کد خبر: 56547

انگلیس - آلمان، جدالی سرنوشت‌ساز در ومبلی

جنگ جهانی سوم

دو تیم انگلیس و آلمان اگرچه درمرحله یک‌هشتم نهایی یورو 2020 مصافی سخت را در پیش دارند اما تیم پیروز بازی امشب می‌تواند امیدوار باشد مسیر راحتی برای رسیدن به دیدار نهایی خواهد داشت.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: یکی از حساس‌ترین دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی یورو 2020 را امشب دو تیم انگلیس و آلمان در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار خواهند کرد. دو تیم اگرچه در این مرحله مصافی سخت را در پیش دارند اما تیم پیروز بازی امشب می‌تواند امیدوار باشد مسیر راحتی برای رسیدن به دیدار نهایی خواهد داشت. در این سوی جدول تنها حریف مهم این دو تیم می‌توانست هلند باشد که آنها نیز با شکست یکشنبه‌شب برابر جمهوری چک از دور مسابقات کنار رفتند. حالا این دیدار می‌تواند به‌نوعی مشخص‌کننده یکی از فینالیست‌های این دوره باشد. تیم برتر این مسابقه با برنده دیگر دیدار امشب یعنی سوئد و اوکراین دیدار می‌کند و درصورت برتری در آن بازی در نیمه‌نهایی با یکی از دو تیم دانمارک یا جمهوری چک روبه‌رو خواهد شد. به این ترتیب این دیدار که همواره از اهمیت بالایی برای دو کشور برخوردار بوده حالا بسیار مهم‌تر خواهد بود و سرمربیان دو تیم امیدوارند با عبور از سد حریف راه خود برای قهرمانی در یورو را هموار کنند.

بهترین فرصت برای بردن آلمان

انگلیسی‌ها در دور گروهی اگرچه نتایج قاطعی برابر حریفان کسب نکردند اما با دو پیروزی یک بر صفر برابر کرواسی و جمهوری چک و تساوی بدون گل مقابل اسکاتلند به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعد شدند. البته بدشانسی ساوت‌گیت و شاگردانش این بود که باید در مرحله بعد با تیم دوم گروه F که به نظر می‌رسید از بین یکی از سه تیم فرانسه، آلمان و پرتغال باشد دیدار می‌کرد. نهایتا این ژرمن‌ها بودند که توانستند رده دوم آن گروه را کسب کرده و حریف انگلیس در این مرحله شوند. انگلیس درکنار ایتالیا تنها تیم‌هایی بودند که بدون دریافت گل‌خورده در مرحله گروهی راهی دور بعد شدند و به نظر می‌رسد بازگشت تماشاگران به ومبلی برای ساوت‌گیت و شاگردانش خوش‌یمن بوده و ‌انگیزه‌های آنها برای درخشش در این تورنمنت را افزایش داده است. 450 دقیقه از آخرین گلی که این تیم از رقبای خود دریافت کرده می‌گذرد و سه‌شیرها در حالی برای رویارویی با ژرمن‌ها آماده می‌شوند که در 9 بازی اخیر خود شکست‌ناپذیر بوده‌اند. البته نکته‌ای که باعث نگرانی هواداران این تیم شده این است که انگلیس در هر 4 برد اخیرش با نتایج مشابه یک بر صفر به برتری رسیده است و به همین دلیل انتقاداتی از بردهای اقتصادی و کم‌گل این تیم صورت گرفته است.

انگلیس حالا شانس خوبی دارد تا با غلبه بر تیم یواخیم لوو هم این مربی نامدار را در آخرین تورنمنتش با آلمان ناکام کند و هم امیدهایش برای رسیدن به فینال یک تورنمنت معتبر پس از سال‌ها را افزایش دهد. گلن هادل، سرمربی سابق انگلیسی‌ها به مدافع سابق این تیم هشدار می‌دهد شکست در بازی امشب ناکامی بزرگی برای این تیم خواهد بود: «به‌نظرم اگر برابر آلمان بازنده شویم ناکامی بزرگی را تجربه کرده‌ایم. مسیری که این تیم برای صعود از گروهش طی کرده و نتایجی که تا اینجای تورنمنت به دست آورده است از یک سو و اینکه آنها در آستانه تغییر سرمربی خود هستند از سوی دیگر باعث می‌شود این بهترین زمان برای رویارویی با آنها باشد. ما در خانه و ورزشگاه خودمان بازی می‌کنیم و شانس نخست برتری در این دیدار هستیم. ما بدون گل خورده به این مرحله رسیده‌ایم و حریف حتی مقابل مجارستان هم دو گل دریافت کرده است به همین دلیل فکر می‌کنم شانس اصلی صعود هستیم. اگرچه آلمان همیشه جزء قدرت‌های حاضر در تورنمنت‌ها بوده اما تیم کنونی آنها نقاط ضعفی دارد که به خوبی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. فکر می‌کنم این دیدار برای ما مثل یک بازی نیمه‌نهایی است.»

آلمان در دور گروهی در گروه مرگ قرار داشت و به زحمت توانست صعودش به دور بعد را قطعی کند. آنها در بازی آخر خود تا آستانه شکست برابر مجارها پیش رفتند و درنهایت با کسب یک تساوی موفق شدند در رده دوم گروه قرار گیرند. شکست در دیدار نخست برابر فرانسه کار این تیم را سخت کرد اما بهترین نمایش آنها در این تورنمنت برابر پرتغال بود که 4 بر 2 به برتری رسیدند و نشان دادند می‌توانند یکی از مدعیان فتح این تورنمنت باشند. با این حال در بازی آخر به لطف ضربه لئون گورتزکا توانست بازی را به تساوی کشیده و به‌عنوان تیم دوم گروه راهی دور بعد شوند. مانشافت اگرچه یکه‌تازی و قدرت تیمی که در سال 2014 در ریو دوژانیرو قهرمان جهان شد را ندارد اما ژرمن‌ها اکثرا در تورنمنت‌های بزرگ عملکرد خوبی داشته‌اند و از سال 2006 که لوو هدایت این تیم را برعهده گرفته است تاکنون به نیمه‌نهایی سه جام ملت‌ها راه پیدا کرده‌اند. لوو که آخرین روزهای حضورش روی نیمکت آلمان را سپری می‌کند و پس از این مسابقات جایش را به هانسی فلیک، سرمربی موفق بایرن‌مونیخ خواهد داد امیدوار است این‌بار هم بتواند در یورو تیمش را به موفقیت برساند و همانند جام جهانی 2018 وداعی زودهنگام با این تورنمنت نداشته باشد.

فرصت انتقام پس از 25سال

یکی از به‌یادماندنی‌ترین دیدارهای دو تیم به یورو 96 برمی‌گردد که آلمان‌ها در نیمه‌نهایی موفق شدند انگلیس را در زمینش شکست داده و راهی دیدار نهایی شوند. آن بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و ساوت‌گیت که در آن زمان یکی از مدافعان انگلیس بود پنالتی‌اش را از دست داد تا یکی از بهترین تیم‌های انگلیس شانس رسیدن به فینال را از دست بدهد. حالا پس از 25سال او به‌عنوان سرمربی به‌دنبال انتقام آن شکست تلخ از ژرمن‌هاست. دو تیم آخرین‌بار در سال 2010 در یک تورنمنت مهم به مصاف هم رفتند که مصاف دو تیم در جام جهانی آفریقای جنوبی با برتری 4 بر یک آلمان و مردود اعلام‌شدن گل صحیح فرانک لمپارد در خاطره‌ها باقی ماند. آخرین رویارویی دو تیم نیز به سال 2017 برمی‌گردد که در دیداری دوستانه به تساوی بدون گل رسیدند.

ساوت‌گیت در سه دیدار خود در این تورنمنت تغییرات زیادی در ترکیب تیمش به وجود آورده است اما برای این دیدار می‌تواند از میسون مانت و بن چیلول، دو بازیکنش که به‌دلیل معاشرت با یکی از بازیکنان اسکاتلند که تست کرونایش مثبت شده بود، در قرنطینه بودند دوباره استفاده کند. با این حال هنوز مشخص نیست او در این دیدار چه نفراتی را راهی زمین خواهد کرد. یورگن کلینزمن، سرمربی سابق آلمان با ابرازتعجب از عدم‌استفاده ساوت‌گیت از جیدون سانچو در ترکیب این تیم می‌گوید: «به نظرم او بازیکن بسیار خطرناکی است و اگر برابر آلمان بازی کند، مدافعان تیم باید به دقت مراقب او باشند. او سرعت و تکنیک بسیار بالایی دارد و می‌تواند برای مدافعان تیم خطرساز شود. سانچو تجربه حضور در بوندس‌لیگا را نیز دارد و شناختش از مدافعان تیم می‌تواند به موفقیتش در این دیدار کمک کند. تماشای بازی او بسیار جذاب است و عاشق نمایش این بازیکن هستم. به همین دلیل تعجب می‌کنم که در این تورنمنت فرصت زیادی برای درخشش پیدا نکرده و اکثرا نیمکت‌نشین بوده است. البته در تیم ملی آلمان هم ما نفرات خوب و تاثیرگذار زیادی داریم که می‌توانند در ترکیب تیم موفق باشند. ستارگان جوانی چون سرژ گنابری، لروی سانه، کای هاورتز، تیمو ورنر و جمال موسیالا اما با بازگشت توماس مولر به ترکیب تیم ملی تنها سه پست خالی برای این بازیکنان باقی مانده و برخی از آنها باید نیمکت‌نشین شوند.»

اگرچه کلینزمن معتقد است انگلیس رقیبی سرسخت و پرستاره است اما از طرف دیگر استفان افنبرگ، هافبک سابق آلمان نظری متفاوت داشته و می‌گوید: «انگلیس تا اینجای تورنمنت راحت‌ترین حریف ماست و به نظرم نباید از آنها بترسیم. در دور گروهی ما برابر فرانسه که قهرمان جهان است و پرتغال که مدافع عنوان قهرمانی یورو بود و همچنین مجارستان که تیمی سختکوش و رقیبی بسیار دشوار بود، قرار گرفتیم و توانستیم از گروه به سلامت صعود کنیم. انگلیس اما تا این مرحله از تورنمنت نمایش تاثیرگذاری نداشته و خط حمله این تیم که هری کین را نیز دراختیار دارد نتوانسته عملکرد خوبی ارائه دهد. شک ندارم می‌توانیم در این بازی برنده از زمین خارج شویم. آنها در خانه و برابر تماشاگران خودی بازی می‌کنند و فشار زیادی روی بازیکنان است. به همین دلیل فکر می‌کنم می‌توانیم برنده این بازی باشیم.»

در این دیدار می‌توان انتظار دوئل‌های جذابی را بین بازیکنان داشت. رویارویی هری کین با آنتونیو رودیگر می‌تواند یکی از این جدال‌ها باشد. هردو بازیکن در لیگ برتر جزیره بازی می‌کنند و شناخت خوبی از بازی هم دارند. هری کین هنوز نتوانسته در این تورنمنت گلزنی کند و این موضوع فشار زیادی را روی دوش او قرار داده است. از طرف دیگر رودیگر و دیگر مدافعان آلمان به نوعی پاشنه‌آشیل این تیم در این تورنمنت بوده‌اند و این مدافع که به همراه چلسی قهرمانی اروپا را در فصل پیش تجربه کرد، در دیدار برابر مجارستان روی گل نخست حریف به‌نوعی مقصر بود. او حالا کار سختی برای مهار یکی از بهترین مهاجمان کنونی فوتبال دنیا در پیش دارد. البته در 6 رویارویی آنها در دیدارهای باشگاهی، کین تنها یک‌بار توانسته با پیراهن تاتنهام، دروازه چلسی را باز کند.

دوئل هاورتز با جان استونز نیز می‌تواند تماشایی باشد. پدیده جوان آلمانی در فینال لیگ قهرمانان توانست مدافع ملی‌پوش سیتی را مغلوب کرده و گل قهرمانی تیمش را به ثمر برساند. استونز اگرچه پس از مدتی افت، فصل خوبی را به همراه سیتیزن‌ها پشت‌سر گذاشت اما نتوانست در دیداری که به نوعی مهم‌ترین بازی تاریخ این تیم انگلیسی محسوب می‌شد نمایش درخشانی داشته باشد. او حالا می‌تواند با برتری در دیدار امشب با تیم ملی انگلیس، فاتح جدال با ستاره جوان حریف باشد.

گلرهای دو تیم نیز امشب بازی دشواری را پیش‌رو دارند. مسلما مانوئل نویر به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال دنیا در سال‌های اخیر اصلا قابل‌قیاس با جوردن پیکفورد نیست. شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف تیم ساوت‌گیت درون دروازه این تیم باشد که چندان مطمئن نیست و یکی از معدود تیم‌های مطرح این تورنمنت است که در این بخش گزینه‌ چندان مطمئنی ندارد. نویر که پیش از این 5 بار به‌عنوان بهترین گلر سال فوتبال دنیا انتخاب شده در سه بازی اخیر تیمش 5 گل دریافت کرده، درحالی‌که پیکفورد به لطف درخشش خط دفاعی تیمش دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. این بازی می‌تواند بهترین ملاک برای سنجش میزان آمادگی این دو گلر باشد که امیدوارند به همراه تیم‌های خود تا فینال پیش بروند. پیکفورد البته در جام جهانی قبلی یکی از بهترین‌های تیمش بود و نمایشی عالی در آن تورنمنت داشت اما در این مدت اشتباهات زیادی را در اورتون و تیم ملی انگلیس داشته تا نگرانی‌هایی را درباره میزان آمادگی‌اش برای حضور در چارچوب تیمی همچون انگلیس به وجود بیاورد.

مرتبط ها