کد خبر: 57151

آذری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با این همه مشکل عملکرد سرمربی فولاد جای تقدیر دارد

می‌خواهم بمانم، دلیلی برای رفتن نکونام هم نیست

لازم بود درباره کنعانی استعلام بگیریم، چرا به برخی برخورد؟

برنامه ما با نکونام سه‌ساله است از این‌رو دلیل ندارد این مربی از جمع ما جدا شود. این را در شرایطی می‌گویم که امروز (یکشنبه) جلسه هیات‌مدیره برگزار می‌شود و درمورد همه این مسائل هم صحبت خواهد شد. با این حال این هیات‌مدیره است که تصمیم می‌گیرد.

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: شرایط برای تیم فولادخوزستان خوب پیش نمی‌رود. گاه صحبت از برکناری سعید آذری (مدیرعامل باشگاه) است و گاه بحث جدایی جواد نکونام (سرمربی) مطرح می‌شود. در این بین نتیجه نگرفتن‌های تیم نیز مزید بر علت است تا در کنار برخی مشکلات کار برای آذری سخت‌تر شود و عرصه را برایش تنگ کند. اخیرا نیز احتمال بسته‌شدن مجدد پنجره نقل‌وانتقالات این تیم جنوبی مطرح شده است. همین موضوعات در کنار لیگ فرسایشی جاری باعث شده است فولاد برخلاف فصل قبل از کورس رقابت دور بماند و حتی برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان هم کار بسیار سختی دارد. موضوعی که برای هواداران جالب نیست و بعضا انتقاد‌هایی را متوجه نکونام و آذری کرده است. با این حال مدیرعامل فولاد تاکید دارد که دست از تلاش برنمی‌دارد و ضمن حمایت از نکونام، علاقه‌مند است که در اهواز بماند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سعید آذری درمورد همه اتفاقات باشگاه فولاد را در ادامه می‌خوانید.

قبل از هرچیز به حواشی اعتراض شما از حضور کنعانی‌زادگان در ترکیب پرسپولیس بپردازیم. اعتراض شما با اعتراض و مخالفت‌هایی روبه‌رو شد.

برای من هم عجیب است، چرا به این اعتراض واکنش نشان داده شد. من به‌عنوان مدیرعامل فولاد در موردی که برای خودم، اعضای تیمم و هواداران سوال به‌وجود آمده بود، استعلام کردم و حالا جواب استعلام‌مان را می‌گیریم. دلیل ما از اعتراض صرفا محکوم کردن نبود بلکه به‌عنوان یک باشگاه لازم بود در این مورد استعلام کنیم. یعنی ما اجازه اعتراض و استعلام را هم نداریم؟ چرا به برخی بربخورد؟ ما کار اداری انجام دادیم و می‌دانیم چطور نامه بنویسیم که سوءتفاهم ایجاد نشود.

 اخیرا بحث جدایی نکونام مطرح است. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد از او برای فصل بعد برنامه نخواستید.

برنامه ما با نکونام سه‌ساله است از این‌رو دلیل ندارد این مربی از جمع ما جدا شود. این را در شرایطی می‌گویم که امروز (یکشنبه) جلسه هیات‌مدیره برگزار می‌شود و درمورد همه این مسائل هم صحبت خواهد شد. با این حال این هیات‌مدیره است که تصمیم می‌گیرد.

شما هم ممکن است از باشگاه فولاد جدا شوید؟

من به شایعات توجهی ندارم. در این مورد قبلا صحبت شده است، ولی جا دارد از مدیریت خوب کارخانه مهندس ابراهیمی و همچنین اعضای هیات‌مدیره به‌خاطر حمایت‌هایشان تشکر کنم. با این حال در جلسه هیات‌مدیره برنامه‌هایم را اعلام می‌کنم و پس از آن درمورد آینده کاری‌ام تصمیم می‌گیرم. من دوست دارم در این باشگاه بمانم و خیلی کارها انجام دادم که دلم می‌خواهد نتیجه‌اش را ببینم. مدیرعامل شرکت فولاد از کار ما رضایت دارد و من تا مرداد با این باشگاه قرارداد دارم. با این حال سال‌های خوبی در انتظار باشگاه فولاد است و شرایط خوبی در این دو سال حضور من در این باشگاه رقم خورد. امیدوارم امسال را هم به‌خوبی به پایان برسانیم و با موفقیت فولاد نه‌تنها پرچم این باشگاه را بالا نگه داریم، بلکه رو سفید شویم.

انتقاد‌هایی به نوع بازی فولاد است و شاید به همین دلیل به نکونام انتقاد شده و بحث جدایی او مطرح است.

هر مربی سبک کار خود را دارد. من فکر می‌کنم با پتانسیلی که فولاد در فصل‌جاری داشت، عملکرد تیم‌مان خوب بوده است. پنجره نقل‌وانتقالات تیم ما بسته بود و نکونام بازیکنان کمی داشت، شاید اگر او هم مثل دیگر تیم‌های مدعی، چندین مهره قابل اعتماد در دسترس داشت چه‌بسا عملکرد بهتری از خود به‌جا می‌گذاشت. فصل قبل را از یاد نبرید! من فکر می‌کنم او نه‌تنها یک مربی بلکه یک لیدر خوب برای تیمش بود. به تیمش نظم داد. بازی اصولی از فولاد دیدیم و دو فصل خوب را با این تیم سپری کردیم. عملکرد تیم فولاد در لیگ قهرمانان آسیا هم جای تقدیر دارد. این مربی با دست بسته و با کمترین مهره چنین عملکردی داشت. نه می‌خواهم عملکرد فولاد را توجیه کنم و نه از منتقدان خرده بگیرم. به هر حال آدم‌ها با سلیقه‌های متفاوت از فوتبال لذت می‌برند ولی فکر می‌کنم این تیم با این مربی و این شرایط جای تقدیر دارد. او همه تلاشش را کرد تا فولاد در دو فصل اخیر عملکرد خوبی داشته باشد.

اخیرا نکونام به برنامه‌های سازمان لیگ اعتراض داشت. اعتراض او را پیگیری کردید؟

نکونام تحت فشار است. آسیب‌دیدگی‌ها به‌دلیل طولانی‌شدن مسابقات به اغلب تیم‌ها از جمله تیم ما صدمه می‌زند. چند آسیب‌دیده داریم و کرونا هم تیم ما را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. کارت‌های داوران هم که مزید بر علت می‌شود، با این شرایط چه توقعی دارید. وقتی مربی تحت فشار است باید به او حق داد. من به مربی تیمم حق می‌دهم که معترض باشد؛ چراکه فشار زیادی را تحمل می‌کند. تیم‌های دیگر می‌آیند در اهواز یک بازی برگزار می‌کنند و می‌روند، ولی تیم‌های خوزستانی در دمای 50 درجه تمرین می‌کنند. این شرایط قابل تحمل نیست. در چنین شرایطی ما علاوه‌بر لیگ، بازی‌های جام‌حذفی را هم در پیش داریم. کمترین استراحت را داشتیم. پنجره هم که بسته بود. با این شرایط طبیعی است که سرمربی اعتراض کند و من به او حق می‌دهم.

از سازمان لیگ خواستید در برنامه بازی‌ها تغییری ایجاد کند؟

ما درخواست دادیم، ولی در بوق‌وکرنا نکردیم. بر اساس معیارهای فیزیولوژیکی تمرینات و کاملا کارشناسی، درخواست خود را مطرح کردیم. لیگ ما گاهی در شرایطی تعطیل شد که می‌توانستند برخی بازی‌ها را برگزار کنند، ولی این‌طور نشد. در چنین شرایطی گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که فشار روانی را تشدید می‌کند. با این حال مطمئن باشید فولاد ناامید نمی‌شود و تا آخرین لحظه برای بهترین جایگاه تلاش می‌کند. تیم ما حمایت کارخانه و مربی بزرگی چون نکونام را دارد، از این‌رو از اهدافمان دور نمی‌شویم و سعی می‌کنیم همچون فصل قبل بر مشکلات چیره شده و به جایگاه خوبی برسیم.

گویا احتمال دارد باز هم از پنجره نقل‌وانتقالات محروم شوید!

ما پیگیر پرونده هستیم و هر بار نامه‌نگاری‌هایی کردیم، ولی احتمال برنده شدن ما در این پرونده کم است. تا چند هفته دیگر رای نهایی را صادر می‌کنند و این احتمال وجود دارد بار دیگر به‌واسطه همین پرونده از پنجره نقل و انتقالات محروم شویم. ما می‌دانیم شانس کمی داریم ولی ناامید نیستیم و همه تلاشمان را کردیم. اگر این اتفاق بیفتد کار برای باشگاه فولاد سخت‌تر از قبل می‌شود. با این حال در فصلی که گذشت با برنامه پیش رفتیم و سعی کردیم این شرایط را به بهترین شکل ممکن پشت‌سر بگذاریم، ولی کار سخت است.

درنهایت فکر می‌کنید آینده فولاد در فصل‌جاری چه خواهد شد؟

ما همه سعی خود را کردیم تا تیم به جایگاه خوبی برسد. مشکلات زیادی وجود داشت ولی با برخی اقدامات راه این باشگاه را هموار کردیم. هر مدیری بیاید راه سختی برای رسیدن به اهداف باشگاه نخواهد داشت و نکونام، همکاران و بازیکنانش راه سختی را پیمودند. امیدوارم در چهار هفته باقی‌مانده نیز به‌خوبی از پس مسابقات بربیایند و نتیجه تلاش یک‌ساله خود را بگیرند.

مرتبط ها