کد خبر: 58844

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس مطرح کرد

تغییر نسل سوم و چهارم؛ مهم‌ترین اولویت آموزش عالی

نقش آموزش عالی درخصوص عملیاتی کردن اهداف هفت‌گانه‌ای است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده‌اند. به عبارت بهتر آموزش عالی باید در حوزه‌های مختلف به صورت عملیاتی ورود کند.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اولویت‌های آموزش عالی در دولت سیزدهم گفت: «نقش آموزش عالی درخصوص عملیاتی کردن اهداف هفت‌گانه‌ای است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده‌اند. به عبارت بهتر آموزش عالی باید در حوزه‌های مختلف به صورت عملیاتی ورود کند.»

او ادامه داد: «بحث‌های پژوهش و فناوری، اقتصادی، اخلاق، بین‌المللی، سبک زندگی و... مسائلی است که در هدف‌گذاری برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی دنبال شده و دانشگاه‌ها می‌توانند در رسیدن به این اهداف نقش اساسی داشته باشند. درواقع دانشگاه در زمینه عملیاتی کردن این حوزه‌ها می‌تواند نقش‌آفرین باشد.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس با بیان اینکه یکی از نقش‌های دانشگاه که باید به آن ورود کند بحث اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: «یعنی حل‌وفصل کردن مسائل معیشتی و اقتصادی جامعه ازجمله حوزه‌هایی است که دانشگاه‌ها می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند. در همین راستا دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه اقتصاد مقاومتی کارهای بزرگی انجام دهند.»

  ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مورد توجه قرار گیرد

کامرانی در ادامه بیان کرد: «یکی دیگر از اولویت‌های آموزش عالی در دولت در حوزه فناوری و پژوهشی و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم خواهد بود. این هدف می‌تواند یکی از برنامه‌های خوب در راستای توسعه دانشگاه‌ها به سمت جامعه یا به عبارت بهتر جامعه‌محور کردن دانشگاه‌ها باشد.»  او درخصوص چالش‌های آموزش عالی نیز صحبت به میان آورد و گفت: «مهم‌ترین چالش آموزش عالی در فضای کنونی، شیوع ویروس کرونا در کشور است. متاسفانه ویروس کرونا یک تهدید برای آموزش عالی کشور است؛ چراکه روی کیفیت آموزش و پژوهش تاثیر گذاشته است. اگر سریع‌تر واکسیناسیون عمومی انجام شود و دانشگاه‌ها به سمت تشکیل کلاس‌های حضوری حرکت کنند تا حدودی می‌توان این چالش را کنترل کرد.»  او با بیان اینکه ساختار آموزش عالی نیاز به یک تحول دارد اضافه کرد: «مقام‌معظم‌رهبری نیز در دیدار اخیر خود با دانشگاه‌ها به حوزه تحولی در بسیاری از بخش‌ها اشاره کردند. ساختار وزارت علوم، آموزش عالی و همچنین ساختار دانشگاه‌ها نیازمند تغییر و تحول اساسی بوده و باید به سمت هدف‌گذاری‌های بزرگ و کلان در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و واحد بندرعباس درخصوص دیگر چالش آموزش عالی در کشور توضیح داد: «آسیب‌های آموزش نیز از دیگر چالش‌های پیش رو در آموزش عالی کشور است؛ آسیب‌هایی که آموزش را تهدید کرده و باید به آنها توجه و برای رفع آنها تلاش کرد. اما آن چیزی که باعث کند شدن آموزش در کشور شده بحث همه‌گیری کروناست که با ریشه‌کن شدن آن می‌توان شاهد جهش و تحول در آموزش عالی کشور بود.»  کامرانی در ادامه گفت: «تغییر ساختار در دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یا همان دانشگاه‌های کارآفرین بحثی است که باید به آن توجه کرد؛ این تغییر تا حدود زیادی می‌تواند به بهبود چالش‌ها در آموزش عالی کشور کمک کند. همچنین باید دانشجوها را به‌گونه‌ای تربیت کنیم تا به فکر تولید کار بوده و کارآفرین و فناور باشند.»

او در پایان گفت: «معتقدم دانشگاه‌ها را باید به سمتی برد که مشکلات جامعه و منطقه را مرتفع کنند؛ اگر دانشگاه‌ها مشکلات استان خود را احصا کرده و این مشکلات را برطرف کنند می‌توانند به رفع چالش‌های موجود در آموزش عالی کشور کمک کنند.»

مرتبط ها