کد خبر: 57213

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف:‌

جلوگیری از تغییر رشته دانشجویان به ضرر کشور خواهد بود

وقتی اعلام می‌شود پذیرش دانشجو از رشته‌های غیرمرتبط در کارشناسی‌ارشد ممنوع است، باید مشخص شود که منظور از غیرمرتبط چیست؟ یعنی اگر بگویند مثلا یک دانشجوی مهندسی برق نمی‌تواند در رشته مدیریت تحصیل کند، کار غلطی است و اصلا شدنی نیست. چنین تصمیمی به ضرر کشور خواهد بود.

زهرا رمضانی - سارا طاهری، روزنامه‌نگار:  محمدتقی احمدیان، استاد دانشگاه صنعتی‌شریف نیز به «فرهیختگان» گفت: «وقتی اعلام می‌شود پذیرش دانشجو از رشته‌های غیرمرتبط در کارشناسی‌ارشد ممنوع است، باید مشخص شود که منظور از غیرمرتبط چیست؟ یعنی اگر بگویند مثلا یک دانشجوی مهندسی برق نمی‌تواند در رشته مدیریت تحصیل کند، کار غلطی است و اصلا شدنی نیست. چنین تصمیمی به ضرر کشور خواهد بود.»

او افزود: «اینکه کدام رشته غیرمرتبط و کدام رشته مرتبط است را نیز باید برعهده دانشگاه‌ها بگذارند؛ چراکه وقتی یک دانشجوی مهندسی برق، در رشته مدیریت هم تحصیل می‌کند، حتما یک فرد توانمندی در حوزه برق کشور می‌شود؛‌ قطعا باید تصمیم‌گیری برای اینکه تحصیل در کدام رشته‌ها مجاز و در کدام رشته‌ها شدنی نیست باید برعهده دانشگاه‌ها باشد، نه اینکه براساس دستوری اعلام کنند این اتفاق بیفتد یا نیفتد.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی‌شریف خاطرنشان کرد: «درست است دانشجویی که رشته ادبیات خوانده نمی‌تواند در مهندسی مکانیک تحصیل کند، این مهم از سوی جامعه مکانیک قابل قبول نیست و طبیعتا خود فرد هم چنین کاری را نمی‌کند، اما برخی از رشته‌ها را داریم که اتفاقا بهتر است فرد بتواند در هر دو تحصیل کند، مانند همان مدیریت و مهندسی برق. نباید جلوی چنین رشته‌هایی گرفته شود؛ چراکه فارغ‌التحصیلانی که در هر دو رشته تحصیل کرده باشند، ‌برای کشور بسیار پرفایده خواهند بود.»

مرتبط ها