کد خبر: 58847

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل:

سیاسی‌کاری‌های آموزش عالی در دولت جدید حذف شود

در آموزش عالی مدل ایران خودرویی عمل می‌کنیم؛ ارتباط بین علم و تکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان یکی از موضوعاتی است که باید تقویت شود. درواقع تقویت مراکز نوآوری، سراهای نوآوری، پارک‌های علم‌وفناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در راس امور قرار بگیرند. همچنین در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه باید فراتر از احزاب و جناح‌ها عمل کند.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نیز درخصوص اولویت‌های آموزش عالی در وزارت علوم دولت جدید گفت: «به‌عنوان مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی توقع داریم که سیاست‌های چندگانه و سیاسی‌کاری‌هایی که در آموزش عالی وجود دارد در وزارت علوم دولت جدید حذف شود. درواقع برطرف کردن استانداردهای چندگانه در آموزش عالی غیردولتی موضوعی است که باید مدنظر قرار گیرد.»  او اضافه کرد: «درحال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی با حضور اعضای هیات‌علمی توانمند، استانداردهای آموزشی و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی برای تاسیس رشته، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. در آموزش عالی متاسفانه مراکزی وجود دارند که بدون اعضای هیات‌علمی فعالیت می‌کنند که این موضوع به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. این درحالی است که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بی‌شمار، مجبور است تمام استانداردها را به‌طور کامل رعایت کند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: «در وزارت علوم دولت جدید، دانشگاه‌های دولتی نباید با دانشگاه‌های غیردولتی رقابت کنند. مشکل اساسی که در آموزش عالی کشور وجود دارد این است که هم آموزش عالی دولتی و هم غیردولتی وجود دارد؛ آموزش عالی دولتی باید کار نظارتی و سیاستگذاری را انجام داده و این درحالی است که اکنون در آموزش عالی دولتی ناظر، داور، ارزیابی‌کننده و سیاستگذار خود پای کار آمده است. به‌طور مثال در یک رقابت ورزشی، بازیکن، داور، مربی، رئیس فدراسیون و... نمی‌تواند تنها یک نفر باشد. بنابراین نمی‌توان منافع بازی را فقط براساس منافع خود تنظیم کرد.»

رسولی توضیح داد: «انتظارمان این است که دولت جدید برای این مشکل یک فکر اساسی کند. زمانی که جامعه و خانواده‌ها دچار بیماری روحی و روانی بودند و بسیاری از افراد نخبه از کشور خارج می‌شدند، دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد. بنابراین حالا که کشور از موقعیت بحرانی عبور کرده است دولت نمی‌تواند این دانشگاه را به‌عنوان بخش عظیمی از آموزش عالی کشور نادیده بگیرد.»

او با بیان اینکه در سیاستگذاری‌های آموزش عالی باید نظرات آموزش عالی غیردولتی نیز اخذ شود اضافه کرد: «متاسفانه دولت پیشین در سیاستگذاری‌ها یک‌طرفه عمل می‌کرد و حالت تحکمی داشت؛ این درحالی است که دانشگاه آزاد اسلامی بار اصلی آموزش را از دوش دولت برداشته است و به سمت مردمی شدن حرکت کرده است.»

  ارتباط بین علم و تکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان تقویت شود

او تاکید کرد: «معتقدم در آموزش عالی مدل ایران خودرویی عمل می‌کنیم؛ ارتباط بین علم و تکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان یکی از موضوعاتی است که باید تقویت شود. درواقع تقویت مراکز نوآوری، سراهای نوآوری، پارک‌های علم‌وفناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در راس امور قرار بگیرند. همچنین در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه باید فراتر از احزاب و جناح‌ها عمل کند. دو حوزه وجود دارد که باید لباس جناحی را از تن آنها درآورد؛ در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی. ما نمی‌توانیم با لباس جناحی در آموزش عالی و آموزش‌وپرورش سیاستگذاری و فعالیت کنیم.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: «هر نوع سیاستگذاری در این دو حوزه باید براساس مصالح کلی نظام و نه یک جریان و جناح خاص درنظر گرفته شود. اگر در گذشته نیز ارکانی وجود دارد که با این نگرش‌های جناحی ایجاد شدند باید در آنها تغییرات اساسی ایجاد شود تا آموزش‌وپرورش و آموزش عالی را از دخالت مسائل جناحی فراتر ببرد.»

رسولی در پایان گفت: «دخالت نمایندگان و تاثیرگذاری آنها در بحث آموزش عالی باید مدنظر قرار گیرد. تعامل استان‌ها با قوه مقننه باید به‌گونه‌ای باشد که در عزل و نصب‌های مربوط به دانشگاه‌ها، مسائل سیاسی از بین برود؛ تخصیص مدیریت‌ها براساس مسائل سیاسی، ظلم بزرگی به آموزش عالی کشور خواهد بود.»

مرتبط ها