کد خبر: 58613

«فرهیختگان» درباره یکی از راه‌های توسعه صنعت انیمیشن گزارش می‌دهد

پیچینگ؛ رویدادی برای خلق رویاها

انیمیشن امروزه جایگاه بالایی میان مخاطبان خود پیدا کرده است و صنایع خلاق در صنعت انیمیشن دریچه تازه‌ای به سوی رشد بیشتر این صنعت است. اما علی‌رغم ظهور و بروز انیمیشن‌های قوی در عرصه جهانی و پیشرفت این حوزه جذاب، سخت و چالش‌برانگیز در کشورهای مختلف دنیا همچنان مهم‌ترین مساله ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه و شناخت و آگاهی درخصوص اقتضائات ساخت انیمیشن و صرف صبر و هزینه روی تیم‌های مستعد برای رسیدن به نتیجه است.

وحید محرابیان، روزنامه‌نگار: در فیلمسازی، پیچینگ به معنای ارائه شفاهی یا بصری یک ایده برای تولید یک فیلم یا سریال تلویزیونی است. این ارائه عموما توسط یک فیلمنامه‌نویس یا کارگردان به تهیه‌کننده یا مدیر استودیو انجام می‌شود و بیشتر به امید جذب سرمایه است.

پیچینگ در مراحل مختلف فیلمسازی ازجمله پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید برای ترغیب سرمایه‌گذاران جهت تامین بودجه بیشتر برای پروژه انجام می‌گیرد. فیلمسازانی که پیچ را طراحی می‌کنند، تلاش می‌کنند اطلاعاتی را به صورت مختصر و مفید در معرض نمایش بگذارند که همواره تازه و ترغیب‌کننده باشد. این اطلاعات مشخصات اولیه پروژه، مانند خلاصه طرح، بودجه تولید، بازیگران، ارزش‌های کلیدی و پیش‌بینی فروش است. گاهی اوقات، فیلمسازان برای اینکه بتوانند پیچ موفقی داشته باشند یک تریلر مستقل به‌عنوان بخشی از پروژه را طراحی می‌کنند تا بتوانند خیلی موثرتر سرمایه‌گذاران بالقوه را تحریک کنند تا تجسم بهتری از فیلم داشته باشند.

در پیچینگ انیمیشن‌های سینمایی عموما از استوری ریل برای ارائه بهتر پروژه استفاده می‌شود. استوری ریل، استوری برد متحرک است که علاوه‌بر داشتن نریشن و موسیقی، صداگذارای هم می‌شود. درواقع استوری ریل یک نسخه ابتدایی کامل از فیلم است که از ابتدای آغاز مرحله تولید به‌عنوان نقشه راهی برای هنرمندان برای داشتن نگاهی یکپارچه به خروجی نهایی اثر و ارائه فیلم به سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان ساخته می‌شود. در پیچینگ‌های انیمیشن علاوه‌بر استوری ریل یا استوری برد اغلب کانسپت‌ها، کلیدهای نوری، طراحی شخصیت‌ها، سیناپس هر قسمت و عکس‌های اثر نیز ارائه می‌شود.

رویدادهای پیچینگ دنیا چگونه برگزار می‌شوند؟

هر ساله در سراسر دنیا رویدادهای پیچینگ متعدد برگزار می‌شود که طی آن انیمیشن‌سازان می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را برای سرمایه‌گذاران پرزنت کنند. یکی از مهم‌ترین آنها رویدادهای پیچینگ بازار میفاست که در جشنواره انسی برگزار می‌شود. در این رویداد انیمیشن‌سازان می‌توانند به صورت شخصی یا به نمایندگی از شرکت‌های کشور خودشان به ارائه طرح‌ها و ایده‌ها برای سرمایه‌گذاران جهانی بپردازند.

هدف Mifa Pitches هر سال نمایش بهترین پروژه‌های اصلی انیمیشن درحال توسعه است. در ابتدا این رویداد در 4 دسته‌ فیلم‌های بلند، فیلم‌های کوتاه، سریال‌های تلویزیونی و بخش ویژه تجربه‌های دیجیتال برگزار می‌شد ولی هر سال این رویدادها تخصصی‌تر می‌شوند. پس از راه‌اندازی Animation du Monde Pitches در سال 2015، در سال 2020 شاهد عرضه Comics Pitches هم در این جشنواره بودیم. برجسته بودن این رویداد از این لحاظ مهم است که گروهی از منتخبان انیمیشن‌ساز برتر دنیا آثار و ایده‌های خود را برای پیدا کردن سرمایه‌گذار به بهترین استودیوهای انیمیشن‌سازی و سایر سرمایه‌گذاران معرفی و ارائه می‌کنند.

Cartoon movie یکی دیگر از رویدادهای مهم پیچینگ دنیای انیمیشن است. این رویداد که در سال 1999 پایه‌گذاری شد مهم‌ترین رویداد اروپایی پیچینگ انیمیشن محسوب می‌شود. این رویداد در بوردو برگزار می‌شود. امسال به‌طور کلی 16 کشور اروپایی در آن شرکت کردند که در مجموع 55 پروژه سینمایی ارائه شد که 21 پروژه از فرانسه و 9 پروژه از اسپانیا بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان انیمیشن کاتالان، در مورد اهمیت این رویداد در اروپا می‌گوید: «اسپانیا انیمیشن‌سازان مستعد زیادی داشت که مجبور بودند برای کار به آمریکا، ایرلند یا انگلستان مهاجرت کنند چون در اسپانیا به اندازه کافی انیمیشن تولید نمی‌شد. اما خوشبختانه با برگزاری این رویداد بخشی از این هنرمندان به خانه بازگشتند و استودیوهای انیمیشن‌سازی جدیدی در کشور تاسیس کردند. این استودیوها درحال حاضر پروژه‌های جدید انیمیشنی را راه‌اندازی می‌کنند که اکثرا قدرتمند و خوب هستند.»

رویدادهای پیچینگ به دلیل اینکه می‌توانند با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، چرخه تولید صنعت را به گردش دربیاورند و با کارآفرینی از خروج استعدادهای برتر از کشور جلوگیری کنند در سراسر کشورهای جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. ایران هم به‌عنوان کشوری که استعدادهای جوان زیادی در حوزه انیمیشن‌سازی دارد چند سالی است که با برگزاری این نوع رویدادها در تلاش است بتواند صنعت انیمیشن را در کشور توسعه دهد.

«رویازی» فرصتی برای جان‌بخشی به ایده و رویای انیمیشن‌سازان

انیمیشن امروزه جایگاه بالایی میان مخاطبان خود پیدا کرده است و صنایع خلاق در صنعت انیمیشن دریچه تازه‌ای به سوی رشد بیشتر این صنعت است. اما علی‌رغم ظهور و بروز انیمیشن‌های قوی در عرصه جهانی و پیشرفت این حوزه جذاب، سخت و چالش‌برانگیز در کشورهای مختلف دنیا همچنان مهم‌ترین مساله ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه و شناخت و آگاهی درخصوص اقتضائات ساخت انیمیشن و صرف صبر و هزینه روی تیم‌های مستعد برای رسیدن به نتیجه است. در همین راستا به‌منظور ایجاد میدان و عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن استعداد انیمیشن‌سازان موفقی که در تامین سرمایه خود با موانع و چالش‌های بزرگی مواجه می‌شوند، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و مرکز انیمیشن حوزه هنری با همراهی صنف انیمیشن‌سازان ایران، در سال 1396 جلسات منظم و فشرده‌ای درخصوص آسیب‌شناسی صنعت انیمیشن ایران برگزار کردند و دستاورد آن برگزاری رویداد «پیچ» بود که یکی از موثرترین راه‌های پیشرفت این صنعت است. در نتیجه اولین رویداد پیچ انیمیشن در ایران با عنوان «رویازی»، با ارائه بیش از 100 طرح انیمیشن در سال 1397 برگزار شد و از سال دوم برگزاری، حوزه خود را به کلیه صنایع خلاق بسط داد و به «رویازی»، پیچ بزرگ تهران تبدیل شد. همین موضوع در کنار پیچ انیمیشن، زمینه برگزاری رویداد پیچ کاراکتر رویازی در سال دوم برگزاری را فراهم کرد.

گاهی در مواجهه با کلمه «‌پیچ» این سوال برای مخاطب پیش می‌آید که «پیچ» چیست و چه ارتباطی با برگزاری رویداد خواهد داشت؟ «پیچ» شیوه‌ای دقیق برای معرفی یک طرح یا محصول است که به صورت شفاهی یا تصویری و با هدف جذب هزینه تولید یا عرضه انجام می‌شود. «پیچ» می‌تواند در مراحل مختلف تولید برای جذب سرمایه پیش برود. ارائه‌دهندگان در جلسه پیچ، بسته‌ای تولیدی شامل اطلاعات کلی طرح فراهم می‌کنند و آن را در اختیار سرمایه‌گذاران بالقوه قرار می‌دهند. این ارائه باید تاثیرگذار، دقیق و مدون باشد.

رویداد «رویازی» که با هدف تحقق رویای انیمیشن‌سازان از سال 1397 آغاز به‌کارکرده؛ کوششی است نوپا ولی مصمم که با همکاری جمعی از اساتید و پیشکسوتان صنایع خلاق، متولیان و نقش‌آفرینان صنعت انیمیشن، در راستای شفاف‌سازی جریان اقتصادی، کمک به تولید و تامین محتوای داخلی و کمک به توان بازارسنجی و مخاطب‌سنجی محصولات و آثار صنایع خلاق ایجاد شده است.

سومین دوره رویداد پیچ انیمیشن «رویازی» که شهریور1400 در شهر تهران برگزار خواهد شد، امکانی است برای تولیدکنندگان انیمیشن که برای جان بخشیدن به ایده‌ها و رویاهایشان به دنبال سرمایه‌گذار هستند و همچنین فرصتی است برای سرمایه‌گذاران و سفارش‌دهندگان تا در محیطی حرفه‌ای و شفاف، طرح‌های خوب و ایده‌پردازان خلاق را شناسایی کنند. جایی که می‌تواند پیوند ایده و سرمایه شکل بگیرد و سرآغاز تولید رویاها باشد.

در «رویازی» تیم‌های تولیدکننده یک یا دو نماینده برای ارائه شفاهی معرفی می‌کنند که هر یک 7 دقیقه فرصت دارند تا ضمن صحبت، تصاویری از شخصیت‌ها، فضاها و نمونه‌های تولیدشده از طرح خود را به نمایش بگذارند و نیز می‌توانند پیشینه‌ای از تیم یا شرکت خود را شرح دهند. آنها باید برنامه مالی پروژه و طرح اقتصادی شامل چگونگی بازگشت سرمایه را هم در این 7 دقیقه مطرح کنند.

از نکات مهم و حائز اهمیت درخصوص خروجی رویداد «رویازی» در دوره‌های گذشته آنکه باعث اتصال یکی از انیمیشن‌سازان مستعد به سرمایه‌گذاران دغدغه‌مند فعال در این حوزه شد. فیلم سینمایی انیمیشن «مسافری از دایتیا» به‌عنوان نخستین پروژه‌ مشارکتی با سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر از دل رویازی برآمد و از سال گذشته تولید خود را آغاز کرد. تیم تولید «مسافری از دایتیا»، که در مشهد مستقرند، در اولین دوره رویداد پیچ رویازی توانستند با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و جلب حمایت برگزارکنندگان این رویداد، قرارداد مشارکت سه‌گانه در تولید انیمیشن را شکل دهند. در این پروژه محمد علمدار به‌عنوان مجری طرح، صندوق سپهر و صندوق دانشگاه تهران به‌عنوان سرمایه‌گذار و مرکز انیمیشن حوزه هنری به‌عنوان ناظر بر تولید، پخش‌کننده و مجری پروسه مارکتینگ مشارکت دارند. باید دید این رویداد تا چه میزان می‌تواند به رشد و توسعه گروه‌های مستقل هنری مستعد و رونق صنعت انیمیشن کمک کند.

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

امیررضا مافی، رئیس شورای راهبردی «رویازی» مطرح کرد

بستر ورود سرمایه‌ به تولید انیمیشن را فراهم می‌کنیم (لینک)

مرتبط ها