کد خبر: 58547

اقبال شاکری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مساله حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین اولویت شهردار جدید تهران است

شورای شهر فعلی و شهردار آتی اولین اولویت را باید بر توسعه حمل‌ونقل شهری مخصوصا در ایام کرونا بگذارند تا سلامتی و ایمنی مردم برقرار شود. باید حجم جابه‌جایی مسافر توسعه پیدا کند و ایستگاه‌های مترو تکمیل شود. برای این منظور ما به تامین حدود 1500 واگن نیاز داریم تا حدود هشت‌میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم.

اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بررسی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شهردار جدید تهران پرداخته است، متن این مصاحبه در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

با توجه به شروع به کار شورای شهر جدید، به نظر شما در چهار سال آینده مهم‌ترین اولویت‌ها و چالش‌های مدیریت شهری تهران چیست؟

به نظر من شورای شهر فعلی و شهردار آتی اولین اولویت را باید بر توسعه حمل‌ونقل شهری مخصوصا در ایام کرونا بگذارند تا سلامتی و ایمنی مردم برقرار شود. باید حجم جابه‌جایی مسافر توسعه پیدا کند و ایستگاه‌های مترو تکمیل شود. برای این منظور ما به تامین حدود 1500 واگن نیاز داریم تا حدود هشت‌میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم. این نظر شخصی نیست و مطالعات کارشناسی نیز این موضوع را تایید می‌کند. ملاک توسعه شهری در تمام دنیا حمل‌ونقل‌محور است. اصطلاحا به آن طرح‌های TODا (Transit Oriented Development) می‌گویند. در چهارسال گذشته حوزه حمل‌ونقل یعنی مترو، BRT، ناوگان اتوبوسرانی، ناوگان مینی‌بوسرانی و تاکسی‌ها مغفول مانده است و شهر در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. برای بهبود این شرایط حدود 30 تا 40 درصد بودجه شهری را باید به این موضوع اختصاص بدهند و کوتاه نیایند. دومین مساله اولویت‌دار، کسب‌وکارهای خرد شهری است که الان با این وضعیت کرونا لطمه‌های خیلی زیادی خورده‌اند. باید فکری هم برای این موضوع شود. سومین موضوع اطمینان و اعتمادبه‌نفس دادن به پرسنل است. باید پرسنل شهرداری را تهییج و تشویق کرد تا مجددا به کارکردهای مردم‌محور و جهادی‌محور روی بیاورند. متاسفانه در چهار سال گذشته رخوت و سستی در سازمان شهرداری ایجاد شده است و به همین دلیل به تحرک درآوردن شهرداری یک عزم جدی می‌خواهد.

چهارمین اولویت به مساله خدمات شهری مربوط می‌شود که موضوع آن برخلاف بحث اول یعنی حوزه حمل‌ونقل فرامنطقه‌ای نیست و بیشتر محله‌محور است.

متاسفانه سازمان‌های شهرداری کمتر به کارهای محله‌محور که نتیجه‌اش واقعا در زندگی مردم کاملا محسوس است اهمیت می‌دهند و آدم‌های قوی را در این حوزه‌ها قرار نمی‌دهند. شهرداری‌های ناحیه و محلات محور رضایت مردم از شهرداری است که کارهایشان در زمینه خدمات شهری شامل رفت و روب، جمع‌آوری پسماند، لکه‌گیری و نوسازی پیاده‌روها معابر و کوچه‌ها و اصلاح هندسی معابر می‌شود. به‌عنوان مثال یک اصلاح هندسی کوچک کلی در گردش ترافیک تاثیر دارد.

آخرین اولویت هم به حفظ فضای فرهنگی، انقلابی، معنوی و مسجدمحور شهر تهران بازمی‌گردد. متاسفانه فضای شورای قبل نامگذاری افرادی بود که هیچ جایگاهی در تاریخ و فرهنگ ما به‌عنوان نمود مردم نداشتند. این مساله از نظر من لطمه سنگینی به شهر زد. ما مجددا باید برگردیم به فعالیت‌های مسجدمحور و هیات‌محور که بخش عظیمی از مردم در این متشکل می‌شوند. شاید شروع شورای شهر جدید و شهردار جدید که با ماه محرم همراه شده است کمک کند که این اتفاق بیفتد.

یکی از چالش‌های مدیریت شهر تهران در این سال‌ها به عدم همراهی دولت و مجلس با شهرداری و بدهی‌های زیاد دولت به شهرداری باز می‌گردد. برای حل این چالش چه اقداماتی باید انجام شود؟

مجمع نمایندگان تهران، چندین جلسه با شهردار و شورای شهر قبلی داشته و برای کمک به آنها اعلام آمادگی کرده است، بالطبع به شورا و شهردار جدید نیز که همسو با جهت‌گیری انتخابات مردم هستند کمک بیشتری می‌کنیم و آماده دریافت نظرات هم هستیم.

در آینده برای بدهی‌های دولت به شهرداری نیز باید فکری شود تا به وسیله تهاتر این بدهی‌ها رفع شوند. زیرا بخشی از درآمدهای شهرداری از طریق مطالباتش از دولت است، البته چند کار خوب در مجلس یازدهم در این رابطه شده است، یکی طرح لایحه درآمدهای پایدار است که الحمدلله کارش انجام شده است، یکی سهم ارزش‌افزوده است که انجام شده است، سومین کار که از همه اینها مهم‌تر است، طرح مدیریت یکپارچه شهری است که همه دنبالش بودند و آخرین نکته هم که انجام شد، اصلاح ماده 100 قانون شهرداری راجع به تخلفات ساخت‌وساز است، ما حتما به شورای شهر و شهرداری کمک می‌کنیم که مردم لذت خدمت این دوره را بچشند.

مرتبط ها