کد خبر: 56739

حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

همسویی سه قوه در مسائل کلان فرصت مهمی برای کشور است

به‌طور یقین همسو بودن سه‌قوه مزایایی دارد؛ سه قوه می‌توانند هم‌افزایی خوبی داشته و همکاری را شدت ببخشند، تفاهم کرده و درباره مسائل کشور تبادل‌نظر داشته باشند، از این‌رو تصمیماتی که می‌گیرند به نفع ملت و کشور است.

مریم عاقلی، روزنامه‌نگار: پس از حکم انتصاب اژه‌ای به‌عنوان رئیس قوه‌قضائیه، فصل جدیدی از رابطه دولت، مجلس و قوه‌قضائیه گشوده شده است. در این میان آنچه بیش از گذشته به چشم می‌آید، احتمال هماهنگی قوا در عین تفکیک است. برای بررسی زمینه‌های همکاری و احتمالا چالش‌های پیش‌رو در دوره جدید و مهم‌ترین مسائل اصلی سه‌قوه به‌دلیل برخورداری از دیدگاه مشترک در موضوع عدالت‌گستری، با حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

باتوجه به تغییراتی که در قوه مجریه و قضائیه صورت گرفته، درحال حاضر مهم‌ترین مسائل پیش‌روی سه‌قوه چیست و زمینه‌های همکاری و چالش‌های احتمالی چه مواردی است؟

به‌طور یقین همسو بودن سه‌قوه مزایایی دارد؛ سه قوه می‌توانند هم‌افزایی خوبی داشته و همکاری را شدت ببخشند، تفاهم کرده و درباره مسائل کشور تبادل‌نظر داشته باشند، از این‌رو تصمیماتی که می‌گیرند به نفع ملت و کشور است و این اتفاق مزایای زیادی دارد؛ ازجمله اینکه قوا نسبت‌به یکدیگر  فرافکنی نمی‌کنند و با هم همسو و همدل هستند و این زمینه همکاری را افزایش می‌دهد؛ ازسوی دیگر این هم‌افزایی نیروها را تقویت می‌کند که برای کشور مفید است.

به‌نظر شما چالش‌های احتمالی سه قوه چیست؟

در این شرایط ممکن است چالش کارآمدی وجود داشته باشد، چون وقتی سه قوه یکسان هستند، اگر نتوانند تحولات خوب و موردانتظار جامعه را به‌وجود بیاورند، دیگر هیچ قوه‌ای نمی‌تواند فرافکنی کند که قوه دیگری اجازه نداد؛ چراکه همسو هستند و لذا باید تلاش کنند ناکارآمدی ایجاد نشود و در مسیر کارآمدی حرکت کنند تا کارآیی و اثربخشی مفیدی برای جامعه داشته باشند.

با این توصیف یکی از دغدغه‌ها این است که سه‌قوه همزمان و پرقدرت به مسائل مهمی همچون عدالت و مبارزه با فساد بپردازند. چقدر این امر را قابل‌اجرا شدن می‌دانید؟

چون هر سه‌قوه دیدگاه مشترکی در بحث عدالت‌گستری، مبارزه با فساد، رفع تبعیض، توجه به محرومان و رسیدگی به دغدغه‌های اصلی مردم دارند، این امر سبب مزایایی بین سه‌قوه درجهت همدلی است؛ لذا تنها چالش احتمالی نیز ناکارآمدی است که ممکن است ایجاد شود و اثرات نامناسبی هم روی کشور بگذارد. به‌رغم نگاه مشترک، اگر سه‌قوه نتوانند مسائل را به تفاهم برسانند و حل کنند، لطمه به اساس انقلاب می‌خورد که از این‌رو باید دقت بیشتری کنند؛ چراکه حساسیت بیشتری نسبت‌به حراست از ارزش‌های انقلاب در این زمان وجود دارد.

ارزیابی شما درباره کابینه احتمالی رئیس‌جمهور چیست؟

من معتقدم آقای رئیسی چون با انتظارات زیادی مواجه است و عضویت حزبی نیز ندارد، باید نگاه وسیع‌تری داشته باشد و به کارآمدی و شایستگی توجه کند؛ یعنی کسانی که از متن انقلاب باشند و انقلاب و قانون اساسی و مقام معظم‌رهبری را قبول داشته باشند و از ویژگی‌هایی همچون کارآمدی، توانمندی و تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند و در عین‌حال جوان هم باشند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند و تلاش بیشتری داشته باشند، لذا به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور منتخب از این جهت باید دیدگاه وسیع‌تری برای انتخاب وزرا داشته باشد که از یک حزب و جبهه نباشند.

مرتبط ها