کد خبر: 58716

باشگاه‌هایی که با خریدهای هنگفت خود فوتبال را تحت‌تاثیر قرار دادند

تابستان‌های داغ بازار نقل‌وانتقالات

اگرچه پاریسی‌ها بیشتر خریدهای تابستانی خود را به‌عنوان بازیکن آزاد به خدمت گرفتند اما کاملا بازار نقل‌وانتقالات تحت‌الشعاع عملکرد خیره‌کننده مالکان قطری این تیم قرار گرفت.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: انتقال لئو مسی به پاری‌سن‌ژرمن روز گذشته قطعی شد و این ستاره آرژانتینی با قراردادی دو ساله رسما به این تیم ملحق شد. این انتقال در روزهای اخیر به‌شدت فوتبال دنیا را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا اکثر اخبار رسانه‌های دنیا درباره حضور مسی در پاریس و ماجراجویی تازه او در این تیم فرانسوی است. مسی در نشست خبری خود گفت با هدف فتح یک لیگ قهرمانان دیگر راهی این باشگاه شده و این می‌تواند‌انگیزه‌ای مضاعف برای او و هم‌تیمی‌های جدیدش باشد تا فصل جدید را با قدرت بیشتری ادامه دهند. برای مالکان قطری این تیم فرانسوی فتح اروپا رویایی است که در یک دهه گذشته رسیدن به آن غیرممکن بوده و اگر چه دو فصل پیش حتی تا آستانه کسب این عنوان پیش رفتند اما درنهایت فینال را به بایرن مونیخ باختند. پاریسی‌ها تابستان دیوانه‌واری را سپری می‌کنند. آنها بازیکنان نامدار زیادی را به ترکیب خود اضافه کرده‌اند و به عقیده بسیاری از فوتبال‌دوستان، یک تیم رویایی را تشکیل داده‌اند که به نظر می‌رسد دیگر هیچ نقطه ضعفی ندارد.

شاگردان مائوریتسیو پوچتینو فصل پیش هم تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان پیش رفتند اما درنهایت از دور مسابقات کنار رفتند و همچنان در حسرت قهرمانی باقی ماندند. این مربی آرژانتینی این فصل دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم موفقیت ندارد. آنها تابستان فوق‌العاده‌ای را سپری و با خریدهای پرسروصدای خود کاملا توجهات را به سمت خود معطوف کردند. پاریسی‌ها که فصل پیش حتی در لیگ فرانسه نیز ناکام بودند به سرعت برای تقویت تیم خود دست به‌کار شدند و اشرف حکیمی را با پرداخت رقم 60 میلیون پوند به تیم خود بردند تا سمت راست تیم را تقویت کنند. این تازه ابتدای ماجرا بود و در ادامه آنها جیان‌لوئیجی دوناروما، بهترین بازیکن یورو 2020، جورجینیو واینالدوم، هافبک سابق لیورپول و همچنین سرخیو راموس، کاپیتان و ستون خط دفاعی رئال در سال‌های گذشته را نیز به ترکیب خود اضافه کردند. این مجموعه جذاب با خرید لئو مسی کامل شد تا هواداران این تیم بی‌صبرانه منتظر دیدن مثلث رویایی مسی، نیمار و امباپه باشند.

اگرچه پاریسی‌ها بیشتر خریدهای تابستانی خود را به‌عنوان بازیکن آزاد به خدمت گرفتند اما کاملا بازار نقل‌وانتقالات تحت‌الشعاع عملکرد خیره‌کننده مالکان قطری این تیم قرار گرفت. پیش از این نیز در سال‌های مختلف باشگاه‌های متمول اروپایی چنین تابستان‌های داغی را تجربه کرده بودند که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

پاری‌سن‌ژرمن 2017

این نخستین بار نیست که تیم فرانسوی با خریدهای پرتعدادش بازار نقل‌وانتقالات را به‌هم می‌ریزد. آنها در تابستان 2017 نیز روزهای پرهیجانی را برای هواداران خود ساختند و با صرف بودجه‌ای 372 میلیون پوندی 4 بازیکن جدید را به ترکیب خود اضافه کردند که البته بخش عمده‌ای از این مبلغ برای به خدمت گرفتن نیمار برزیلی از بارسلونا هزینه شد. در آن سال فوتبال دنیا یکی از تابستان‌های پرخبر و پرهزینه خود را تجربه کرد و به نظر می‌رسید آینده این ورزش به‌شدت در خطر است؛ چراکه قیمت ستاره‌های فوتبال ناگهان افزایش چشمگیری پیدا کرد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن ولخرجی‌های همین تیم فرانسوی بود. گران‌ترین انتقال تاریخ فوتبال در همین زمان رخ داد و پاری‌سن‌ژرمن با پرداخت 222 میلیون یورو(198 میلیون پوند) مبلغ حق فسخ قرارداد نیمار او را به خدمت گرفت تا عملا باعث بالا رفتن قیمت نقل‌وانتقالات بازیکنان در سال‌های بعد شود. البته بحران کرونا باعث شد تا این تب جابه‌جایی ستاره‌ها مدتی فروکش کند و قیمت‌ها نیز کمی معقول‌تر شود. او که با بارسا فاتح لیگ قهرمانان نیز شده بود بیشتر برای خروج از زیر سایه مسی و تبدیل شدن به بهترین بازیکن جهان راهی پاریس شد اما نتوانست به این هدف برسد. علاوه‌بر نیمار، آنها در آن سال گران‌ترین انتقال قرضی تاریخ را نیز انجام دادند و کیلیان امباپه را به ترکیب خود اضافه کردند که البته سال بعد باید 160 میلیون پوند برای قطعی کردن آن به موناکو پرداخت می‌کردند. دنی آلوس به‌عنوان بازیکن آزاد و یوری برسیچه از سوسیداد دیگر خریدهای این تیم در آن سال بودند.

چلسی 2020

چلسی در تابستان 2020 درحالی که بیشتر باشگاه‌های اروپایی درگیر بحران کرونا بودند مبلغ 5/228 میلیون پوند برای خرید بازیکن جدید هزینه کرد که حاصل آن نیز قهرمانی در اروپا در انتهای فصل بود. این باشگاه که دو پنجره قبلی‌اش به دلیل محرومیت بسته شده بود این بار با قدرت رای بازار شد و لاوه بر حکیم زیاش که پیش از پایان فصل انتقالش از آژاکس قطعی شده بود، تیمو ورنر، بن چیلول، تیاگو سیلوا، ادواردو مندی، مالانگ سار و البته کای هاورتز را به خدمت گرفت که این آخری گران‌ترین خرید آنها در تابستان گذشته بود که 72 میلیون پوند بابت خرید او به بایرلورکوزن پرداخت کردند.

فرانک لمپارد که این خریدها را در ابتدای فصل انجام داده بود به دلیل نتایج ضعیف تیمش از کار برکنار شد و جای خود را به توماس توخل آلمانی داد که موفق شد تیم را کاملا متحول کرده و علاوه‌بر قهرمانی در اروپا، آبی‌ها را در جمع 4 تیم برتر لیگ جزیره قرار دهد. رومن آبراموویچ که از زمان خریدن این باشگاه هزینه‌های زیادی انجام داده است، یکی از پرهزینه‌ترین و البته موفق‌ترین تابستان‌های خود را سپری کرد.

منچسترسیتی 2017

در تابستان 2017 این تنها پاری‌سن‌ژرمن بود که با ولخرجی‌های خود مسیر فوتبال دنیا را تغییر داد. کمی دورتر و در شبه جزیره بریتانیا هم پپ گواردیولا که مشغول بازسازی تیمش و ساختن یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ انگلیس بود با خرید 6 بازیکن جدید و صرف 5/206 میلیون پوند سرمایه‌گذاری هنگفتی برای موفقیت تیمش انجام داد. گران‌ترین خرید او کایل واکر بود که 49 میلیون پوند برای خرید این مدافع راست تاتنهامی پرداخت شد تا او لباس سیتیزن‌ها را به تن کند.

گواردیولا که در نخستین فصل حضورش در این تیم رتبه سوم را کسب کرده بود لیستی از بازیکنان مدنظرش را به مدیران تیم داد و احتمالا انتظار داشت سه یا چهار نفر از بین آنها خریداری شوند اما سیت بیش از 200 میلیون پوند خرج کرد تا علاوه‌بر واکر، ستاره‌هایی چون برناردو سیلوا، ادرسون، دانیلو، بنجامین ‌مندی و داگلاس لوئیز به این تیم ملحق شوند و پایه‌های موفقیت این تیم در سال‌های آینده بنا شود.

رئال 2009

فلورنتینو پرس در این تابستان به دنبال پروژه کهکشانی‌های 2 بود و به همین دلیل بودجه‌ای هنگفت را برای خریدهای جدیدش درنظر گرفت. 7 خرید جدید این تیم در آن سال 216 میلیون پوند خرج روی دست باشگاه گذاشتند اما بی‌شک حضور کریس رونالدو که با 80 میلیون پوند به این تیم پیوست نقش مهمی در موفقیت‌های این باشگاه در حدود یک دهه بعد داشت. او دو سال برای خرید رونالدو تلاش کرد و درنهایت در تابستان 2009 این ستاره پرتغالی را با مبلغی که در آن زمان بیشترین عدد پرداخت شده برای یک بازیکن فوتبال بود به خدمت گرفت. او 450 بازی برای این تیم انجام داد و 438 گل هم زد تا با 4 قهرمانی اروپا این باشگاه را به مقصد یوونتوس ترک کند. رونالدو تنها ستاره‌ای نبود که رئالی‌ها در آن سال خریدند. کاکای برزیلی پیش از کریس راهی برنابئو شد و ابتدا او بود که با 56 میلیون پوند گران‌ترین انتقال تاریخ لقب گرفت. کریم بن‌زما، ژابی آلونسو، رائول آلبیول، آلوارو نگردو و آلوارو آربلوا دیگر نفراتی بودند که پرس برای تقویت رئال به ترکیب تیمش اضافه و تیمی پرستاره را راهی مسابقات کرد.

مرتبط ها