کد خبر: 59162

گزارش «فرهیختگان» از اعزام پارالمپیکی‌ها به ژاپن؛ کاروان کم ولی باکیفیت

در انتظار ۱۱ طلا

کاروان ورزشی ایران با نام سردار دل‌ها و با پرچمداری زهرا نعمتی ورزشکار تیراندازی با کمان ایران و نورمحمد آرخی دوومیدانی‌کار ایران برای کسب مدال‌های بیشتر به میدان مبارزه خواهد رفت؛ مبارزه‌ای که برای ورزشکاران پارالمپیکی دنیا قبل از آغاز بازی‌ها انگار شروع شده است، مبارزه با کرونا که دامن پارالمپیکی‌ها را هم در دهکده بازی‌ها گرفته و هم آنهایی که از سد قرنطینه نتوانستند عبور کنند.

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: کاروان ورزشی ایران از 4 شهریورماه رقابتش را در پارالمپیک آغاز می‌کند؛ رقابتی که مانند المپیک با بسکتبال برای کاروان ایران آغاز خواهد شد. این نهمین حضور ایران در این رقابت بزرگ خواهد بود. شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک 2020 که از دوم شهریورماه به‌صورت رسمی آغاز و تا شهریور ادامه خواهد داشت، با حضور 62 ورزشکار ایرانی در 10 رشته ورزشی آغاز خواهد شد که این تعداد کمترین تعداد کاروان ایران در چهار دوره گذشته پارالمپیک است، ظاهرا هرچقدر در بخش المپیک اصرار به اضافه شدن تعداد بیشتری با کاروان توکیو چه برای کسب مدال و چه برای کسب تجربه بود، سیاستگذاری متفاوتی برای پارالمپیکی‌ها اجرا شد و کسب یا داشتن درصدی شانس برای کسب مدال معیار این اعزام نبود، بلکه پیش‌بینی رفتن ورزشکاران روی سکو بود که شانس حضور ورزشکاران به پارالمپیکی‌های ایران را داد. کاروان ایران در سال 2012 و پارالمپیک لندن بهترین نتیجه تاریخ خود را با کسب 10 طلا، 7 نقره و 7 برنز به‌دست آورد که حاصل آن ایستادن در رده یازدهم پارالمپیک بود و حالا باید دید در توکیو نتیجه سیاستگذاری متفاوت مسئولان چه خواهد بود. این نکته را هم فراموش نکنیم که حاصل تلاش ورزشکاران ایران در ادوار پارالمپیک 136 مدال بوده که 55 طلا، 37 نقره و 44 برنز رنگ مدال‌های ملی‌پوشان ایران در رشته‌های مختلف ورزشی بوده است.

کاروان ورزشی ایران با نام سردار دل‌ها و با پرچمداری زهرا نعمتی ورزشکار تیراندازی با کمان ایران و نورمحمد آرخی دوومیدانی‌کار ایران برای کسب مدال‌های بیشتر به میدان مبارزه خواهد رفت؛ مبارزه‌ای که برای ورزشکاران پارالمپیکی دنیا قبل از آغاز بازی‌ها انگار شروع شده است، مبارزه با کرونا که دامن پارالمپیکی‌ها را هم در دهکده بازی‌ها گرفته و هم آنهایی که از سد قرنطینه نتوانستند عبور کنند. کرونایی که باعث شد کشورهای ساموآ، کریباتی، تونگاه و وانواتو نتوانند ورزشکاری را به این مسابقات اعزام کنند، یا کرونایی که ورزشکاران را قبل و حتی بعد از اعزام هم درگیر خودش کرده است، مانند کاروان ایران که پایش به توکیو نرسیده تسلیم کووید شد. دو نفر از اعضای تیم‌ملی والیبال نشسته، ورزشکاران تیم‌ملی بسکتبال با ویلچر و دو نفر از گروه اجرایی و خبری که البته تست مجدد بازیکن بسکتبال با ویلچر و یکی از اعضای کادر اجرایی منفی اعلام شد تا آنها بخت حضور در توکیو را پیدا کنند، این در حالی است که خبر ابتلای یکی از مقامات اجرایی کاروان ایران به کرونا در دهکده بازی‌های المپیک هم به گوش رسید و این یعنی شاید هر لحظه ممکن است منتظر شنیدن خبر ناخوشایند آلوده شدن به ویروس از توکیو باشیم! البته که این ویروس کاروان المپیک ایران را هم در رشته دوومیدانی درگیر کرده بود، ولی تعداد ورزشکاران پارالمپیک در این زمینه بیشتر است. از کرونا که بگذریم، باید به شرکت نکردن افغانستان در این بازی‌ها هم اشاره کرد، این در حالی است که ورزشکار زن تکواندوی این کشور که در خانه خودش را حبس کرده، با ارسال پیامی به کمیته بین‌المللی پارالمپیک خواستار کمک و مهیا کردن شرایطش برای حضور در این رقابت‌ها شده است.

تیم پرجمعیت پارادوومیدانی

نهمین دوره حضور ورزشکاران ایرانی در پارالمپیک با نهمین حضور ورزشکاران پارادوومیدانی ایران هم همراه است و این درحالی است که این تیم از پرجمعیت‌ترین تیم‌های اعزامی به توکیو به‌شمار می‌رود. شاید باری که در المپیک برای کسب مدال روی دوش‌های کشتی‌گیران گذاشته شده بود، حالا روی دوش پارادوومیدانی‌کاران است. آنها 8 دوره قبلی روی‌هم‌رفته 135 ورزشکار را به این آوردگاه اعزام کرده بودند که 35 طلا، 24 نقره و 27 برنز را در کارنامه‌شان ثبت کردند. حالا درحالی‌که ورزشکاران رشته‌های بسکتبال با ویلچر، تیراندازی، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری، پارادوومیدانی، پاراکانوئینگ، وزنه‌برداری، والیبال نشسته و پاراجودو در توکیو برای کسب سکو می‌جنگند، پاراتکواندو هم با تکواندوکاران ایرانی اولین حضور خود در این مسابقات را تجربه می‌کند.

در انتظار 11 طلا

پیش‌بینی کمیته ملی پارالمپیک ایران این است که با 62 ورزشکار، 28 مدال را به‌دست آورند، حتی کارشناسان به‌صورت دقیق‌تری از کسب 11 مدال طلا، 11 مدال نقره و 6 مدال برنز در این آوردگاه خبر داده‌اند. پیش‌بینی‌ها برای تیراندازی یک طلا و یک نقره، وزنه‌برداری سه طلا، یک نقره و یک برنز، والیبال نشسته یک طلا، بسکتبال با ویلچر قرار گرفتن در رتبه هشتم، دوومیدانی دو طلا، دو نقره نزدیک به طلا، سه نقره و چهار برنز، جودو دو نقره، تکواندو یک طلا و یک نقره، تیراندازی با کمان سه طلا، یک نقره و دو برنز است، همچنین برای رشته‌های پاراکانو و دوچرخه‌سواری ارزیابی مدالی و جایگاهی نشده است.

آنهایی که جا ماندند

از آنجاکه کاروان ورزشی ایران در مسیر سیاست‌های خود و نگاه کیفی به بازی‌های توکیو از خیر اعزام چند ورزشکار خود گذشته است، ورزشکاران تیم فوتبال نابینایان که حامیان زیادی هم داشتند، یکی از آن تیم‌ها بودند. نبودن شاهین ایزدیار در رشته شنا هم در این دوره بازی‌ها کاملا احساس می‌شود. کسی که در بازی‌های پارآسیایی جاکارتا 6 طلا کسب کرد، ولی برایش در پارالمپیک شانس مدال متصور نبودند!

همه پارالمپیکی‌های ایران

کاروان ایران با 83 نفر شامل 62 ورزشکار و 21 مربی در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت خواهد کرد. این رقابت‌ها از 24 آگوست تا 5سپتامبر در دهکده بازی‌های توکیو برگزار می‌شود که مسئولان اجرایی رقابت‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا برای ورزشکاران پارالمپیکی قوانین سخت‌تری را گذاشته‌اند تا ورزشکاران با آرامش بیشتری در مسابقات حضور پیدا کنند. اسامی ورزشکاران ایران در کاروان اعزامی به توکیو را بدون درنظر گرفتن موارد ابتلا به کرونا در ادامه مرور می‌کنیم.
پاراتیراندازی: ورزشکار: ساره جوانمردی، سمیرا ارم، رقیه شجاعی، کادر فنی: حسین امیری (سرمربی)، زینب آقاعلی‌اکبری (مربی)
پاراوزنه‌برداری: ورزشکار: امیر جعفری، روح‌اله رستمی، سامان رضی، سیدحامد صلحی، منصور پورمیرزایی، کادر فنی: علی‌اصغر رواسی (سرمربی)، علی فخرآور (مربی)
پاراتکواندو: ورزشکار: اصغر عزیزی، مهدی پوررهنما، رایحه شهاب، کادر فنی: پیام خانلرخانی (مربی)، عاطفه کشاورز (مربی)
والیبال نشسته: ورزشکار: حسین گلستانی، داود علی‌پوریان، رمضان صالحی، سیدمحمدحسین حسینی، صادق بیگدلی، مجید لشکری، محمد نعمتی، مرتضی رمضانی، مرتضی مهرزاد، مهدی بابادی، مهرزاد مهروان، میثم علیپور، کادر فنی: هادی رضایی (سرمربی)، فرید صائبی (مربی)
جودو: ورزشکار: وحید نوری، محمدرضا خیرالله‌زاده، کادر فنی: محمدرضا حاجی یوسف‌زاده (مربی)، علیرضا امینی (مربی)
بسکتبال با ویلچر: ورزشکار: ایمان بگ‌زاده، مجتبی کمالی، حسن عبدی، فالح عیاشی، عبدالجلیل قرنجیک، محمد محمدنژاد، دانیال ذاکری، امیررضا احمدی، محمدحسن سیاری، محسن طلوعی، مرتضی عابدی، وحید سعادت‌پور، کادر فنی: عباس آقاکوچکی (سرمربی)، کمال عشق (مربی)
پاراتیراندازی با کمان: ورزشکار: رمضان بیابانی، زهرا نعمتی، علی سینا منشازاده، غلامرضا رحیمی، محمدرضا زندی، فرزانه عسگری، کادر فنی: مجید کهتری (سرمربی)، جبرائیل عبادی (مربی)
پارادوومیدانی ( جانبازان و معلولان – نابینایان و کم‌بینایان)
ورزشکار: امان‌الله پاپی، الناز دارابیان، هاشمیه متقیان، صادق بیت‌سیاح، علی‌اصغر جوانمردی، سعید افروز، سجاد محمدیان، علیرضا مختاری، سیامک صالح فرج‌زاده، حامد امیری، علی پیروج، مهدی اولاد، وحید علی‌نجیمی، امیر خسروانی، سامان پاکباز، نورمحمد آرخی، کادر فنی: بهمن رضایی فرعی (مربی)، زهرا کرم‌زاده (مربی)، ابراهیم مومنی(مربی)، سیدمهدی شاهرخی (مربی)، مصطفی بهرامی (مربی)
پاراکانو: ورزشکار: شهلا بهروزی‌راد، اسلام جاهدی، کادر فنی: مسعود مهدوی‌نیا (مربی)
پارادوچرخه‌سواری: ورزشکار: مهدی محمدی، کادر فنی: فرهاد عصفوری (مربی)

مرتبط ها