کد خبر: 56134

نکاتی که باید در مصاحبه دکتری به خاطر داشته باشید!

همان‌طور که می‌دانید مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی امسال نیز همانند سال گذشته به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. بنابراین داوطلبان باید پیش از مصاحبه تمام مدارک علمی خود را برای هیات مصاحبه‌کننده ارسال کنند.

سعید رزاقی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با ارائه توصیه‌هایی برای داوطلبان قبولی در مصاحبه دکتری گفت: «همان‌طور که می‌دانید مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی امسال نیز همانند سال گذشته به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. بنابراین داوطلبان باید پیش از مصاحبه تمام مدارک علمی خود را برای هیات مصاحبه‌کننده ارسال کنند. در گذشته که این مصاحبه‌ها به‌صورت حضوری بود، اگر داوطلبی مستندات خود را به صورت یک کتابچه آماده می‌کرد و به هیات مصاحبه‌کننده ارائه می‌داد بسیار در ذهن اساتید ماندگارتر می‌شد و تاثیر خوبی نیز می‌گذاشت؛ چراکه نظم و آراستگی برای هیات داوران از اهمیت خاصی برخوردار است اما حالا که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود داوطلبان باید مستندات خودشان را اعم از مستندات آموزشی، پژوهشی و اجرایی آماده کنند، ضمن اینکه اگر سوابق گذراندن کارگاه داشتند حتما مستندات‌شان را ارائه کنند؛ حال چه در این کارگاه خودشان تدریس کرده باشند یا یک دوره‌ای را آموزش دیده باشند؛ چراکه هر دوی این موارد دارای اهمیت و نمره است. داوطلبان اگر سوابق آموزشی در دانشگاه‌ها نیز دارند باید حتما در مصاحبه اعلام کنند؛ چراکه از امتیاز بسیار بالایی برخوردار است.»  وی افزود: «در ارائه مستندات مقالات‌شان حتما نام مجله یا اگر در سایتی مقاله‌شان منتشر شده حتما از صفحه اول آن سایت یک کپی در مستندات‌شان قرار دهند و ارائه کنند؛ چراکه درجه علمی مجلات باید برای اساتید مشخص و قابل استناد باشد. از طرفی داوطلبان باید به خاطر داشته باشند در ارائه مستندات و پاسخ به سوالاتی که از آنها پرسیده می‌شود نباید به هیچ عنوان استرس داشته باشند. البته مقوله استرس یک‌طرفه نیست و گاهی نوع برخورد مصاحبه‌کننده نیز عامل استرس داوطلبان می‌شود اما داوطلبان باید تا آنجایی که می‌توانند با آرامش رفتار کنند و مصاحبه را برای خود آسان و سهل درنظر بگیرند؛ چراکه در شرایط استرس قطعا نمی‌توانند تمام توانایی‌ها و مطالب‌شان را بیان کنند.»  این عضو هیات‌علمی دانشگاه در ادامه افزود: «یکی از مواردی که داوطلبان باید در مصاحبه دکتری به آن توجه کنند، پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ارشدشان است؛ در برخی موارد دیده می‌شود که چون برخی از داوطلبان از زمان ارائه پایان‌نامه دوره ارشدشان زمان زیادی گذشته است به‌خوبی روی پایان‌نامه تسلط ندارند؛ به‌ هرحال داوطلبان باید روی کلیات موضوع، نتیجه‌گیری، پیشنهادها و روشی که با آن پایان‌نامه را انجام دادند مسلط باشند؛ چراکه معمولا در مصاحبه درخصوص پایان‌نامه سوالاتی مطرح می‌شود که پاسخ به آن امتیاز دارد. از طرفی اگر مقاله‌ای دارند حتما باید مستندات آن را نیز ارائه کنند؛ چراکه مقالاتی که به پایان‌نامه ختم شده‌اند نیز امتیاز ویژه‌ای درنظر اساتید دارند.»

رزاقی در ادامه افزود: «یکی دیگر از مواردی که در مصاحبه از دانشجویان سوال خواهد شد درخصوص تسلط روی زبان انگلیسی یا در برخی از رشته‌های خاص زبان‌های عربی و... دارای اهمیت است. البته تسلط به زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگر موضوعی نیست که طی این هفته‌های منتهی به مصاحبه قابل اکتساب باشد و داوطلبان باید از قبل دوره‌هایی را گذرانده باشند. اما به‌هرحال تسلط به زبان انگلیسی نیز نمره قابل توجهی دارد. البته برخی امتیازات هستند که عموم داوطلبان ندارند به‌طور مثال ثبت اختراع یا عضویت در بنیاد نخبگان مواردی است که مربوط به عموم داوطلبان نیست اما امتیاز خوبی دارد؛ درمجموع عمده رقابت دانشجویان درمسائل پژوهشی و مقالات است. البته موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد بحث آگاهی از نرم‌افزار‌ها است؛ درواقع این موضوع که داوطلب دوره دکتری توانایی استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای استفاده در تحقیقات و پژوهش‌ها را داشته باشد یک مزیت محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «درواقع داوطلبان ممکن است در دوران تحصیل با نرم‌افزارها کار کرده باشند اما حتما نیاز است پیش از ورود به مصاحبه دکتری اطلاعات خود را مرور کنند. از طرفی توانایی جست‌وجوی داوطلبان تخصصی داوطلبان در موتورهای جست‌وجوگر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ همین که دانشجویان بتوانند در سایت‌هایی که منبع مقالات است جست‌وجو کنند یا حتی ممکن است نحوه جست‌وجو در برخی از سایت‌های معروف علمی و منابع مقالات از داوطلبان سوال شود یا حتی شناخت داوطلب از برخی مجلات معتبر در حوزه تخصصی‌شان ممکن است مورد سوال قرار بگیرد. برخی مفاهیم نیز در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد آموخته‌اند که ممکن است مورد پرسش قرار بگیرد به‌طور مثال برخی مفاهیم ساده مثل اچ ایندکس و... را که حتی با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانند دوباره مطالعه کنند.»

رزاقی خاطرنشان کرد: «اینکه داوطلبان بتوانند خودشان را در حدود دو دقیقه یا حتی کمتر به اساتید معرفی کنند موضوعی است که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند اما درنظر اساتید بسیار اهمیت دارد؛ درواقع اینکه داوطلبان پیش از مصاحبه یک متنی را برای خودشان تنظیم کنند و تمام مواردی که نیاز است برای معرفی خودشان، آماده کنند علاوه‌بر اینکه می‌تواند تا حد زیادی از استرس‌شان بکاهد حتما درنظر اساتید نیز جزء نکات مثبت محسوب خواهد شد.»

مرتبط ها