کد خبر: 56613

مشاور وزیر کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

وزرای فعلی می‌توانند تا تعیین وزیر سرپرست باشند

طبق قانون وقتی مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور انجام می‌شود، دیگر رئیس‌جمهور منتخب به رئیس‌جمهور قانونی تبدیل می‌شود و اختیار دارد حکم سرپرستی برای وزرای موجود بزند.

مریم عاقلی، روزنامه‌نگار: روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص انتقال قدرت از رئیس‌جمهور فعلی به رئیس‌جمهور منتخب و سازوکار استمرار وضعیت وزرا در دولت جدید نکاتی را مطرح کرد که در ادامه آمده است.

باتوجه به جابه‌جایی دولت و فعالیت وزرا، مسئولیت آنها در دوره جدید به چه شکل است؟

طبق قانون وقتی مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور انجام می‌شود، دیگر رئیس‌جمهور منتخب به رئیس‌جمهور قانونی تبدیل می‌شود و اختیار دارد حکم سرپرستی برای وزرای موجود بزند. درواقع تا زمانی که افراد جدید از کابینه رای اعتماد بگیرند، وزرای سابق می‌توانند به‌عنوان سرپرست در وزارتخانه باشند. رئیس‌جمهور جدید می‌تواند هم وزرای فعلی را حفظ کند و به آنها حکم سرپرستی بدهد تا زمانی که وزرای جدید می‌آیند و هم می‌تواند افراد جدیدی را تعیین کند. بنابراین قانون اساسی این اجازه را داده تا دولت‌ها سه‌ماه یک وزارتخانه را با سرپرست اداره کنند.

درباره جابه‌جایی دولت و انتقال قدرت در این بازه زمانی هم توضیح دهید.

به‌نظر بنده کلمه انتقال قدرت در جمهوری اسلامی دقیق نیست و واژه مناسبی به‌نظر نمی‌رسد؛ چراکه آنچه اتفاق می‌افتد این است که درحقیقت کابینه جدید مستقر می‌شود و این همان روندی است که در سیاست‌های کلان نظام تصویب شده و باید براساس رویکردهای جدید عمل شود، لذا این جابه‌جایی دولت‌ها به‌معنای نفی قدرت قبلی نیست و به همین دلیل نباید انتقال قدرت تلقی شود، بلکه این امر به‌معنای جابه‌جایی و دست‌به‌دست کردن دولت است.

 از این‌رو با رویکردها و سیاست‌های جدید این دولت، به دولت بعدی منتقل می‌شود. مراسم تحلیف نیز طبق قانون اساسی برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور منتخب باید در حضور مقام‌معظم‌رهبری حکم ریاست‌جمهوری را که همان حکم تنفیذ رهبر انقلاب است، دریافت کند، سپس طبق برنامه‌ریزی‌ها در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور انجام می‌شود.

درحال حاضر به‌نظر می‌رسد در برخی از وزارتخانه‌ها تیم جدید مستقر شده، بفرمایید  روند این موضوع در دولت به چه شکل است؟

این موضوع به سیاستگذاری رئیس‌جمهور منتخب و نحوه تعامل دولت فعلی و دولت آینده بازمی‌گردد، کمااینکه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نحوه تعامل بین روحانی و رئیسی به‌عنوان روسای‌جمهور فعلی و منتخب موردرضایت مقام‌معظم‌رهبری نیز واقع شد، لذا باتوجه به اینکه هیچ بحث و اختلافی در این زمینه نبوده است و هماهنگی‌های لازم نیز در این زمینه وجود دارد، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در هر زمانی که رئیس‌جمهور منتخب اراده کند، برای ارائه گزارش آماده می‌شوند.

مرتبط ها