کد خبر: 57562

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اوکراین:

زمینه بازگشت دانشجویان خارج از کشور مهیا شود

دولت جدید اگر می‌خواهد برای دانشجویان خارجی کاری انجام دهد در وهله اول باید تجدیدنظری روی سیاست خارجی و سفارتخانه‌ها داشته باشد. درحال حاضر همه از مسئولیت دانشجویان خارج از کشور شانه خالی می‌کنند.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: مهدی سلمان‌زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اوکراین، با اشاره به چالش‌هایی که دانشجویان ایرانی خارج از کشور با آن روبه‌رو هستند گفت: «از نظر من دولت جدید می‌تواند از پتانسیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور استفاده و برای بازگشت به کشور ایجاد ‌انگیزه کند. از طرفی بخشی از دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و قصد بازگشت به کشور را دارند از ادامه تحصیل در کشور دیگر پشیمان شده و خواهان انتقال به دانشگاه‌های داخل هستند، به همین سبب دولت جدید می‌تواند با مانع‌زدایی برای نقل‌وانتقالات این دانشجویان به داخل کشور که درحال حاضر به‌طور کلی ممنوع شده است زمینه را برای بازگشت آنها فراهم کند.»

وی افزود: «مساله شغلی یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویانی است که در خارج از ایران تحصیل می‌کنند زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده که دانشجویان نخبه وقتی به کشور برمی‌گردند و برای اشتغال درخواست می‌دهند عملا تفاوتی بین رزومه خودشان با دیگران مشاهده نمی‌کنند و توجه چندانی به مهارت‌ها و پتانسیل‌های آنها نمی‌شود، در نتیجه دچار نوعی سرخوردگی خواهند شد. اگر یک سامانه‌ای برای دانشجویان خارج از کشور تهیه شود که طی آن دانشجویان بتوانند مهارت خود را ارائه داده و از آنها استفاده کنند، گام بسیار مهمی برای دانشجویان برداشته می‌شود. البته خود ما نیز در تلاش هستیم تا این کار را انجام دهیم و سوابق دانشجویان را در این سامانه‌ها ارائه کنیم.»

همه از مسئولیت دانشجویان خارج از کشور شانه خالی می‌کنند!

سلمان‌زاده، اضافه کرد: «دولت جدید اگر می‌خواهد برای دانشجویان خارجی کاری انجام دهد در وهله اول باید تجدیدنظری روی سیاست خارجی و سفارتخانه‌ها داشته باشد. درحال حاضر همه از مسئولیت دانشجویان خارج از کشور شانه خالی می‌کنند. برای مثال وقتی دانشجو به سفارت مراجعه می‌کند تا مشکل خود را حل کند یا شکایت خود را بگوید، سفارت هیچ‌گونه کمکی به آنها نمی‌کند و می‌گوید ما نمی‌توانیم کمکی کنیم و اینجا پاسگاه پلیس نیست. البته شعار می‌دهند که ما برای همه ایرانیان اینجا هستیم ولی چنین چیزی در واقعیت وجود ندارد بلکه آنچه دیده می‌شود چیزی جز شانه خالی کردن نیست و سعی می‌کنند وارد مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور نشوند.»

لزوم توجه ویژه به نقش سفارتخانه‌ها در کاهش مشکلات دانشجویان

وی در ادامه گفت: «به همین دلیل بسیار مهم است که روی مساله سفارتخانه‌ها توجه ویژه‌ای شود تا حداقل کلاهبرداری از دانشجویان که در کشورهای خارجی رایج است، به حداقل برسد یا کاملا از بین برود. همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت که قوانین سختگیرانه‌ای برای دانشجویان خارج از کشور درنظر گرفته‌اند را تسهیل کنند و مساله دانشگاه‌های تایید و غیرتایید یک‌بار برای همیشه حل شود و با برگزاری آزمون و یک فیلتر خاص دانشجو بتواند در کشور فعالیت کند؛ چراکه متاسفانه درحال حاضر ما درباره این موضوع دچار باندبازی و نوعی مافیا هستیم.»  دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اوکراین، گفت: «باتوجه به اینکه با دانشجویان سروکار دارم تاکید می‌کنم به اینکه راه برگشت سخت دانشجویان به داخل کشور را آسان کنند و ‌انگیزه را از دانشجویان نگیرند بلکه ‌انگیزه‌بخش آنها باشند. گاهی پیش آمده که دانشجویان برای حل مشکلات خود به سفارت مراجعه کرده و وقتی از مشکلات خود به سفارت گفته‌اند به آنها پاسخ داده شده که ما از شما دعوت نکردیم که به اینجا بیاید این مشکل خودتان است. خصوصا در برخورد با دانشجویان دانشگاه‌های غیرتایید این برخوردها بیشتر است و این دانشجویان احساس بی‌پشتوانگی می‌کنند.»

از پتانسیل دانشجویان خارج از کشور استفاده شود

سلمان‌زاده افزود: «امیدواریم که با تغییر سیاست‌های داخل وزارت بهداشت و وزارت خارجه مشکلات برطرف شود. البته امیدواریم جلسه‌ای در این‌باره برگزار شود و خیلی پیگیر هستم که جلسه‌ای با مسئولان داشته باشیم تا حداقل این مسائل را پیاده و اجرایی کنند. درحال حاضر دوره شنیده شدن گذشته و در دوره‌ای به سر می‌بریم که کرونا را در کشورهای مختلف و کشور خودمان داریم و با مساله کمبود پرستار و پزشک و کادر درمان مواجه هستیم. درحالی‌که دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری زیادی در کشورهای خارجی در حال تحصیل داریم و می‌توانیم از این پتانسیل استفاده کرده و آنها را به کشور برگردانده و امید و ‌انگیزه برایشان ایجاد کنیم. متاسفانه بارها و بارها این مشکلات با مسئولان مطرح شده اما هیچ‌چگونه پیگیری از سوی آنها برای حل مشکلات دانشجویان خارج از کشور انجام نشده و هر بار به نوعی با توجیه کردن مسائل و مشکلات آنها را نادیده گرفته‌اند.»

مرتبط ها