کد خبر: 56496

وکیلی: از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است

فعال اصلاح‌طلب و از اعضای لیست امید با بیان اینکه از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است گفت: افراطی‌های اصلاح‌طلب هم‌نوا با براندازان هستند.

 به گزارش «فرهیختگان»، مشرق گفت‌وگویی با محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس و از اعضای لیست امید انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

برادر روحانی چوب لای چرخ دولت گذاشت

- شعاع قدرت احزاب و اطرافیان رئیس‌جمهور و ذی‌نفعان جناحی هستند که با انحصارطلبی مانع از تشکیل دولت‌های اجماعی درگذشته شده اند، مثلا در دوران روحانی برادر او و برخی نزدیکانش مانع از آن شدند که دولت کارآمد شود.

- آن‌ها روحانی را به سمت خودشان کشانده و چوب لای چرخ دولت گذاشتند. اما رئیسی متفاوت با روحانی است؛ او در لایه‌های بالای نظام مقبولیت داشته و برخلاف روحانی از ویژگی‌های اخلاقی برخوردار است، ازاین‌رو می‌تواند بر شعاع قدرت غلبه کند.

مردم از اصلاح‌طلبان به ستوه آمده‌اند

- اصلاح‌طلبانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند مانع از ایجاد وحدت در جامعه می‌شوند.

- واقعیت آن است که اگر بخشی از مردم در انتخابات رأی نداده‌اند؛ به معنای آن نیست که برانداز شده و نظام را قبول ندارند، بلکه آن ها از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده و اعتراض خود را بارأی ندادن نشان داده‌اند.

همتی با حمایت خاتمی رأی کمتری می‌آورد

- اصلاح‌طلبان با ۴ بحران موقعیت؛ بحران مزیت؛ بحران حکمرانی و بحران کارآمدی روبرو هستند و تا این موارد حل نشود مردم با آن‌ها آشتی نمی‌کنند.

- واقعیت آن است که حتی اگر همتی امضاء خاتمی و جبهه اصلاحات را نیز می‌گرفت؛ رأی او بیش از نتیجه لیست جمهور در انتخابات شورای شهر تهران نشده و حتی ممکن بود سبدش از همین رأی فعلی نیز کوچکتر شود.

اصلاح‌طلبان با بحران سرمایه اجتماعی روبه‌رو شده‌اند

- اصلاح‌طلبان با بحران سرمایه اجتماعی روبه‌رو شده و با فرار و فرافکنی نمی‌تواند از پاسخ به آن شانه خالی کند.

- اگر اصلاح‌طلبان بحران سرمایه اجتماعی را حل نکنند؛ قطعاً دو سال بعد در انتخابات مجلس و چهار سال بعدتر در انتخابات ریاست جمهوری بازهم شکست می‌خورند.

اصلاح‌طلبان باید تعریف کنند در جمهوری اسلامی هستند یا بر آن!

- افراطی‌های اصلاح‌طلب بخشی از جبهه اصلاحات را که رأی داده‌اند سرزنش می‌کنند. این جماعت تندرو با براندازان هم‌نوا شده‌اند. اصلاح‌طلبان باید تعریف کنند در جمهوری اسلامی هستند یا بر آن!

- در حال حاضر متأسفانه مشخص نیست که متولی اصلاحات چه کسی است، آیا اصلاح‌طلبانی که خودشان را در نظام تعریف می‌کنند را باید صاحب این جریان دانست یا امثال تاج‌زاده و حجاریان را که در جبهه براندازان قرار دارند.

- باید مشخص شود که آن‌هایی که جبهه اصلاحات را به لب پرتگاه براندازی برده‌اند اصلاح طلبند یا جریانی که خودش را موظف به حفظ ارکان جمهوری اسلامی و قانون اساسی می‌داند.

از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است/ افراطی‌های اصلاح‌طلب باید تسویه شوند

- از آن نیروی اصلاح‌طلب پر سابقه، ریشه‌دار و مورد تائید امام(ره) تنها ابتذال و مشتی برانداز باقی مانده است.

- ما تکلیفمان با اصلاح‌طلبان تحریمی و برانداز مشخص است و با آن‌ها همراه نمی‌شویم. آن‌ها باید از جبهه اصلاحات تسویه شوند.

- در دورانی هستیم که دیگر اصلاح‌طلبان قانع و وابسته به خاتمی یا هر فرد دیگری نخواهند بود.

بیرون رفتن علوی‌تبار از میان اصلاح‌طلبان را باید به فال نیک گرفت

- افرادی مانند علوی تبار با مردم فاصله بسیاری دارند. روشن‌فکران جبهه اصلاحات نتوانستند با تز دموکراتیزه کردن دولت‌ها باعث کارآمدی آن شوند.

- مردم می‌پرسند این شعارهایی چون آزادی؛ دموکراسی چه شد؟ آیا وضع ما بهتر شده است؟ پاسخ به این سؤالات منفی است. 

- علوی تبار فهمیده است که فاقد نظریه برای جامعه فعلی است و این فقر تئوریک باعث دل‌زدگی از آن‌ها شده است.

- بیرون رفتن امثال آقای علوی تبار از میان اصلاح‌طلبان با تحمیل هزینه‌های آن‌ها بر این جبهه اصلاحات را باید به فال نیک گرفت.

مرتبط ها