کد خبر: 56851

معرفی مینی‌سریال معمایی و درام «مر از ایست‌تون» محصول سال ۲۰۲۱ که با ستایش قابل‌توجه منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شد

ساخت یک زن قهرمان، بدون دافعه‌های فمینیستی

«مر از ایست‌تون» (Mare of Easttown)، یک مینی‌سریال هفت‌اپیزودی و در ژانر جنایی، درام و معمایی، به نویسندگی برد اینگلزبی و کارگردانی کراگ زوبل است؛ این مینی‌سریال برای اولین‌بار در تاریخ 18 آوریل 2021 از شبکه HBO آمریکا پخش شد و در آن کیت وینسلت، در نقش ماری شیهان؛ کاراگاهی ساکن شهری کوچک در پنسیلوانیا ظاهر می‌شود.

فاطمه جباری: «مر از ایست‌تون» (Mare of Easttown)، یک مینی‌سریال هفت‌اپیزودی و در ژانر جنایی، درام و معمایی، به نویسندگی برد اینگلزبی و کارگردانی کراگ زوبل است؛ مجموعه‌ای که اکثر هنرپیشه‌های آن زنانی با سنین میانسالی یا بالاتر از آن هستند، اما شخصیتی مثل گای پیرس هم که ستاره مشهوری است و در بهترین فیلم‌های معمایی دو، سه دهه اخیر مثل محرمانه لس‌آنجلس یا ممنتو  بازی کرده، در آن حضور دارد. این مینی‌سریال برای اولین‌بار در تاریخ 18 آوریل 2021 از شبکه HBO آمریکا پخش شد و در آن کیت وینسلت، در نقش ماری شیهان؛ کاراگاهی ساکن شهری کوچک در پنسیلوانیا ظاهر می‌شود. مر درحالی‌که با زندگی پر از مشکل خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، باید یک پرونده قتل محلی را نیز حل کند. مر از ایست‌تون، نمایی از سمت تاریک یک جامعه کوچک است که از پوسته ظاهر عبور کرده و به تاثیر اتفاقات گذشته‌ بر زندگی خصوصی اشخاص می‌پردازد. درامی که یک زن را به‌عنوان قهرمان اصلی خودش درنظر گرفته و براساس کهن‌الگوی آرتمیس شخصیت ماری شیهان را شکل داده است. کیت وینسلت ازجمله بازیگران زنی است که بابت بازی در فیلم‌های مستقل و درام‌های دوره‌ای و بیشتر برای به‌تصویر کشیدن نقش زنان آزاد و متکی به خود مشهور است. نزدیک‌ترین مثال شخصیت‌سازی وینسلت براساس کهن‌الگوی شیرزن، بازی او در نقش مری آنینگ در فیلم Ammonite محصول 2020 انگلستان است. کارگردانی این مینی‌سریال برعهده کریگ زوبل بوده و هر هفت قسمت توسط خود او کارگردانی شده و به اتمام رسیده است. از بازیگران آن می‌توان به ژان اسمارت، گای پیرس، جولیان نیکلسون، آنگوری رایس، دیوید دنمن، ایوان پیترز، سوسی بیکن و جان داگلاس تامپسون اشاره کرد. مر از ایست‌تون با کسب امتیاز 8.5 از 10 در سایت IMDb و با مجموع 94 نقد در سایت Rotten Tomatoes و 39 نقد در سایت Metacritic به‌ترتیب توانست امتیاز 94 از 100 و 82 از 100 را به‌دست آورد. باتوجه به امتیازات مردمی و نظر منتقدان جهانی، این مینی‌سریال نوعی تحسین جهانی را از آن خود کرد و جایگاه حقیقی خود را به‌دست آورد. وزنه اصلی این مجموعه روی دوش کیت‌ وینسلت و بازی فوق‌العاده کنترل‌شده اوست. وینسلت با صحبت به لهجه منطقه فیلادلفیا توانست یکی از قوی‌ترین بازی‌های خودش را به نمایش بگذارد و نظرات مثبتی را از منتقدان و بینندگان خود کسب کند.

این مینی‌سریال با محتوای روانشناختی شناور در خط داستانی‌اش، توانسته کشش مضاعفی برای مخاطبان خود به‌خصوص زنان داشته باشد. پرداختن به قهرمان زن در مدیوم سینما و تلویزیون همیشه با یک‌سری حواشی همراه بوده،  اما در این مجموعه باتوجه به نوع محتوا و بررسی آسیب‌های روحی وارده به مر، جنبه‌ای تازه پیدا کرده است. مر، در کالبد کهن الگوی شیرزن، نقش زن مستقلی را بازی می‌کند که طلاق گرفته و حالا به‌عنوان یک کارآگاه مشغول به‌کار است؛ شغلی که پدرش در آن مشغول بوده و به‌نوعی ارثیه پدر محسوب می‌شود. داستانی که بُعد درام و جنایی آن پابه‌پای یکدیگر پیش می‌روند و مخاطب را معطل نمی‌گذارند. فمینیسم در لایه‌های پنهان و نهفته داستان زنده است، اما به‌صورت واضح در ذوق بیننده نمی‌زند. این مینی‌سریال نه به‌وسیله فرم و ساختار که بیشتر با کمک محتوا و خط داستانی در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. مر با بازی کیت وینسلت یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او بوده که به‌سختی فراموش می‌شود.

این مینی‌سریال هفت‌قسمتی اثبات کرد که هنوز هم می‌شود یک فیلمنامه بکر و تازه نوشت که بدون هیچ اقتباسی از آثار گذشته، مخاطب را در انتهای هر قسمت تشنه نگه دارد. این مجموعه یکی از قوی‌ترین آثار در رده‌بندی جنایی است که پایان‌بندی غیرمنتظره‌ای را برای مخاطب ترتیب می‌دهد. در ادامه به سه شخصیتی که نقش تالیفی آنها در پدید آمدن سریال مر از ایست‌تون موثر بوده، پرداخته می‌شود. خالق اصلی این سریال، نویسنده آن یعنی برد اینگلزبی است و کارگردان آن هم به‌رغم اینکه در شکل‌گیری اولیه ایده نقش نداشت، به‌طور کامل توانست با این سیستم هماهنگ شود. شخصیت دیگری که به‌سختی می‌توان مجموعه را بدون او و با کس دیگری تصور کرد، کیت وینسلت، بازیگر نقش مر است که با خودش چیزهایی را به این اثر آورده و از این اثر چیزهایی برداشته و به کارنامه‌اش اضافه کرده که به‌نظر می‌رسد همراه او باقی خواهد ماند.

کیت وینسلت

کیت الیزابت وینسْلت (Kate Elizabeth Winslet‌)؛ زاده ۵ اکتبر ۱۹۷۵ و بازیگری انگلستانی است. او در یک خانواده سطح متوسط متولد شده و اصالتا بریتانیایی است. مادرش سالی بریجز و پدرش جان وینسلت بازیگران کمترشناخته‌شده‌ای بودند که علاوه‌بر بازیگری به‌طور پاره‌وقت نیز کار می‌کردند. مادر کیت پیشخدمت و پدرش سازنده استخر بود.

وینسلت درطول دوران بازیگری‌اش جایزه‌های متعددی ازجمله سه جایزه فیلم بفتا و چهار جایزه گلدن‌گلوب را دریافت کرده و از معدود هنرمندانی است که برنده جایزه‌های اسکار، امی و گرمی شده‌ است. اولین حضور او در تلویزیون، در سن ۱۵ سالگی و در مجموعه تلویزیونی بریتانیایی فصل تاریک (۱۹۹۱) بود. وینسلت اولین فیلم خود را با بازی در نقش یک قاتل نوجوان در «موجودات آسمانی» (۱۹۹۴) آغاز کرد و اولین جایزه بفتای خود را برای بازی در نقش ماریان داشوود در فیلم عقل و احساس (۱۹۹۵) دریافت کرد. پس از آن با بازی در فیلم عاشقانه تایتانیک (۱۹۹۷) به بازیگری با شهرت جهانی تبدیل شد؛ تایتانیک در آن زمان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد.  تایتانیک یکی از بهترین فیلم‌های ژانر حماسی-عاشقانه و  به نویسندگی و کارگردانی جیمز کامرون از کمپانی‌های پارامونت پیکچرز و فاکس قرن بیستم بود که سکوی پرتاب وینسلت شمرده می‌شود. این فیلم با بودجه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون دلار گران‌ترین فیلم ساخته‌شده در آن زمان به‌حساب می‌آمد که آمیزه‌ای از واقعیت و افسانه بود. تایتانیک نامزد دریافت ۱۴ جایزه اسکار بود که به تساوی با فیلم‌‌های همه‌چیز درباره ایو و بربادرفته برای بیشترین تعداد نامزدی اسکار رسید. ازنظر فروش نیز این فیلم یک پدیده بود و در سال ۱۹۹۷ به فروش اولیه جهانی بیش از ۱٫۸۴۳ میلیارد دلار رسید. این فیلم پردرآمدترین فیلم تمام ادوار باقی ماند تا اینکه «آواتار» کامرون در سال ۲۰۱۰ از آن پیشی گرفت. درحال حاضر این فیلم بعد از آواتار و انتقام‌جویان: پایان بازی با فروش جهانی بالغ‌بر ۲ میلیارد دلار، سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان است.

از سال ۲۰۰۰ به بعد بازی وینسلت برای فیلم‌هایی نظیر قلم‌پرها (۲۰۰۰)، آیریس (۲۰۰۱)، درخشش ابدی یک ذهن پاک (۲۰۰۴)، در جست‌وجوی ناکجاآباد (۲۰۰۴)، بچه‌های کوچک (۲۰۰۶)، کتاب‌خوان (۲۰۰۸) و جاده انقلابی (۲۰۰۸) همواره نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرده ‌است. عملکرد او در فیلم‌هایش باعث شد دیوید ادلستین، منتقد مجله نیویورک از او به‌عنوان «بهترین بازیگر انگلیسی‌زبان نسل خود» یاد کند. او در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم کتاب‌خوان و در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه امی برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سریال کوتاه میلدرد پیرس برای بازی در نقش میلدرد پیرس شد. بزرگ‌ترین موفقیت حرفه‌ای و تجاری او، فیلم کمدی رمانتیک تعطیلات (۲۰۰۶)، انیمیشن برآب‌رفته (۲۰۰۶) و فیلم علمی- تخیلی سنت‌شکن (۲۰۱۴)‌ به‌شمار می‌رود. وینسلت جوان‌ترین بازیگری است که در سن ۳۱ سالگی، نامزد دریافت پنج جایزه اسکار که آخرین آن برای فیلم بچه‌های کوچک (۲۰۰۶) بود، شده‌ است. او از بت دیویس که در سن ۳۳ سالگی پنجمین نامزدی جایزه اسکارش را برای عملکردش در فیلم روباه‌های کوچک (۱۹۴۱) دریافت کرده بود، پیشی گرفت. با نامزدی وینسلت برای بهترین بازیگر زن در فیلم کتاب‌خوان، او به جوان‌ترین بازیگر زنی تبدیل شد که نامزد دریافت 6 جایزه اسکار شده ‌است.

وینسلت علاوه‌بر بازیگری، گوینده و راوی برنامه‌های مستند و کتاب‌های کودکان هم بوده ‌است. او در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه بهترین آلبوم شنیداری کودکان برای روایت «به قصه‌گو گوش کن» شد و توانست این موفقیت را هم در رزومه هنری خود وارد کند. وینسلت ازجمله بازیگرانی است که تجربه خوانندگی را هم دارند. او بعضا به‌عنوان خواننده موسیقی‌های متن فیلم به همکاری پرداخته ‌ و در سال ۲۰۰۱ تک‌آهنگی به نام «چه می‌شد اگر» (برگرفته از موسیقی متن سرود کریسمس ساخته۲۰۰۱) منتشر کرد که در میان تک‌آهنگ‌های منتشرشده بسیار محبوب شد. وینسلت ازجمله هنرمندانی است که صاحب یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود از بین بیش از ۲٫۶۰۰ ستاره برای بازیگران، کارگردانان، موسیقیدانان، تهیه‌کنندگان، گروه‌های تئاتری و شخصیت‌های تخیلی است.

حالا و بعد از پخش مینی‌سریال وینسلت در 2021 هواداران او و علاقه‌مندان به فیلم آواتار در انتظار اکران آواتار2 که دنباله فیلم علمی- تخیلی جیمز کامرون در سال ۲۰۰۹ است به‌سر می‌برند. آواتار2 درحال گذراندن مراحل پس از تولید است و اکران عمومی آن در سال 2022 انجام خواهد شد. وینسلت برای نقش رونال در این فیلم غواصی آزاد را آموخت و توانست هفت دقیقه نفس خود را در زیر آب نگه دارد. این رکورد پیش از این متعلق به تام کروز بود، زمانی که در یکی از قسمت‌های فیلم ماموریت غیرممکن یعنی Mission: Impossible – Rogue Nation توانست 6 دقیقه نفس خود را زیر آب حبس کند. رسیدن به این اعداد یکی از توانایی‌های غواصان حرفه‌ای است که با کنترل متابولیسم بدن و حتی تعداد ضربان قلب خود در زیر آب به آن دست پیدا می‌کنند.

وینسلت از معدود بازیگران زنی است که اعتقادی به عمل جراحی زیبایی ندارد و برای گرفتن هیچ نقشی به آن رو نیاورده است. او در یکی از مصاحبه‌هایش اشاره کرده که لئوناردو دی‌کاپریو یکی از مشوق‌های او برای ادامه دادن این راه و دست برنداشتن از این عقیده‌اش بوده است. او همیشه در تلاش بوده تا بتواند معیارهای زیبایی در هالیوود را تغییر دهد و حقیقت زیبایی را به نمایش بگذارد.

برد اینگلزبی

برد اینگلزبی متولد 4 ژانویه 1980، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی، فرزند تام اینگلزبی و رز اینگلزبی بازیکن و مربی بسکتبال است. اینگلزبی در بروین، پنسیلوانیا بزرگ شد و در دبیرستان اسقف اعظم جان کارول تحصیل کرد. وی با مدرک بازرگانی از دانشگاه ویلانووا فارغ‌التحصیل شد و به‌عنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی فیلمنامه‌نویسی در انستیتو فیلم آمریکا حضور یافت. او در سال‌های آغازین نویسندگی‌اش داستانی درباره زندگی یک زندانی نوشت که درنهایت، فیلمنامه فیلم  «از کوره در رفته» (Out of the Furnace) براساس همین داستان نوشته شد. از کوره در رفته فیلمی در ژانر وحشت و محصول سال ۲۰۱۳ آمریکا بود. کارگردانی این فیلم را اسکات کوپر برعهده داشت و ستارگانی چون کریستین بیل، وودی هارلسون، کیسی افلک و فارست ویتاکر نیز در آن به ایفای نقش پرداختند. اینگلزبی در سال 2015 فیلمنامه فرار در سراسر شب (Run all Night) را نوشت که بازیگرانی ازجمله لیام نیسون و اد هریس در آن بازی کردند. سپس در سال 2018 و با اتمام فیلمنامه فیلم زن آمریکایی American Womanبعد از 11‌سال، سرانجام این فیلم به کارگردانی جیک اسکات و بازی سینا میلر، آرون پاول و کریستینا هندریکس ساخته شد.  از جدیدترین فیلمنامه‌هایی که توسط اینگلزبی نوشته شده، می‌توان به فیلم راه بازگشت (The Way Back‌) محصول 2020 و مینی‌سریال مر از ایست‌تون (Mare of Easttown‌) محصول 2021 اشاره کرد. راه بازگشت، فیلمی در ژانر درام و ورزشی به کارگردانی گاوین اوکانر است که بن افلک و جنینا گاوانکار در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم با کسب امتیاز 6.7 در سایت IMDb و امتیاز 83 و 66 در سایت‌های روتن تومیتو و متاکریتیک توانست تحسین مخاطبان و منتقدان را به‌همراه داشته باشد.

آخرین اثر اینگلزبی مینی‌سریال هفت قسمتی مر از ایست‌تون است که با امتیاز  8.5 در سایت IMDB و 94 در متاکریتیک توانست موجبات طرح قرارداد همکاری مجدد اینگلزبی با HBO به‌مدت سه سال را به‌همراه داشته باشد.

کراگ زوبل

راجر کراگ زوبل کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس متولد 1975 ایالات‌متحده آمریکا است. او در رزومه کاری خود کارگردانی آثار مختلفی ازجمله موزیک ویدئو و ‌چند مورد از فیلم و برنامه‌های تلویزیونی را دارد. از فیلم‌های کارگردانی‌شده توسط او می‌توان به  Compliance (2012), Z for Zachariah (2015) The Hunt (2020) اشاره کرد. انطباق یا Compliance که در آن زوبل تمام مسئولیت‌های کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی را برعهده داشته است. این فیلم در تاریخ ۱۷ اوت ۲۰۱۲ اکران شد و توانست  ۵۹۳٬۱۱۶ دلار در گیشه فروش داشته باشد. آن دوود در این فیلم برنده جایزه هیات‌ملی بازبینی فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. شکار (Hunt) که جدیدترین فیلم زوبل شناخته می‌شود محصول سال ۲۰۲۰ است و بازیگرانی همچون بتی گیلپین، آیک بارینهولتز، ایمی مدیگان، اما رابرتس، اتان سوپلی، هیلاری سوانک، جاستین هارتلی، گلن هاوتون، میکن بلیر، عثمان علی، جی. سی. مک‌کنزی ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در ژانر تریلر و وحشت با هزینه‌ای معادل 14 میلیون دلار ساخته شد و با فروش 11 میلیون دلاری گیشه و توقف اکران به‌علت شیوع بیماری کرونا خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

زوبل همچنین برای تلویزیون هم اپیزودهایی ازقبیلThe Leftovers، American Gods  و Westworld را کارگردانی کرده است. او سپس در 2021 با کارگردانی این مینی‌سریال توانست نظرات مثبت کارشناسان و منتقدان را به خود جلب کند. در ژانویه 2019، گزارش شده بود که برد اینگلزبی، خالق این مجموعه هفت‌قسمتی، تمام اپیزودها را با کارگردانی گاوین اوکانر می‌نویسد؛ کارگردان فیلم‌های مطرحی مثل معجزه، جنگجو، جین دست به اسلحه می‌برد، حسابدار و راه بازگشت که این آخری را براساس فیلمنامه‌ای از اینگلزبی کارگردانی کرده بود؛ اما در ژانویه 2020 اعلام شد که به‌دلیل یک‌سری مشکلات و عدم هماهنگی در برنامه‌ریزی، کراگ زوبل جایگزین او می‌شود و اوکانر به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی فعالیت خواهد کرد. این اتفاق منجر شد که این مینی‌سریال در رزومه هنری زوبل وارد شود و او را یک پله ارتقا دهد.

مرتبط ها