کد خبر: 56902

فصل نقل‌وانتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد آغاز شد، جزئیات ثبت‌نام را در گزارش «فرهیختگان» بخوانید

چطور میهمان شویم؟چگونه انتقالی بگیریم؟

از 15 تیر تا 15 مرداد سامانه برای ثبت درخواست نقل‌وانتقال نیمسال اول 1401-1400 باز است و پس از اتمام زمان مقرر امکان ثبت و رسیدگی به هیچ درخواستی فراهم نیست. واضح است که صرفا به مواردی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، پاسخ داده خواهد شد.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: امروز ثبت‌نام نقل‌وانتقال دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می‌شود و دانشجویان تا 15 مردادماه فرصت دارند درخواست‌های خود را در سامانه منادا ثبت کنند تا در اسرع وقت به درخواست‌هایشان رسیدگی شود. چندسالی است که امکان نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد اسلامی، شکل جدی‌تری به خود گرفته و این امکان برای دانشجویان به‌شیوه غیرحضوری فراهم شده است که به‌راحتی بتوانند واحد محل تدریس خود را تغییر دهند. درواقع آن دسته از دانشجویان دانشگاه آزاد که از دانشگاه فعلی خود راضی نیستند یا به هر دلیلی قصد انتقالی به دانشگاهی دیگر را دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد به آدرس سایت

monada.iau.ac.irدرخواست انتقالی یا میهمانی خود را ثبت کنند. تمام اطلاعیه‌های نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد توسط سامانه monada.iau.ac.ir منتشر می‌شود و دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور بسیاری از ابهامات خود را در این زمینه برطرف کنند. در این گزارش به بررسی جزئیات مهمی مانند زمان، ضوابط و شرایط و نحوه ثبت درخواست نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد 1401-1400 پرداخته‌ایم تا دانشجویان هیچ‌گونه ابهامی برای نحوه ثبت‌نام و رسیدگی به درخواست‌های خود نداشته باشند.

قبل از ثبت درخواست باید چه اقداماتی انجام داد؟

در ابتدا دانشجویان باید شیوه‌نامه نقل‌وانتقالات دانشجویی را که در سامانه منادا وجود دارد، دانلود کرده و در جریان جزئیات آن قرار بگیرند. تغییر نوع درخواست در زمان مقرر ثبت‌نام نقل‌وانتقالات دانشجویی در سامانه منادا، حداکثر تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست، بدون پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان‌‌پذیر است و پس از آن با پرداخت هزینه بررسی مدارک امکان ثبت مجدد درخواست وجود نخواهد داشت.

نحوه درخواست نقل‌وانتقالات و میهمانی چگونه است؟

درخواست نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد برای هر دو نیمسال تحصیلی اول و دوم دانشجویان این دانشگاه، به‌صورت اینترنتی و ازطریق سامانه منادا دانشگاه آزاد به نشانی Monada.iau.ac.ir انجام می‌شود. داوطلبان متقاضی انتقالی یا میهمانی دانشگاه آزاد موظف هستند در بازه زمانی تعیین‌شده برای ثبت درخواست نیمسال موردنظر خود، به سایت منادا مراجعه کرده و اقدام به تکمیل فرم‌ها و بارگذاری مدارک کنند.

مراحل ثبت درخواست نقل‌وانتقالات و میهمانی به چه صورت است؟

1- ورود به سامانه منادا دانشگاه آزاد به نشانی  monada.iau.ac.ir
2- مطالعه شیوه‌نامه نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد
3- ورود به سامانه منادا با استفاده از کد ملی و شماره دانشجویی (شناسه انتخاب رشته برای دانشجویان جدیدالورود)
4- مشاهده، تکمیل و تایید اطلاعات دانشجو
5- انتخاب ماده آیین‌نامه مورد درخواست برای ثبت درخواست انتقالی یا میهمانی
6- انتخاب نوع درخواست میهمانی (ترمی، دائم) / انتقالی
7- انتخاب دانشگاه مقصد و بارگذاری مدارک
8- پرداخت هزینه بررسی مدارک دانشجو
9- ثبت نهایی درخواست و دریافت شماره پرونده

به درخواست‌ها کی پاسخ داده می‌شود؟

واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد موظفند به‌محض دریافت درخواست‌های دانشجویان روند اجرایی پاسخگویی را حداکثر ظرف مدت 72 ساعت انجام دهند. پس از پایان زمان ثبت درخواست‌ها کمیسیون نقل‌وانتقال دانشجویان کار خود را آغاز کرده و بررسی درخواست را کلید می‌زند. تا قبل از زمان ثبت‌نام آموزشی به تمام درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود.

۱۵ تیر؛ آغاز ثبت‌نام نقل‌وانتقال و میهمانی دانشگاه آزاد

امروز پانزدهم تیرماه زمان ثبت‌نام نقل‌وانتقال دانشجویی آغاز شد و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تدابیری اندیشیده شده تا نتیجه درخواست‌‌های نقل‌وانتقال و میهمانی دانشجویان قبل از آغاز ترم اعلام شود. آن‌طور که فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است، متقاضیان باید برای ثبت‌نام به سامانه منادا به نشانی www.monada.iau.ir مراجعه و ثبت‌نام خود را کامل کنند. تمام مراحل فرآیند رسیدگی به درخواست‌های نقل‌وانتقال و میهمانی ازطریق سامانه منادا قابل‌پیگیری است و دیگر نیازی نیست دانشجویان برای ثبت درخواست خود به‌صورت حضوری به سازمان مرکزی مراجعه کنند.  به گفته جهان‌بین، به‌منظور فراهم آمدن حداکثر تسهیلات برای دانشجویان، روند انجام امور در سامانه منادا به‌نحوی طراحی شده که نیازی به تردد دانشجو بین واحدهای دانشگاهی مبدأ و مقصد برای پیگیری درخواست نباشد.

نقل‌وانتقالات در دو بازه زمانی 15 تیر تا 15 مرداد و 15 آذر تا 15 دی انجام می‌شود

مهران صلواتی، مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به جزئیات روند ثبت‌نام نقل‌وانتقالات دانشجویی پرداخته است. او در پاسخ به این سوال که برای نقل‌وانتقال دانشجویی چه کاری باید انجام داد، گفت: «متقاضیان باید در اولین گام برای رسیدگی به درخواست‌های نقل‌وانتقال در سامانه monada.iau.ir و براساس شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در شیوه‌نامه مذکور ثبت درخواست کنند.» او با بیان اینکه نقل‌وانتقالات دانشجویی در دو بازه زمانی 15 تیر تا 15 مرداد و 15 آذر تا 15 دی انجام می‌شود، ادامه داد: «قبل از ثبت‌نام آموزشی دانشجویان، این سامانه برای ثبت درخواست دانشجویان فعال است.»

اتمام زمان مقرر امکان ثبت و رسیدگی به هیچ درخواستی فراهم نیست

مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که دانشجویان درخواست انتقال را تا چه زمانی می‌توانند ثبت کنند، توضیح داد: «از 15 تیر تا 15 مرداد سامانه برای ثبت درخواست نقل‌وانتقال نیمسال اول 1401-1400 باز است و پس از اتمام زمان مقرر امکان ثبت و رسیدگی به هیچ درخواستی فراهم نیست. واضح است که صرفا به مواردی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، پاسخ داده خواهد شد.»  صلواتی درخصوص اقداماتی که باید قبل از ثبت درخواست انجام داد نیز صحبت به میان آورد و گفت: «براساس شیوه‌نامه تمام مراحل و مدارک موردنیاز در آیین‌نامه نقل‌وانتقال ذکر شده که متقاضی می‌تواند با مراجعه به سامانه منادا به نشانی monada.iau.ir و دانلود آیین‌نامه و مطالعه دقیق آن باتوجه به شرایط خود هرکدام از ماده‌های مندرج را بررسی و مطابق با آن نسبت‌به ثبت درخواست خود اقدام کند.»

تا قبل از زمان ثبت‌نام آموزشی به تمام درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود

او درخصوص تعیین‌تکلیف انتقال نیز توضیح داد: «پس از پایان زمان ثبت درخواست‌ها یعنی تا پانزدهم مردادماه، کمیسیون نقل‌وانتقال دانشجویان اقدام به بررسی درخواست‌ها خواهد کرد و تا قبل از زمان ثبت‌نام آموزشی به تمام درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود.»  مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: «در مواردی نظیر ماده چند دانشجویی، ازدواج و... که واحدهای دانشگاهی مسئول بررسی صحت و سقم مدارک و اعلام‌نظر هستند، براساس دستورالعمل اجرایی هر واحد تا 72 ساعت باید به درخواست‌ها رسیدگی و اعلام‌نظر کند.»  او در پاسخ به این سوال که به‌‌طور کلی چندمرتبه درطول سال امکان نقل‌وانتقالات وجود دارد، گفت: «در دو بازه زمانی 15 آذر تا 15 دی‌ماه و 15 تیر تا 15 مردادماه برای دانشجویان امکان نقل‌وانتقال فراهم شده است.»

تمام درخواست‌ها از طریق سامانه منادا ثبت و بررسی می‌شود

صلواتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه درخواست میهمانی و انتقالی هر دو ازطریق یک سامانه ثبت می‌‌شود یا خیر، تصریح کرد: «بله؛ تمام درخواست‌ها ازطریق سامانه منادا ثبت و بررسی و اعلام‌نظر خواهد شد.»

او درخصوص هزینه بررسی درخواست انتقالی نیز صحبت به میان آورد و افزود: «هزینه بررسی مدارک برای نقل‌وانتقال براساس مقطع در سامانه منادا به نشانیmonada.iau.ir  مشخص شده است. هزینه بررسی درخواست در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته 325 هزار ریال، در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته 625 هزار ریال، کارشناسی‌ارشد 945 هزار ریال و دکتری تخصصی و حرفه‌ای یک‌میلیون و 455 هزار ریال است.»

«ماده کرونا» در سامانه منادا فعال شده است

مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که باتوجه به وضعیت کرونا آیا تغییراتی در شرایط انتقالی یا میهمانی نسبت‌به سال گذشته صورت گرفته است یا خیر، گفت: «بله؛ دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای شیوع بیماری کرونا و همسو با سیاست‌های کشور و ارج نهادن به مدافعان سلامت کشور، به‌منظور حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، ماده‌ای تحت عنوان «ماده کرونا» در سامانه منادا فعال کرده است.»

شهریه نقل‌وانتقال دانشجویی تابع سیاست‌های مالی و شهریه‌ای دانشگاه است

او در ادامه تصریح کرد: «دانشجویان براساس این ماده درصورت موافقت واحدهای مبدا و مقصد و با پرداخت هزینه جبرانی (به‌منظور جلوگیری از زیان مالی واحدها) در تمام مقاطع تحصیلی درصورت دایر بودن رشته/گرایش می‌توانند در شهر محل سکونت خود میهمان شوند.»

صلواتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا باتوجه به شرایط کرونایی امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد، بیان کرد: «شهریه نقل‌وانتقال دانشجویی تابع سیاست‌های مالی و شهریه‌ای تعیین‌شده ازسوی هیات محترم موسس و هیات امنا و ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی است.»

درصورت احراز شرایط با تمام درخواست‌ها موافقت می‌شود

مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص اینکه با کدام درخواست‌ها نیز موافقت می‌شود، صحبت به میان آورد و توضیح داد: «درصورت احراز شرایط با تمام درخواست‌ها موافقت می‌شود. در مواردی که دانشجویان حائز شرایط شیوه‌نامه نباشند، مراتب به کمیسیون نقل‌وانتقال دانشجویی مطرح و با درنظر گرفتن تمامی جوانب نظیر خروجی و ورودی واحدهای دانشگاهی، بومی، غیربومی، جنسیت و شرایط خاص نظیر بیماری والدین و... مراتب بررسی  شده و حداکثر تسهیلات به دانشجویان تعلق خواهد گرفت.»

هزینه میهمانی برای کارشناسی ارشد 8 میلیون و دکتری حرفه‌ای 15 میلیون ریال

او در پاسخ به این سوال که اگر کسی بخواهد میهمانی بگیرد، برای تحصیل در آن ترم باید چه مقدار هزینه بیشتری پرداخت کند، توضیح داد: «در ماده‌های 2-12 و ماده 18 و همچنین ابلاغیه‌های سازمان برای مقعع کاردانی 2 میلیون و500 هزار ریال، کارشناسی 4 میلیون ریال، مقطع کارشناسی‌ارشد 8 میلیون ریال و برای دکتری تخصصی و حرفه‌ای 15 میلیون ریال خواهد بود.» او در ادامه عنوان کرد: «انتقال براساس ماده 1-12 (انتقال براساس جدول همترازی) صرفا مشمول هزینه جبرانی است. این هزینه برای مقطع کاردانی 6 میلیون ریال، کارشناسی 9 میلیون ریال، کارشناسی‌ارشد 15 میلیون ریال و برای مقطع دکتری حرفه‌ای و تخصصی 40 میلیون ریال تعیین شده است.»  صلواتی ادامه داد: «در مواردی که دانشجویان مشمول بندهای آیین‌نامه بند یک تا 11 ( ازدواج- ایثارگران، چنددانشجویی، فوت، کارکنان و اعضای هیات‌علمی، ورزشکاران و ماده 71 خدمات کشوری و فارغ‌التحصیلان مدارس سما) باشند، هیچ هزینه جبرانی را شامل نمی‌شود.»  مدیرکل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا انتقالی یا میهمانی دانشجوی دولتی به دانشگاه آزاد اسلامی و برعکس نیز وجود دارد و اینکه موضوع هم ازطریق کدام سامانه انجام می‌شود؟ توضیح داد: «براساس ماده 14 و 15 آیین‌نامه نقل‌وانتقال، میهمانی و انتقال، آن دسته از دانشجویان به شرط دایر بودن رشته گرایش و تطبیق سال ورود ضمن اعلام کتبی واحدهای مبدا و مقصد مبنی‌بر موافقت و نداشتن منع آموزشی مانند اخراج آموزشی و سنوات، موضوع قابل‌طرح در کمیسیون نقل‌وانتقال است.»  او در پایان خاطرنشان کرد: «پاسخ قبل از شروع نیمسال تحصیلی و ازطریق واحدهای دانشگاهی به‌صورت مکتوب به اطلاع دانشجو خواهد رسید.»

مرتبط ها