کد خبر: 57908

دبیر کانون معرفت رضوی دانشگاه آزاد رشت:

هدف کانون‌های معرفت رضوی معرفت‌افزایی و بسط ارزش‌های دینی است

درخصوص محتوای آموزش دوره‌های معرفت رضوی باید بگویم که این دوره‌ها در دو بخش تشکیل شده است که بخش اول محوریت‌های بینش توحیدی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، فلسفه، اخلاق و سیاست و بخش دوم هم شامل منظومه فکری امام‌خمینی(ره) و رهبری بود که این هم به همت اداره‌کل فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد کشور تولید شد و ما آن را در قالب کتاب قطب‌نما می‌شناسیم.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: فاطمه‌سادات ملاطفت، دبیر کانون معرفت رضوی دانشگاه آزاد رشت، پیرامون فعالیت‌های این کانون گفت: «شکل‌گیری این کانون برمی‌گردد به اولین دوره آموزشی معرفت رضوی که به مدت ده روز در مشهد مقدس و ده روز در نیشابور، با حضور دانشجویان دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور برگزار شد که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت، از طرف دیگر ظرفیت دانشجویان شناسایی و از آنها استفاده شد. بعد از این دوره یک دوره ۱۶روزه برگزار شد که کل طول دوره در مشهد بود و استقبال بسیار خوبی هم داشت و کیفیت برنامه‌ها بالاتر رفته و از طرف دیگر سطح دانش دانشجویان نیز افزایش یافته بود.»  وی افزود: «درخصوص محتوای آموزش دوره‌های معرفت رضوی باید بگویم که این دوره‌ها در دو بخش تشکیل شده است که بخش اول محوریت‌های بینش توحیدی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، فلسفه، اخلاق و سیاست و بخش دوم هم شامل منظومه فکری امام‌خمینی(ره) و رهبری بود که این هم به همت اداره‌کل فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد کشور تولید شد و ما آن را در قالب کتاب قطب‌نما می‌شناسیم.»  مسئول کانون فرهنگی معرفت رضوی دانشگاه آزاد رشت، بیان کرد: «بعد از گذشت چندین دوره و با جذب نیروهای فعال و انقلابی و همچنین پرورش نیروی اثرگذار، لزوم داشتن تشکیلات منسجم و منظم بیش از پیش برای واحدها احساس شد. با توجه به اینها تاسیس کانون‌های معرفت رضوی در دستورکار دانشگاه‌های آزاد قرار گرفت که دوره‌های منتخب برگزار شد آن هم با هدف اینکه ما در این دوره‌ها افراد منتخب را شناسایی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های این عزیزان برای تشکیل کانون‌های معرفت رضوی در واحدهای خودشان استفاده کنیم.»  ملاطفت ادامه داد: «اساسی‌ترین هدف از تشکیل کانون‌های معرفت رضوی رفع شبهات اعتقادی، تقویت معرفت‌افزایی، بسط ارزش‌های دینی و بسط مجموعه فکری امامین انقلاب است. کانون معرفت رضوی در رشت اولین کانونی است که در شبکه معرفت رضوی تشکیل شد. بنده بعد از اینکه از دوره اول معرفت رضوی در سال ۹۷ بازگشتم، به‌عنوان منتخب برگزیده شدم و در دوره‌ منتخبان که در آبان‌ماه همان سال برگزار شد، حضور یافتم. طی آن مسئولان دوره برای ما هدف این طرح را توضیح دادند و استارت فعالیت من در رشت از همین‌جا آغاز شد. در دانشگاه آزاد رشت پیگیر تاسیس کانون معرفت رضوی شدم و بعد از یک پروسه چندماهه موفق به انجام این کار شدم و درنهایت ما توانستیم بلافاصله بعد از تاسیس کانون هسته‌های مختلفی را بچینیم و فعالیت خود را به‌‌صورت جدی آغاز کنیم و کارگروه‌های مختلف اطلاعات، ارتباطات، رسانه، نشریه پشتیبانی و... را تشکیل دهیم. در کنار اینها همان ماه ابتدایی جذب بسیار خوبی هم داشتیم‌. اولین ماهی که این فعالیت را آغاز کردیم بدون پشتوانه مالی توانستیم چند برنامه را برگزار کنیم، برای مثال برنامه مباحثه بین ۷تیم اصلی کانون معرفت رضوی تشکیل دادیم و رفته‌رفته در ماه‌های بعدی مسابقات قرآنی و نشست‌های علمی- فرهنگی، و دوره‌های آموزشی معرفتی اردویی برگزار کردیم و در همان اردو جذب بسیار خوبی هم برای کانون داشتیم.»

کانون معرفت رضوی واحد رشت تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته است؟

ملاطفت اضافه کرد: «از دیگر برنامه‌هایی که کانون معرفت رضوی رشت در ماه‌های ابتدایی تاسیس خود برگزار کرد می‌توان به دیدار اعضای کانون معرفت رضوی با خانواده شهدای رشت و برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس اشاره کرد و به سبب فعالیت‌های خوب ما طی این چند ماه بدون هیچ پشتوانه مالی توانستیم اعتماد معاونت فرهنگی را جلب کنیم و با بودجه‌ای که در اختیارمان قرار گرفت در اربعین سال ۹۸ به مدت ۱۰ روز موکب حسینی در دانشگاه برگزار کردیم که با استقبال بی‌نظیر دانشجویان مواجه شد. فضای موکب به‌گونه‌ای بود که از تمامی ظرفیت‌های اقشار مختلف دانشگاهیان از گرایش‌های فکری مختلف و بدون هیچ‌گونه مرزبندی فکری و اعتقادی به‌عنوان میزبانان و خادمین موکب استفاده شود و این‌گونه نبود صرفا افراد مذهبی و صرفا یک نوع گرایش خاص در آن فعالیت کنند و به همین دلیل ما شاهد یک فعالیت بی‌نظیر در دانشگاه هم‌زمان با اربعین حسینی بودیم و همین موضوع هم باعث شد رفته‌رفته افرادی با گرایش‌های سیاسی- فکری- اعتقادی، جذب کانون شوند. همچنین به رسم ادب و احترام دیداری با سالمندان داشتیم. در آذرماه ۹۸ جشن یلدایی معرفتی برگزار کردیم. که در این جشن از گفتمان‌های دینی صحبت شد و برای ایجاد تنوع و نشاط بین حضار مسابقه‌ای هم برگزار شد که به نظرم جذاب بود. در پایان مراسم هدایا و بسته‌های فرهنگی هم به رسم یادبود که به همت اعضای کانون تهیه شده بود به شرکت‌کنندگان حاضر در جمع اهدا شد.»

وی اظهار داشت: «سوای فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در دانشگاه برگزار می‌شد و مخاطب ما تمامی دانشگاهیان بودند؛ جلسات نقد و بررسی، نشست‌های هفتگی و ماهانه بین شورای اصلی، و گعده‌ها و مباحثی برگزار می‌کردیم که در آن کتاب‌هایی همچون به توان تشکیلات، قطب‌نما و بنیادی‌ترین اندیشه را در دستورکار مطالعات اعضا قرار دادیم.»

این فعال دانشجویی تصریح کرد: «در زمستان ۹۸ دوره دوم منتخبان معرفت رضوی هم به‌طورکلی و سراسری در قم برگزار شد و بنده آنجا به‌عنوان همیار و مشاوره منتخبان دوره دوم در تاسیس کانون‌های معرفت رضوی حضور داشتم. بازگشت ما از این اردو هم‌زمان با شیوع کرونا بود و همین موضوع باعث شد بخشی از فعالیت‌های حضوری ما لغو شود و عملا فضای میدانی از ما سلب شود؛ اما در هر صورت برنامه‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کردیم و اتفاقا با استقبال خیلی خوب دانشجویان هم در واحد خودمان و سراسر کشور مواجه شدیم. همچنین سلسله‌مباحثاتی که قرار بود با محوریت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی برگزار شود با وجود کرونا به‌صورت مجازی و مشترکا بین کانون‌های معرفت رضوی در دیگر واحد‌ها برگزار شد و بحمدالله بازخورد خوبی هم بود.»

معرفی کانون رشت به‌عنوان کانون معرفت رضوی برتر

دبیر کانون معرفت رضوی رشت افزود: «همچنین خیلی از فعالیت‌های دیگر مثل مسابقات کتابخوانی مجازی، وبینارهای مختلف و... در ایام کرونا برای دانشجویان این دانشگاه و مشترک با واحد‌های دیگر هم به‌صورت گسترده برگزار کردیم و الحمدلله برنامه‌های ما از کیفیت‌های مطلوبی برخوردار بود؛ همین سبب شد برنامه‌های مشترکی که بین دو کانون معرفت رضوی رشت و لاهیجان برگزار شد به‌عنوان دو کانون برتر معرفت رضوی شناخته شویم.»

مرتبط ها