کد خبر: 56395

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سهمیه کاراته پرید، شاید سهمیه تکواندو حفظ شود

کاروان ورزش ایران تاکنون ۶۵ سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو کسب کرده است که درصورت نهایی‌شدن تست مثبت کاراته کار تیم ملی، تعداد سهمیه‌های ایران به ۶۴ ورزشکار کاهش پیدا خواهد کرد.

نسیم شیرازی، روزنامه نگار: دیروز شوکه‌کننده‌ترین روز ورزش ایران طی یک سال اخیر بود. با گرفتن سهمیه شنا هنوز شادیمان از رکوردشکنی کسب سهمیه نسبت به المپیک قبلی کامل نشده بود که خبر دوپینگ دو ورزشکار المپیکی ایران این شادی را گرفت و مبهوت دوپینگی شدیم که این‌بار هم قربانی گرفت.

قربانی شاید نداشتن آگاهی کافی از اینکه چه داروهایی برای ورزشکاران حرفه‌ای جزء داروهای ممنوعه است، به‌خصوص برای ورزشکار خوش‌اخلاق کاراته که تعمدی‌نبودن دوپینگش از سوی فدراسیون جهانی کاراته هم ظاهرا ثابت شده، ولی این نداشتن آگاهی، دیروز را برای ورزش ایران روزی تلخ همراه با حسرت و افسوس به پایان رساند.

افسوس برای کم‌شدن یک سهمیه، افسوس برای گرفتن موقعیت تکواندوکارمان که می‌توانست در المپیک به افتخارات ورزشی‌اش اضافه کند و حسرت برای سکویی که می‌توانست کاراته‌کای تیم‌ملی ایران از آن بالا برود ولی...

این اتفاق درحالی افتاد که تمام ورزشکاران در تکاپوی المپیک و حضور در جمع بهترین ورزشکاران دنیا هستند و این روزها ایرانی‌ها هم چشم به دلاوری‌های قهرمانانه ورزشکاران ایران دارند تا در بزرگ‌ترین آوردگاه دنیا بدرخشند، ولی با این خبر عجیب روز تلخ ورزش ایران قبل از المپیک این‌گونه رقم خورد. المپیکی که همه می‌دانیم رویای ورزشی هر ورزشکاری است و برای رسیدن به آن تا پای جان تلاش می‌کنند و وقتی پای اشتباه به میان بیاید، تلخی این اتفاق را بیشتر هم می‌کند. طبق شنیده‌ها از منابع آگاه کاراته‌کای کشورمان اطلاعی از دوپینگی‌بودن داروی مصرفی نداشته است، ولی با این حال به‌نظر می‌رسد فدراسیون جهانی به این راحتی از این اشتباه سهوی نخواهد گذشت. کمتر از یک ماه مانده به اعزام کاروان تیم‌های ملی ایران در رشته‌های مختلف ورزشی به المپیک توکیو 2020 که به‌خاطر سال عجیب و غریب کرونا در سال 2021 برگزار می‌شود، اتفاق عجیب و غریب مثبت شدن تست دو ورزشکار المپیکی کاراته و تکواندو، ورزش ایران و علاقه‌مندان به ورزش ایران را متاثر از این ماجرا کرد.

در این باره سراغ یکی از مسئولان دوپینگ ایران رفتیم تا جریان این شوکی را که همیشه در ورزش ایران برایش سرپوش گذاشته می‌شود، از زبان او بشنویم.

فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: «از تکواندوکار تیم‌ملی در اردو تست گرفتیم که متولی مدیریت نتایجش هم خودمان هستیم، متاسفانه ماده‌ای که استفاده شده هم ماده ممنوعه و در همه مواقع جزء گروه پنجم لیست ممنوعه بوده است که ماده‌ خاص است و مواد خاص حکم‌شان بر اساس اینکه تشخیص بدهند عمدی در کار بوده یا خیر بین 2 تا 4 سال محرومیت می‌تواند باشد.»

وی با اشاره به ماجرای مثبت‌شدن تست دوپینگ کاراته‌کای المپیکی‌مان نیز افزود: «درمورد کاراته هم که در مسابقات جهانی، تست توسط فدراسیون جهانی انجام شده است که ماده‌ گروه ممنوعه در همه مواقع و در گروه 4 بوده که برای فدراسیون جهانی هم مشخص شده تعمدی وجود نداشته است و بسته به درجه خطا بین توبیخ کتبی تا دو سال محرومیت می‌تواند باشد.»

وی درباره حکم‌های این تخلف محرز شده هم ادامه داد: «تخلف محرز شده است، اگر تخلفی نبود حکمی نداشت ولی حالا که تخلف بوده اگر ثابت شود که خطایش کم است می‌توانند بدون دوره محرومیت توبیخ کتبی بکنند، ولی چون خطا داشته و درجه خطا را کم تلقی نمی‌کنند و اگر کم هم باشد بین 0 تا 6 ماه محرومیت دارد.»

وی عنوان کرد: «یکی از آنها سهمیه انفرادی بود که با این زمان کم باقی‌مانده تا المپیک می‌شود گفت از دستش دادیم و از آن جایی که تکواندوکارمان درقالب سهمیه تیمی بود احتمالا جایگزین خواهد شد.»
او در پایان نیز درحالی که هیچ نامی از ورزشکاران نبرده بود باز هم تاکید کرد هیچ اسمی از ورزشکاران خاطی برده نشود.

کاروان ورزش ایران تاکنون ۶۵ سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو کسب کرده است که درصورت نهایی‌شدن تست مثبت این ورزشکار، تعداد سهمیه‌های ایران به ۶۴ ورزشکار کاهش پیدا خواهد کرد.

مرتبط ها