کد خبر: 58803

محرم؛ ماه تجلی عینی امر به معروف و نهی از منکر

پیوند عمیق و عاشقانه انقلاب اسلامی ایران با نهضت عاشورای امام‌حسین(ع) را با هیچ نمونه‌ای در تاریخ مکتب‌ها، نهضت‌ها و انقلاب‌ها نمی‌توان مقایسه کرد. فلسفه سیاسی عاشورا، که جوهره مکتب سرخ تشیع است، از همان آغاز ظهور انقلاب اسلامی در 15 خرداد 1342 بنیان فکری و نظری نهضت امام‌خمینی(ره) شد و مرحله به مرحله آن را از زلال عطش‌‌سوز خود سیراب کرد تا به پیروزی بهمن 1357 رساند.

جواد مهدوی نسب، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد خراسان رضوی: با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان؛ حضرت امام حسین(ع)، خداوند متعال را شاکریم بار دیگر توفیق درک این ایام را به ما عنایت فرمود. براساس پیوند قلبی شیعیان و محبان ائمه‌اطهار علیهم السلام، هرساله خیل عزاداران و مشتاقان امام حسین(ع) جهت عرض ارادت و خدمتگزاری راهی هیات‌ها و مراسم عزاداری می‌شوند و هرکس به نوبه خود سعی دارد قدمی هرچند کوچک در این راستا بردارد. در این نوشتار سعی شده است به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه دانشگاهی در بسط و گسترش فرهنگ عاشورایی اشاره‌ای گذرا شود.

  نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

ماه محرم ماه تجلی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. با توجه به نقش موثر خواص و جامعه دانشگاهی در هدایت جامعه، باید زمینه مشارکت اساتید و دانشجویان محترم در این زمینه به‌صورت ساماندهی‌شده مهیا شود. می‌توان گفت یکی از ظرفیت‌های مناسب این امر کرسی‌های آزاد‌اندیشی است که درصورت برگزاری صحیح و گسترده، بستر مشارکت دانشگاهیان در این فریضه الهی مهیاتر خواهد شد.

 گسترش شعور حسینی در کنار شور حسینی و توجه به جنبه‌های عقلانی و فلسفه قیام امام‌حسین(ع)

آنچه به‌عنوان یک آسیب در برگزاری مراسم‌های مذهبی و عزاداری مطرح است این است که در این محافل گاهی صرفا به شور و احساس و هیجان پرداخته شده و از نگاه عقلانی و عبرت‌گیرنده غفلت می‌شود. جامعه دانشگاهی به‌عنوان فرهیختگان جامعه شایسته است به جنبه‌های معرفتی این قیام به‌عنوان یک مکتب بپردازند. چنانچه می‌بینیم محافلی که از سوی دانشگاهیان و با محوریت ایشان برگزار می‌شود معمولا حاوی سخنرانی‌های محتوایی و عالمانه است که باید این امر در سطح جامعه گسترش پیدا کند. طرحی به نام «استاد مسجد» از سوی بسیج محترم اساتید در برخی شهرستان‌ها درحال اجراست که طی این طرح، اساتید دانشگاه در مساجد حضور پیدا می‌کنند و در قالب سخنرانی و پرسش و پاسخ، مستقیم با مردم در ارتباط هستند. نمونه این طرح‌ها به رشد عقلانیت و فرهنگ اصیل عاشورایی می‌تواند کمک شایانی بنماید و نقش اساتید را در این امر پر رنگ‌تر کند.

پاسخگویی عالمانه به شبهات و مبارزه با خرافه گرایی

 دشمنان دریافته‌اند جامعه‌ای که پیرو مکتب حسینی است و شعاری همچون شعار سردار شهید قاسم سلیمانی سر می‌دهد که «ما ملت امام حسین علیه السلام هستیم» سازش و تسلیم خفت‌بار ندارد. آنها با ترس از تاثیرگذاری مکتب حسینی در روحیه ظلم‌ستیزی جوامع، همواره سعی داشته‌اند با ایجاد شبهات، نحوه نگرش رهروان این مکتب را دچار تزلزل و انحراف کنند و به تعبیری این رنگ سرخ حسینی را مخصوصا از نسل جوان جامعه ما بگیرند. لذا هرساله با نزدیک شدن به ایام محرم، انتشار انواع شبهات طراحی‌شده از طرف دشمنان را در فضای مجازی شاهد هستیم. اساتید و پژوهشگران با پرداختن به جواب این شبهات می‌‌توانند قدمی بزرگ در اعتلای فرهنگ عاشورایی بردارند. لزوم بهره‌مندی از اساتید دلسوز و معتقد برای این موضوع و استفاده از ظرفیت ایشان به‌صورت سازماندهی‌شده امری ضروری است که متولیان امر باید برای این مهم چاره‌ای بیندیشند.

  نگاه پژوهشی و تحقیقی پیرامون این حرکت عظیم

شخصیت امام‌حسین(ع) همچون آبی گوارا و خورشیدی تابان است و منحصر به شیعیان نیست. تمام جوامع حقیقت‌جوی بشری تشنه چنین الگوی باعظمتی در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی خود هستند. جامعه علمی کشور همواره کوشیده‌اند با تالیف کتاب و تدوین پایان‌نامه و نگارش مقالات و چاپ و انتشار آنها به زبان‌های مختلف در معرفی مکتب حسینی به جهانیان تلاش کنند. در نگاهی گذرا به نظرات نوابغ مذهبی، علمی و سیاسی جهان درباره حضرت سیدالشهدا(ع) درمی‌یابیم هر جایی که فروغ این خورشید تابان به ایشان رسیده، همه را مبهوت جذبه الهی خود کرده است. به‌عنوان نمونه مهاتما گاندی چنین می‌گوید: «من زندگی امام‌حسین(ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا کرده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود، باید از سرمشق امام‌حسین(ع) پیروی کند.» زبان هنر و رسانه که امروز در دسترس دانشگاهیان است فرصتی مناسب و ابزاری کارا برای رساندن این آب گوارا به تشنگان معرفت در سراسر جهان است.

 مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان در سراسر جهان

مبارزه با فساد و ظلم و حمایت از مستضعفان از اهداف قیام سالار شهیدان است. در زمان حال، پیروان مکتب عاشورایی با تأسی بر امام شهید خود، باید جامعه بشری را متوجه دشمنان واقعی و یزیدیان زمان خود بنمایند. اکنون زمان پرداختن به این سوال مهم است که اگر سیدالشهدا(ع) امروز در بین ما بود برای دفاع از کدام مظلوم و درمقابل کدام یزید قیام می‌کرد؟ لذا دشمن‌شناسی از مولفه‌های معرفتی و اساسی این مکتب است و مسلما نقش دانشگاهیان در این زمینه خاص است.

دفاع از انقلاب اسلامی و حریم ولایت

پیوند عمیق و عاشقانه انقلاب اسلامی ایران با نهضت عاشورای امام‌حسین(ع) را با هیچ نمونه‌ای در تاریخ مکتب‌ها، نهضت‌ها و انقلاب‌ها نمی‌توان مقایسه کرد. فلسفه سیاسی عاشورا، که جوهره مکتب سرخ تشیع است، از همان آغاز ظهور انقلاب اسلامی در 15 خرداد 1342 بنیان فکری و نظری نهضت امام‌خمینی(ره) شد و مرحله به مرحله آن را از زلال عطش‌‌سوز خود سیراب کرد تا به پیروزی بهمن 1357 رساند و از آنجا همراهی‌اش کرد تا از کوران تفرقه‌ها و تعدی‌ها و هشت سال جنگ ویرانگر گذشت و تا اکنون در هر مرحله‌ای از انقلاب، حسین(ع) «مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه» انقلاب اسلامی ما بوده است. اکنون وظیفه انقلابی ماست تا برای اعتلای کلمه اسلام و حفظ این انقلاب آنچه در توان داریم در خدمت مکتب حسینی باشیم و با شناخت ولی زمان خود برای دفاع از این آرمان مقدس گام برداریم تا ان‌شاءالله جامعه را برای قیام عدل‌گستر جهان، مهدی موعود(عج) آماده سازیم.

مرتبط ها