کد خبر: 56393

بدرقه دختران محیط‌زیست

صبح دیروز، در قلب قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا(س)، برای جان باختن ریحانه یاسینی، سردبیر ایرنا 24 و مهشاد کریمی، خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری ایسنا غوغایی به پا بود؛ دو خبرنگاری که در قالب یک تیم خبری برای بازدید از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به این شهر سفر کرده و در میانه راه، با واژگونی اتوبوسی ترمز بریده، جان‌شان را از دست دادند.

سیدوحید حسینی، دبیر تحریریه: آفتاب تند و تیز، مثل نیزه‌ از میان آدم‌ها رد می‌شد و می‌رسید به قبرهای خالی؛ قبرهایی در همسایگی هم که انتظار دو پیکر بی‌جان را می‌کشیدند. صبح دیروز، در قلب قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا(س)، برای جان باختن ریحانه یاسینی، سردبیر ایرنا 24 و مهشاد کریمی، خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری ایسنا غوغایی به پا بود؛ دو خبرنگاری که در قالب یک تیم خبری برای بازدید از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به این شهر سفر کرده و در میانه راه، با واژگونی اتوبوسی ترمز بریده، جان‌شان را از دست دادند. آنها را بی‌مسئولیتی‌ها به کام مرگ برد؛ اتفاقی که هربار رخداد آن، منجر به مرگ‌ها و افسوس‌های بسیار می‌شود، بدون اینکه شرایط کمی تغییر کند.

کمتر از یک روز از وقوع این سانحه برای اتوبوس خبرنگاران، در جاده‌ای‌دورتر، اتوبوس حامل سربازمعلمان سیستان‌وبلوچستان در استان یزد واژگون شد و جان پنج معلم را گرفت و این دور باطل تکرار می‌شود.   با واژگونی اتوبوس خبرنگاران، سوالات بسیاری پرسیده شد؛ اینکه چرا چنین وسیله نقلیه‌ای که به گفته فرمانده پلیس راه کشور، نه صورت وضعیت داشت و نه مناسب برای تردد عمومی مورد استفاده قرار گرفته است. اتوبوس متعلق به کارخانه سیمان بود و برای جابه‌جایی کارگران استفاده می‌شد. پیش از حادثه کسی نپرسید چرا جای کارگران کارخانه سیمان، مسافران دیگری سوار بر اتوبوسند؟ چرا سازمان محیط‌زیست، چنین وسیله نقلیه‌ نامناسبی را برای تردد مسافرانش درنظر گرفت؟ و مجموعه دیگری از سوال‌ها. دایره‌ای از بی‌توجهی به ساده‌ترین اصول، روز گذشته قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا(س) را شلوغ کرده بود.

پیکربی‌جان همکاران‌مان، صبح روز پنجشنبه به تهران رسید و پیش از ظهر دیروز هم مراسم خاکسپاری برگزار شد. دوستان، همکاران، اقوام و خانواده‌هایشان، دور دو قبر خالی حلقه زده بودند. چشم‌های بارانی پشت عینک‌های دودی و چهره‌های غم‌زده پس ماسک‌های سفید، به قبرها خیره بود که مردان خاکی‌پوش که ماموران ویژه سازمان حفاظت محیط‌زیست بودند، تابوت بر دوش وارد شدند. صدای فریادهای درد بلندتر شد. تابوت‌ها روی قبرهای جدا از هم قرار گرفت، خالی شد و پیکرها در دل خاک نشستند. تصاویر سخت و بهت‌آور از جلوی چشم‌ها می‌گذشت، آنجا مستند مرگ آرزوهای دو جوان و خانواده‌هایشان اکران بود. دیروز چهره‌های زیادی برای خاکسپاری این دو خبرنگار حاضر شدند.

حمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بر سر آنها نماز خواند، ابراهیم حاتمی‌کیا  کارگردان  و فرزاد حسنی مجری تلویزیون -در سکوت نظاره‌گر بودند. محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی، مسئولانی از جهاد دانشگاهی، مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مسعود تجریشی (معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست)، سعید محمودی (مدیرکل محیط‌زیست استان تهران)، سیدمحمد مهدی‌زاده (رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی) و عباس عبدی (رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران) درکنار تعدادی از مسئولان رسانه‌های ایسنا و ایرنا و روزنامه‌نگاران سرشناس و همکاران رسانه‌ای هم در این مراسم حاضر شده بودند.