کد خبر: 56311

دیده‌شدن

نشریه‌نویسی و کار نشریاتی انجام دادن، نیازمند چند پارامتر متفاوت و مختلف است؛ اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن، دیده‌شدن نشریه و توزیع و تبلیغات مناسب برای آن است.

علی اسدی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم و فعال نشریات دانشگاه علم و صنعت: شاید دغدغه هرکدام از فعالان نشریات این باشد که «نشریه خود را چطور به مخاطب بشناسانیم؟ آن را چطور به مخاطب نشان دهیم و بر وی تاثیر بگذاریم؟» تلاش‌های بسیار و پیگیری‌های خوبی برای تولید یک نشریه انجام می‌شود؛ اما نکته مهم این است که برای داشتن یک نشریه خوب باید اول از همه و قبل از هرچیزی آن را به دست مخاطب برسانیم.

اگر یک طراح خوب، چند نویسنده خوب و یک مصاحبه‌گر عالی داشته باشید و تیمی بی‌نقص در کنار نشریه شما باشد و به بهترین شکل مطالب را آماده و در نشریه جاگذاری کنید و بنویسید و بهترین مطالب را ارائه دهید، اما نشریه شما دیده نشود، تلاش‌هایتان از بین خواهد رفت و نوشته شما برمخاطب تاثیر نخواهد گذاشت و حتی ممکن است خود یا تیم‌تان هم از کار کردن خسته و ناامید شوید!

اما اولین کاری که باید انجام دهید این است که نشریه خود را به دست مخاطب برسانید. نشریه شما برای اینکه تاثیرگذار باشد باید اول دیده شود. باید مخاطب ببیند؛ بخواند و بعد تاثیر بگیرد. معمولا برای مدیریت یک نشریه خوب و رساندن آن به یک جایگاه مناسب و یک نشریه موفق و تبدیل آن به یک نشریه تاثیرگذار و کلیدی، از یک زنجیره ارزشی یاد می‌شود؛ زنجیره ارزشی که شامل بخش‌های مختلفی است. اما به نظر من مهم‌ترین بخش آن می‌تواند توزیع یک نشریه باشد.

توزیع یک نشریه شاید از تولید درست و تکنیکی فرم و محتوای آن هم مهم‌تر باشد. شاید شما بسیار تلاش کنید و بهترین‌ها را در نشریه خود فراهم کنید؛ اما اگر به دست مخاطب نرسد، نمی‌توانید برای او تاثیرگذار باشید. اول باید مخاطب نوشته شما را ببیند و بعد از آن اثر بگیرد.

توزیع نشریه مقوله‌ای است که شاید مهم‌ترین بخش این زنجیره ارزشی مدیریتی نشریه باشد. شما برای توزیع نشریه باید از تمامی پتانسیل‌ها و توانایی‌های خود استفاده کنید. درواقع توزیع نشریه، همان تبلیغات در یک شرکت یا یک کسب‌وکار است. می‌گویند اگر تبلیغات نباشد، نمی‌توانید محصول خود را بفروشید و برای خود یک بازار مناسب فراهم کنید؛ شما باید تبلیغات مناسبی داشته باشید، باید توزیع خوبی داشته باشید، باید شبکه توزیع گسترده‌ای داشته باشید.

نفر به نفر، شخص به شخص، شبکه‌های مجازی، افراد مختلف، توزیع فیزیکی و الکترونیکی و به هر طریق دیگری که می‌توانید نشریه خود را توزیع کنید تا به یک خروجی خوب برسید و حتی بازخورد بگیرید تا در شماره‌های بعدی نقایص فنی را برطرف کرده و همین‌طور پیشرو بمانید و جذب مخاطب‌تان بیشتر و بیشتر شود.

بعضی اوقات در نشریات دانشجویی تمامی مراحل مدیریت یک نشریه به‌درستی انجام می‌شود، اما آن ضربه و قدم آخر که همان توزیع نشریه باشد، به‌درستی انجام نمی‌شود! و آن نشریه با کلی زحمت و تلاش هیچ‌گاه دیده نمی‌شود و تمامی زحمات تیم فنی و محتوایی که برای نشریه وقت گذاشته‌اند، به هدر می‌رود.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت نشریه‌نویسی و کار نشریاتی انجام دادن، نیازمند چند پارامتر متفاوت و مختلف است؛ اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آن، دیده‌شدن نشریه و توزیع و تبلیغات مناسب برای آن است. دقیقا مانند همین روزها که در تلاطم انتخابات، تمامی کاندیداها به فکر تبلیغات حداکثری برای خود هستند و قویا در تلاشند که سابقه خود را به مردم نشان دهند، چون می‌دانند هرچقدر هم خوب عمل کنند، نمی‌توانند تاثیرگذار باشند قبل از اینکه دیده شوند.

پس باید اول دیده شد و بعد تاثیرگذار بود. مشابه این اتفاق در نشریات هم وجود دارد. در دورانی که نشریات بسیار مختلف و خبرگزاری‌ها و رقیب‌های زیادی در این عرصه وجود دارد، شما باید بتوانید برای خود یک مزیت رقابتی تعریف کنید؛ تبلیغات و توزیع خوبی داشته باشید و نشریه خود را به دست مخاطب برسانید.

مرتبط ها