراها درنظر گرفته‌اند؛ هدف از سراهای نوآوری ایجاد اکوسیستمی برای تمام بازیگران زیست‌بوم کسب‌‌وکار دانش‌‌بنیان در قالب یک مجموعه واحد است. در سرای نوآوری تمام عوامل کسب‌وکار دانش‌بنیان گرد هم می‌‌آیند تا اکوسیستم استارتاپی چابک و باکیفیتی راه‌‌اندازی شود.این دانشگاه در رویکرد جدید خود که همان توجه به اشتغال، مهارت جوانان و اقتصاد شهرها است، سال گذشته چندین سرای نوآوری را با هدف گسترش اقتصاد منطقه‌‌ای، کاهش ریسک‌‌پذیری دانشگاه با ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای راه‌اندازی کرده است و حالا می‌خواهد چندین سرای نوآوری دیگر را نیز به لیست قبلی اضافه کند.سرای نوآوری ساختاری متشکل از باشگاه‌‌ها، مراکز رشد، صاحبان سرمایه، شتاب‌‌دهنده و پارک‌‌های فناوری است که استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی در آن فعالیت دارند. در همین راستا چندروز پیش بود که دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان مرکزی سفر کرد و دو سرای نوآوری جدید را در واحد اراک افتتاح کرد. به‌گفته دکتر طهرانچی، سراهای نوآوری، ایده‌ای برای رسیدن به دانشگاه نوآور است و دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد این سراها تلاش دارد که از علم، ثروت تولید کند. بر همین اساس دو سرای نوآوری در محل پردیس سابق واحد اراک راه‌اندازی شد که این افتتاح با هدف حل مسأله و اشتغال دانش‌بنیان است و به دانشجویان می‌آموزد چگونه از علم خود به درآمد و ثروت برسند.

  17 استان مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری را اخذ کرده‌اند و 6 استان در صف انتظارند

البته این تازه اول راه است و در آینده نزدیک چندین سرای نوآوری دیگر نیز با موضوعات تخصصی در دیگر استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد. بر همین اساس 17 استان مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری خود را باتوجه به پتانسیل‌های منطقه‌ای‌شان اخذ کرده‌اند و 6 استان دیگر نیز در صف انتظار قرار گرفته‌اند تا سراهای نوآوری آنها نیز بررسی شود و بتوانند مجوز خود را دریافت کنند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهند جوانان با ورود به این دانشگاه مهارت‌آموزی کرده و با استفاده از تخصص و مهارت خود درآمدزایی داشته باشند. بنابراین برای تحقق این هدف وظیفه دانشگاه فقط آموزش و برگزاری کلاس‌ها نیست، بلکه دانشگاه باید بستر مهارت‌آموزی و ایجادکننده شرایط برای درآمدزایی دانشجویان باشد. سراهای نوآوری دانشگاه آزاد را به این هدف نزدیک می‌کند.
در این گزارش به جزئیات و اهداف چهار سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اراک، چالوس و کرمانشاه پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس مطرح کرد/سرای نوآوری گردشگری ایران (سنگا)، حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت گردشگری (لینک)

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مطرح کرد/ثروت‌آفرینی در سرای نوآوری صنایع تبدیلی، اسانس، عصاره و گیاهان دارویی (لینک)

 

مدیر سرای نوآوری سلامت کار واحد اراک:/ایجاد اکوسیستم نوآوری در حوزه سلامت کار جزء اولویت‌های کاری است (لینک)

 

مدیر سرای نوآوری بازیافت و پسماند دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مطرح کرد/استفاده از فرصت‌های نهفته در بازار صنایع بازیافت (لینک)

مرتبط ها