کد خبر: 57403

«فرهیختگان» به 14 سوال مهم دانشجویان درباره ترم تابستان پاسخ می‌دهد

همه‌چیز درباره ترم تابستان دانشگاه آزاد اسلامی

انتخاب ‌واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع و رشته‌ها تنها از طریق سایت آموزشیار به آدرس www.edu.iau.ac.ir انجام شده و دانشجویان نیمسال اول و دوم و تابستان باید برای انتخاب‌ واحد وارد این سایت شوند. دانشجویان می‌توانند با ورود به سایت آموزشیار واحد‌های مدنظرشان را برای ترم تابستان انتخاب کنند.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: فصل تابستان برای بسیاری از دانشجویان فرصتی برای استراحت و آماده شدن برای ترم جدید است؛ اما برای برخی دیگر، فرصتی برای گذراندن دروس باقی‌مانده است تا کمی زودتر از بقیه هم‌سن‌وسالان‌شان فارغ‌التحصیل شوند. این دسته از دانشجویان سعی می‌کنند تا با برداشتن دروس در تابستان واحدهای باقی‌مانده خود را کاهش دهند. آنها به دلایل مختلفی، خواستار این هستند تا دروسی را که نتوانسته‌اند پاس کنند یا می‌خواهند زود‌تر از موعود مشخص اخذ کنند را در زمان آزاد خود مانند فصل تابستان بگذرانند؛ به همین دلیل است که تمام دانشگاه‌ها این فرصت را برای دانشجویان خود مهیا کرده‌اند و نیمسالی را بعد از دو نیمسال مهر و بهمن به نام نیمسال تابستانی یا ترم تابستانی درنظر گرفته‌اند که دانشجویان می‌توانند در ترم تابستان و زمان تعطیلات تابستانی از این ویژگی استفاده کرده و اقدام به اخذ دروسی که می‌خواهند کنند. اخذ دروس در نیمسال‌های اول و دوم ضروری است و دانشجویان باید در زمان خود این دو نیمسال را بگذرانند اما نیمسال تابستانی اختیاری بوده و دانشجویانی که خواستار گذراندن نیمسال تابستانی هستند می‌توانند از طریق دانشگاه خود اقدام کنند. برای گذراندن ترم تابستانی چند نکته ضروری است که دانستن نکات آن می‌تواند به دانشجویانی که قصد برداشتن واحد در ترم تابستان دارند کمک کند؛ چراکه شرایط ترم تابستانی با ترم‌های معمولی کمی متفاوت است. به‌طور مثال ترم تابستانی، یک دوره کوتاه‌مدت و فشرده آموزشی است که مطالب ارائه‌شده در این ترم مختصر به دانشجو آموزش داده می‌شود و بازدهی کلاس‌ها در مقایسه با ترم‌های اصلی دانشجویان پایین‌تر است. بنابراین دانشجویان باید از این نکته اطلاع داشته باشند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم به نکاتی که دانشجویان باید درخصوص ترم تابستان از آن آگاهی داشته باشند، بپردازیم.

1-ثبت‌نام از چه روزی آغاز می‌شود؟

ثبت‌نام دوره تابستان در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از 26 تیرماه آغاز و تا 31 تیرماه ادامه دارد. بنابراین دانشجویان باید در زمان مقرر حتما ثبت‌نام خود را انجام داده و این فرصت را از دست ندهند.

2-دانشجویان برای ثبت‌نام به کجا مراجعه کنند؟

انتخاب ‌واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع و رشته‌ها تنها از طریق سایت آموزشیار به آدرس www.edu.iau.ac.ir  انجام شده و دانشجویان نیمسال اول و دوم و تابستان باید برای انتخاب‌ واحد وارد این سایت شوند. دانشجویان می‌توانند با ورود به سایت آموزشیار واحد‌های مدنظرشان را برای ترم تابستان انتخاب کنند. آنها باید برای تحصیل در رشته‌های این دانشگاه مبلغ متغیر و ثابتی را به‌عنوان شهریه پرداخت کنند و بعد از پرداخت بخشی از شهریه، پنل انتخاب ‌واحد برای آنها فعال و می‌توانند انتخاب ‌واحد کنند.

3-فرآیند ثبت‌نام چگونه است؟

1-  در قدم اول باید وارد سامانه اصلی آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس  www.edu.iau.ac.ir و روی گزینه دانشجو کلیک کنید.
2- سپس شماره دانشجویی خود را وارد کنید.
3- در ادامه با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد پنل کاربری خود می‌شوید.
4- از طریق منوی درخواست/مجوز - زیر منوی «منو ارسال/پیگیری درخواست دانشجو» اقدام به ثبت درخواست کنید.
5- در قسمت «ارسال درخواست جدید»، طبقه‌بندی موضوع را «عملیات آموزشی دانشجو» و موضوع درخواست را «مجوز انتخاب ‌واحد» و نیمسال درخواست را معادل «993» قرار دهید.
6- با انتخاب دکمه «ثبت» درخواست مجوز انتخاب ‌واحد ترم تابستان برای دانشجو ثبت می‌شود.
7- از طریق منوی «ثبت‌نام دروس دانشجو» زیر منوی «انتخاب ‌واحد» اقدام به اخذ دروس و انتخاب ‌واحد کنید.

4-نحوه پرداخت شهریه انتخاب‌واحد چگونه است؟

1- وارد سایت آموزشیار شوید.
2- مرحله دوم انجام لاگین اولیه که شامل درج عدد دانشجویی و شماره دانشجویی و رمز عبور و کد امنیتی است که با این نام کاربری و رمز ورود وارد سایت خواهید شد.
3- پس از لاگین اولیه دو پیام نمایش داده می‌شود که آنها را مطالعه و تایید کنید.
4 - وارد سایت اصلی شده و در منوی سمت راست ثبت‌نام دروس دانشجو را انتخاب کنید.
5- از زیرمنوهای باز شده، «مدیریت مالی نیمسال‌های تحصیلی» دانشجو را انتخاب کنید.
6- در این مرحله، دو گزینه جهت تکمیل پرداخت در پایین صفحه مشاهده می‌شود. گزینه اول «پرداخت الکترونیکی هزینه بیمه و خدمات آموزشی» (مربوط به پرداخت بیمه و خدمات آموزشی) و گزینه بعدی «پرداخت الکترونیکی شهریه» (مربوط به پرداخت شهریه ثابت به‌طور کامل) است. برای انتخاب‌ واحد باید پرداخت هر دو گزینه در مرحله بعد انجام شود.
7- حالا با انتخاب گزینه اول که همان پرداخت الکترونیکی هزینه بیمه و خدمات آموزشی است وارد صفحه الکترونیکی پرداخت شهریه شوید.
8 - اگر دکمه ادامه را کلیک کنید به صفحه بدهکاری دانشجو هدایت خواهید شد. در این مرحله، حداقل و حداکثر مبلغ قابل پرداخت، مشخص شده که مبلغ مشخص‌شده را براساس ریال، در کادر پایین صفحه وارد کرده و از پایین صفحه، گزینه «پرداخت الکترونیکی» را انتخاب و روی ok کلیک کنید.
9- در مرحله بعدی به صفحه پرداخت بانکی منتقل می‌شوید. پس از ورود در این صفحه مشخصات کارت و رمز دوم یا پویا، سی‌وی‌وی و تاریخ کارت و کد امنیتی را درج کرده و برای پرداخت گزینه کلیک کنید. منتظر باشید تا پرداخت تکمیل شود و پیغام پرداخت موفقیت‌آمیز را مشاهده کنید. برای پرداخت الکترونیکی شهریه هم همین مراحل را می‌توانید ادامه دهید.

5-شروع کلاس‌ها و زمان برگزاری امتحانات چه زمانی است؟

 شروع کلاس‌های درسی نیز از سوم مردادماه تا چهارم شهریورماه به مدت 5 هفته آموزشی بدون احتساب زمان ثبت‌نام و امتحانات است. زمان برگزاری امتحانات نیز از ششم شهریورماه آغاز شده و یازدهم شهریورماه به پایان می‌رسد.

6-کلاس‌ها حضوری است یا مجازی؟

به دلیل ویروس کرونا از سال ۹۹ تمامی کلاس‌های حضوری تعطیل شده و به‌طور خودخوان و غیرحضوری اداره می‌شوند که کلاس‌های نیمسال تابستانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به صورت غیرحضوری است.

7-ترم تابستان برای دانشجویان کدام مقاطع برگزار می‌شود؟

ترم تابستان امسال تنها برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی خواهد بود. دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد نیز می‌توانند دروس جبرانی کارشناسی را اخذ کنند. به عبارت بهتر برای دانشجویان دوره ارشد و دکتری درسی در ترم تابستان ارائه نمی‌شود اما دروس جبرانی کارشناسی را می‌توانند اخذ کرده و به صورت غیرحضوری در این دوره شرکت کنند.

8-چند جلسه کلاس تشکیل می‌شود؟

تعداد کلاس و ساعات تدریس دروس نظری و عملی دوره تابستان مشابه نیمسال‌های اول و دوم بوده و در طی 5 هفته آموزشی اجرا می‌شود. واحدهای دانشگاهی موظف هستند درخصوص واحدهای درسی ارائه شده در دوره تابستان اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند. واحدها و مراکز دانشگاهی باید به‌گونه‌ای برای تشکیل 16 جلسه کلاس برنامه‌ریزی کنند که برای هر درس در هر هفته حداقل 3 و حداکثر 4 جلسه درنظر گرفته شود.

9-حداکثر تعداد واحدهای درسی قابل اخذ چقدر است؟

حداکثر تعداد واحد انتخابی برای کاردانی پیوسته و ناپیوسته 8 واحد و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته 8 واحد است. برای دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی که با حداکثر 10 واحد درسی فارغ‌التحصیل می‌شوند اخذ 10 واحد در دوره تابستان مشکلی ندارد. اخذ دروس وصایای امام خمینی(ره) و انس با قرآن کریم علاوه‌بر حداکثر تعداد واحد انتخابی بلامانع است. البته اخذ دروس اندیشه‌ها و وصایای امام(ره) و انس با قرآن کریم علاوه‌بر 10 واحد امکان‌پذیر نیست.

10-شرایط شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در ترم تابستان

شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی بستگی به رشته تحصیلی و با تعداد واحد‌های انتخاب شده، متغییر است.

11-ترم تابستان در کدام واحدها برگزار می‌شود؟

این ترم در واحدهای دانشگاهی مرکز استان برگزار می‌شود. تمام دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی می‌توانند در واحد محل تحصیل یا یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور با موافقت گروه تخصصی و معاونت آموزشی یا معاونت علمی واحد دانشگاهی مبدا ثبت‌نام کنند.

12-آیا امکان اخذ یا تمدید پایان‌نامه برای مقطع کارشناسی‌ارشد در دوره تابستان وجود دارد؟

اخذ یا تمدید پایان‌نامه در دوره تابستان امکان‌پذیر نیست؛ دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد که در نیمسال تحصیلی 1400-1399 واحد پایان‌نامه را اخذ یا تمدید کرده‌اند نیازی به ثبت‌نام در دوره تابستان را ندارند و تا پایان شهریورماه می‌توانند از پایان‌نامه خود دفاع کنند. نکته دیگر اینکه ارائه درس یا دروس ثبت‌نام ارزیابی جامع و اخذ یا تمدید رساله دکتری تخصی در دوره تابستان امکان‌پذیر نیست و چنین اقدامی تخلف آموزشی محسوب می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1399 نسبت به ثبت‌نام ارزیابی جامع اقدام کرده‌اند و واجد شرایط شرکت در ارزیابی جامع هستند نیازی به ثبت‌نام در دوره تابستان را ندارند.

13-چه کسانی می‌توانند در ترم تابستان دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کنند؟

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین سایر دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کنند. دانشجویان دانشگاه‌های دیگر با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه محل تحصیل خود می‌توانند در هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که مجری دوره تابستان هستند ثبت‌نام و انتخاب ‌واحد کنند.

14-شرایط غیبت در امتحان چیست؟

با توجه به قوانین و تبصره‌های مربوط به غیبت در امتحان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، غیبت دانشجویان در زمان امتحانات به این صورت است که دانشجویان با غیبت موجه در یک تا ۳ جلسه امتحانی باعث حذف آن دروس می‌شوند. با غیبت غیرموجه در جلسات امتحانی یک تا ۳ جلسه باعث نمره صفر در امتحانات آن دروس خواهند شد(تعیین اینکه غیبت موجه یا غیرموجه است، به عهده شورای آموزشی واحد دانشگاهی است.)

مرتبط ها