کد خبر: 56957

انگلیس به‌دنبال نخستین فینال خود در تاریخ یورو

آخرین سد در راه طلسم‌شکنی سه‌شیرها

شاگردان گرت ساوت‌گیت بهترین فرصت تاریخ خود را در اختیار دارند تا بالاخره حضور در فینال جام ملت‌ها را تجربه کنند. مسیر نسبتا راحتی که آنها تا این مرحله داشتند باعث شده پیش از حضور در فینال احتمالی مهم‌ترین حریف آنها آلمان باشد که آنها هم در یک‌هشتم نهایی مغلوب سه‌شیرها شدند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: امشب و در ورزشگاه ومبلی‌لندن تکلیف دومین فینالیست یورو2020 مشخص خواهد شد. اگرچه بسیاری معتقدند انگلیس با توجه به اینکه از امتیاز میزبانی در این دیدار برخوردار است و همچنین نمایش خوبی که از ابتدای تورنمنت داشته شانس نخست برتری در این مسابقه و رسیدن به مسابقه نهایی است اما نباید دانمارک با‌انگیزه را دست‌کم گرفت. این تیم که در یورو92 سابقه شگفتی‌سازی و فتح جام را دارد این‌بار هم می‌تواند همان روند موفقیت‌آمیز را طی کرده و سورپرایز این مسابقات لقب بگیرد.

حسرت 55ساله

شاگردان گرت ساوت‌گیت بهترین فرصت تاریخ خود را در اختیار دارند تا بالاخره حضور در فینال جام ملت‌ها را تجربه کنند. مسیر نسبتا راحتی که آنها تا این مرحله داشتند باعث شده پیش از حضور در فینال احتمالی مهم‌ترین حریف آنها آلمان باشد که آنها هم در یک‌هشتم نهایی مغلوب سه‌شیرها شدند. آنها پس از قهرمانی در جام‌جهانی 1966 دیگر به هیچ موفقیتی در تورنمنت‌های مهم دست نیافتند و حالا خود را در آستانه فصلی جدید در تاریخ فوتبال خود می‌بینند. هری کین، کاپیتان انگلیس نیز با اشاره به اینکه شاید این بهترین فرصت انگلیسی‌ها برای فتح جام و پایان دادن به این طلسم طولانی باشد، می‌گوید: «جو و فضای این بازی مطمئنا فوق‌العاده و خاطره‌انگیز خواهد بود. این تجربه‌ای است که شاید این نسل از فوتبالیست‌های تیم ملی ما دیگر آن را تجربه نکنند. شاید مدت‌ها طول بکشد تا در یک تورنمنت مهم دیگر میزبان باشیم و بتوانیم در خانه از رقبا پذیرایی کنیم. برای من و سایر نفرات با تجربه تیم فرصت دیگری برای برگزاری یک تورنمنت مهم در ویمبلی پیش نخواهد آمد و باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم. امیدوارم این بازی را ببریم و بتوانیم در فینال هم نمایش موفقیت‌آمیزی داشته باشیم. ما تجربه بردی شیرین در خانه و برابر حریفی قدرتمند همچون آلمان را در این تورنمنت داشتیم و امیدوارم این‌بار هم این لذت را تجربه کنیم.»

انگلیس در طول این تورنمنت که با تغییراتی که یوفا در شکل برگزاری مسابقات ایجاد کرد در 12 شهر مختلف اروپایی برگزار می‌شد به‌نوعی میزبان محسوب می‌شود. آنها در دور گروهی دیدارهای خود را در زمین خود انجام دادند و مصاف با آلمان نیز در ومبلی بود. تنها دیدار خارج از خانه شاگردان ساوت‌گیت برابر اوکراین بود که در رم ایتالیا انجام شد. حالا مرحله نیمه‌نهایی و فینال هم در ومبلی خواهد بود و به این ترتیب بهترین فرصت برای این تیم است که بتواند به حسرت 55ساله خود خاتمه دهد. کین درباره اینکه آیا حضور در فینال این مسابقات را برای خود تصویرسازی کرده است، می‌گوید: «من همیشه سعی کرده‌ام مرحله به مرحله پیش بروم و خیلی فراتر از جایی که هستم رویاپردازی نکنم اما اگر بگویم خودم را در فینال مسابقات تصور نکرده‌ام دروغ گفته‌ام. مسلما این رویایی است که همه ما دوست داریم محقق شود. در جام‌جهانی روسیه هم ما تا آستانه فینال پیش رفتیم اما متاسفانه در نیمه‌نهایی باختیم و نتوانستیم به هدف خود برسیم. شکست در آن دیدار تجربه بسیار مهمی برای همه ما بود و وقتی شما در نیمه‌نهایی یک تورنمنت می‌بازید یاد می‌گیرید که در یک قدمی فینال جایی برای اشتباه ندارید و باید بهترین عملکرد خود را ارائه کنید. با گذشت سه سال از آن بازی دوباره این فرصت را به دست آوردیم که در نیمه‌نهایی حاضر شویم و این‌بار باید دودستی این فرصت را بچسبیم.» کین در این تورنمنت اگرچه در مرحله گروهی موفق به گلزنی برای تیمش نشد اما در دو دیدار اخیر تیمش سه گل زده و می‌تواند نقشی موثر و تعیین‌کننده در بازی امشب تیمش داشته باشد.

طلسم چهارشنبه‌ها

گرت ساوت‌گیت 25سال پیش در قامت یک بازیکن به همراه انگلیس به نیمه‌نهایی یورو96 رسید. آن مسابقات به میزبانی انگلیس برگزار می‌شد و این مربی 50ساله در آن زمان با از دست دادن یکی از ضربات پنالتی تیمش برابر آلمان باعث شد تا آنها پس از 120دقیقه تلاش مغلوب ژرمن‌ها شده و در زمین خود شانس فینالیست شدن را از دست بدهند. حالا ساوت‌گیت در دومین نیمه‌نهایی پیاپی خود با انگلیس به‌دنبال جبران آن ناکامی و رساندن انگلیس به موفقیتی است که سال‌هاست انتظار آن را می‌کشد.

خط‌دفاعی انگلیسی‌ها نقطه‌قوت تیم محسوب می‌شود؛ جایی‌که با بازگشت هری مگوایر از مصدومیت حالا مستحکم‌تر هم شده و زوج او و جان استونز می‌توانند امشب هشتمین کلین‌شیت پیاپی این تیم در تمامی رقابت‌ها را رقم بزنند. اگر این اتفاق رقم بخورد آنها نه‌تنها نخستین فینال خود در تاریخ یورو را تجربه خواهند کرد بلکه به نخستین تیم تاریخ بدل می‌شوند که در 6 بازی پیاپی یورو یا جام‌جهانی موفق شده دروازه خود را بسته نگه دارد. مگوایر که در دو بازی اخیر تیمش نقش مهمی در موفقیت انگلیس داشته، درباره شرایط این تیم پیش از رویارویی با دانمارک می‌گوید: «فکر می‌کنم نسبت به بازی 3 سال قبل برابر کرواسی در شرایط به مراتب بهتری قرار داریم. با اعتمادبه‌نفس بیشتری به مصاف دانمارک می‌رویم و امیدواریم بتوانیم این تیم را هم شکست داده و به رویای خود برای حضور در فینال برسیم. شاید حالا کمی بهتر بتوانیم ایرادهای خود در آن مسابقه را بررسی کنیم. اگر در نیمه‌دوم بازی با کرواسی کمی شجاعانه‌تر بازی می‌کردیم یا اینکه تلاش می‌کردیم توپ را بهتر در زمین به گردش درآوریم می‌توانستیم نتیجه بهتری برابر این تیم بگیریم. حالا ما تجربه آن بازی را داریم و می‌توانیم در مسابقه برابر دانمارک از آن برای عبور از این مرحله استفاده کنیم. حضور هواداران در این مسابقه می‌تواند کمک زیادی کند تا بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم. حمایت‌های آنها بی‌شک برگ‌برنده ما در این دیدار خواهد بود و خوشحالم که دوباره هواداران را در ورزشگاه‌ها می‌بینم.»

از میان 4 تیمی که به نیمه‌نهایی این تورنمنت صعود کرده‌اند، انگلیس تنها تیمی است که تاکنون به فینال نرسیده است. آنها پیش از این 5 بار به نیمه‌نهایی تورنمنت‌های معتبر راه پیدا کرده‌اند که تنها در سال 1966 توانستند به برتری رسیده و فینالیست شوند. آن مسابقه تنها نیمه‌نهایی بود که آنها در روز سه‌شنبه برگزار کردند و در یورو 68، جام جهانی 90، یورو 96 و جام جهانی 2018 در دیداری که روز چهارشنبه برگزار شد، شکست خوردند و این‌بار امیدوارند این طلسم را نیز بشکنند. آنها از سال 1966 تاکنون دیگر به فینال هیچ رقابتی نرسیده‌اند، درحالی‌که در این مدت آلمان 12، ایتالیا 7، فرانسه 6 و برزیل، هلند، آرژانتین و اسپانیا 4 فینال را تجربه کرده‌اند و حتی تیم‌هایی چون یونان، جمهوری چک، دانمارک و چکسلواکی نیز در این سال‌ها به دیدار نهایی رقابت‌های مهم راه پیدا کرده‌اند.

نقش کاپیتان کیائر

دانمارک در این دوره تورنمنت بسیار عجیبی را تجربه کرد. آنها در نخستین بازی دچار شوک بزرگی شدند و حمله قلبی باعث شد کریستین اریکسن، بهترین بازیکن خود را از دست بدهد. غیبت او باعث شد تا بسیاری حتی درمورد صعود این تیم از گروه خود نیز تردید داشته باشند اما آنها درنهایت خوش‌شانس بودند که با کسب تنها یک برد موفق شدند جواز حضور در مرحله بعد را دریافت کنند و به‌عنوان تیم دوم گروه پس از بلژیک قرار گرفتند. این تیم شمال اروپا خوش‌شانس نیز بود که در دور حذفی با رقبای دشواری روبه‌رو نشد و مهم‌ترین حریف آنها در این مرحله انگلیس خواهد بود. در نخستین بازی حذفی ولز خیلی زود برابر وایکینگ‌ها تسلیم شد و با دریافت 4 گل وداعی تلخ با این تورنمنت داشت. حریف بعدی دانمارک نیز جمهوری چک بود که این تیم نیز درنهایت 2 بر یک باخت تا دانمارک به جمع 4 تیم برتر گروه صعود کند.

در این موفقیت بی‌شک سیمون کیائر نقش بسیار مهمی داشته است. کاپیتان دانمارک که از او به‌عنوان کسی که جام اریکسن را در آن لحظات حساس نجات داده و با کمک‌های پزشکی توانست هم‌بازی خود را از مرگ حتمی نجات دهد در بازی‌های بعدی تیمش نیز یک رهبر مقتدر درون زمین بود. این مدافع میانی 32ساله شاید اگر پدرش در میتیلند دانمارک مشغول به‌کار نبود هیچ‌گاه وارد دنیای فوتبال نمی‌شد اما حالا دانمارکی‌ها امیدوارند به کمک او بتوانند دومین حضور خود در فینال یورو را تجربه کنند. کیائر در طول سال‌های فوتبالش در تیم‌هایی چون پالرمو، وولفسبورگ، لیل، فنرباغچه، سویا و حالا میلان بازی کرده و پله‌پله رشد کرده تا حالا یکی از مهم‌ترین مسابقات عمرش را تجربه کند. او درکنار کسپر اشمایکل و اریکسن امیدهای دانمارک برای موفقیت در این مسابقات بودند و حالا در غیاب اریکسن که حتی ادامه فوتبالش نیز در ابهام است کار سختی برای عبور دادن تیمش از دیدار دشوار امشب دارد. البته آندریاس کریستنسن نیز در مسابقه امشب نقشی مهم و تاثیرگذار خواهد داشت. این مدافع دانمارکی که در چلسی بازی می‌کند و با فضای فوتبال انگلیس به خوبی آشناست فصلی بسیار خوب را سپری کرده و پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به همراه آبی‌های لندن حالا در نیمه‌نهایی یورو 2020 حضور دارد و گلش به روسیه در مرحله گروهی یکی از زیباترین گل‌های این تورنمنت تاکنون بوده است. او که در سیستم جدید توماس توخل در چلسی به خوبی جا افتاده حالا به‌دنبال رسیدن به موفقیتی مهم به همراه تیم ملی کشورش است و امیدوار است تا فصلی به‌یادماندنی را برای خود رقم بزند.

دانمارکی‌ها البته امشب در ومبلی تنها نیستند و قرار است حدود 8هزار هوادار این تیم در ورزشگاه حاضر شوند. دولت بریتانیا به فدراسیون دانمارک اجازه داد تا 6500 بلیت این بازی را بین دانمارکی‌های مقیم انگلیس تقسیم کند و حدود 1400 نفر نیز قرار است از این کشور راهی لندن شوند تا یکی از حساس‌ترین دیدارهای تاریخ فوتبال این کشور را از نزدیک تماشا کنند.

مرتبط ها