کد خبر: 57851

عضو هیات‌علمی دانشگاه ارومیه:

آیین‌نامه تحولگرا نیست

کارهای عجله‌ای مانند آیین‌نامه ارتقا در اواخر کار دولت فعلی به هیچ‌وجه نمی‌تواند سازنده باشد. همچنین آیین‌نامه تدوین شده چندان تحول‌گرا نیست و نمی‌تواند تغییری در تولیدات علمی‌وصنعتی شدن علم، ارتباط بین علم و صنعت و... ایجاد کند.

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار:  ماده مربوط به پژوهش و فرهنگ آیین‌نامه ارتقا اشکالات جدی دارد. هادی گودرزی، عضو هیات‌علمی گروه فیزیک دانشگاه ارومیه نیز دراین‌باره گفت: «کارهای عجله‌ای مانند آیین‌نامه ارتقا در اواخر کار دولت فعلی به هیچ‌وجه نمی‌تواند سازنده باشد. همچنین آیین‌نامه تدوین شده چندان تحول‌گرا نیست و نمی‌تواند تغییری در تولیدات علمی‌وصنعتی شدن علم، ارتباط بین علم و صنعت و... ایجاد کند. نمی‌دانم چرا دولت، وزارت علوم و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار داشتند که آیین‌نامه ارتقا در اواخر دولت فعلی تهیه و در شورا به تصویب برسد. با این حال خوشبختانه ظرف چند هفته اخیر برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با این آیین‌نامه مخالفت و جمعی از اساتید دانشگاه هم بیانیه‌ای را تهیه و اعلام کردند تصویب این آیین‌نامه در مقطع کنونی نمی‌تواند مشکلات جامعه دانشگاهی را حل کند.»

او با تاکید بر اینکه در بیانیه اعلام کردیم در صورت تصویب آیین‌نامه با توجه به انتقاداتی که به آن وارد است، حتما دولت جدید ظرف 6 ماه تا یک سال باید آن را ملغی و آیین‌نامه جدیدی را تدوین کند، ادامه داد: «خوشبختانه متوجه شدیم که در جلسه شورا، وزیر علوم و برخی از اعضا متقاعد شدند که تصویب این آیین‌نامه را به دولت آینده موکول کنند و این اتفاق خوبی به‌شمار می‌رود.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به عمده مشکل آیین‌نامه ارتقا اظهار داشت: «ماده پژوهشی و فرهنگی این آیین‌نامه با مشکل روبه‌رو است؛ چراکه وزن ماده فرهنگی در این آیین‌نامه کاهش یافته است، این درحالی است که فرهنگ باید به‌عنوان رکن دانشگاه‌های کشور تلقی شود. اساتید باید به‌عنوان راهبران نسل جوان موظف شوند در حوزه فرهنگی با توجه به نقش این حوزه در امر تربیت، جدی گرفته شود و اعضای هیات‌علمی در این حیطه نیز ورود جدی داشته باشند و تحقق این مهم ممکن نیست به جز اینکه در آیین‌نامه ارتقا وزن مناسبی به این حوزه اختصاص پیدا کند.»

گودرزی گفت: «آیین‌نامه اسبق ارتقا که مربوط به دو دوره قبل می‌شود، برای ماده فرهنگی امتیاز وتویی هم درنظر گرفته شده و اگر عضو هیات‌علمی نمی‌توانست آن را کسب کند ولو اینکه از لحاظ پژوهشی و آموزشی هم امتیازات بالایی را کسب می‌کرد، باز نمی‌توانست رتبه علمی خود را ارتقا دهد، اما می‌بینیم که ماده فرهنگی در طول 8 سال گذشته با توجه به تغییرات صورت‌گرفته در آیین‌نامه، جایگاه خود را از دست داده و حتی در آیین‌نامه جدیدی که تدوین شده هم ماده فرهنگی امتیاز جدی ندارد. از سوی دیگر اشکال جدی بعدی به آیین‌نامه مربوط به ماده پژوهش است که در آن به چاپ مقاله اهمیت زیادی داده شده است.»

او در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: «معتقدیم چاپ مقاله درحال حاضر نمی‌تواند حلال مشکلات کشور باشد و باید به جای آن به سمت مساله‌محوری، حل مشکلات صنعت، نظریه‌پردازی در علوم انسانی و... می‌تواند گره‌گشای مشکلات فرهنگی و صنعتی کشور آن هم از سوی اساتید دانشگاه باشد. در ماده پژوهش آیین‌نامه نیز صرفا شاهد جابه‌جایی چند بند، ادغام برخی بندها و تغییر در برخی اعداد امتیازاتی بوده‌ایم که نمی‌تواند منجر به تغییرات اساسی در دانشگاه‌های کشور شوند.»

مرتبط ها