کد خبر: 56079

انتقادها از عملکرد تیم‌ملی انگلیس در یورو

تاکتیک اشتباه و تعویض‌های غلط

کارشناسان انگلیسی معتقدند ساوت‌گیت استفاده درستی از کاپیتان گلزن تیمش ندارد و به همین دلیل او نتوانسته تا اینجای مسابقات، تورنمنت خوبی داشته باشد. او برابر اسکاتلند حتی یک شوت در چارچوب هم نداشت و با وجود فصل موفقی که در تاتنهام سپری کرده بود نتوانسته یورو را به‌خوبی آغاز کند.

انگلیسی‌ها در دومین دیدار خود در یورو2020 برابر اسکاتلند به تساوی بدون گل رسیدند تا انتقادها از گرت ساوت‌گیت، سرمربی این تیم بالا بگیرد. رسانه‌های این کشور علاوه‌بر ترکیب، نسبت به تعویض‌های سرمربی سه‌شیرها نیز انتقاد داشتند و معتقد بودند نباید فودن و هری کین خیلی در میانه‌های نیمه دوم زمین بازی را ترک می‌کردند. برتری شکننده در بازی نخست برابر کرواسی باعث شده این تیم برای صعود به دور بعد هم نگرانی‌هایی داشته باشد و با توجه به اینکه جمهوری چک در دو بازی نخست خود فراتر از حد انتظار ظاهر شده، دیدار آخر انگلیسی‌ها می‌تواند به‌نوعی نبرد مرگ و زندگی هم باشد.
البته عملکرد کین در این دیدار چندان هم درخشان نبود و او در طول 76دقیقه حضور در زمین 19لمس توپ داشت و درنهایت نیز جای خود را به مارکوس رشفورد داد. کارشناسان انگلیسی معتقدند ساوت‌گیت استفاده درستی از کاپیتان گلزن تیمش ندارد و به همین دلیل او نتوانسته تا اینجای مسابقات، تورنمنت خوبی داشته باشد. او برابر اسکاتلند حتی یک شوت در چارچوب هم نداشت و با وجود فصل موفقی که در تاتنهام سپری کرده بود نتوانسته یورو را به‌خوبی آغاز کند. آمار او در دو بازی اخیر کاملا نگران‌کننده بود و کین در این دیدارها تنها سه شوت داشته که هیچ‌کدام به‌سمت دروازه نبوده است. در چنین شرایطی ساوت‌گیت که حساب ویژه‌ای روی درخشش یکی از بهترین گلزنان کنونی فوتبال دنیا باز کرده در شرایط بدی قرار گرفته است.
ژوزه مورینیو، سرمربی رم که سابقه مربیگری در لیگ برتر را دارد در تحلیل این مسابقه گفت: «من هیچ تلاش یا ریسکی ازسوی انگلیسی‌ها برای گشودن دروازه حریف و بردن بازی ندیدم و به‌نظرم آنها به همین نتیجه مساوی هم راضی بودند. تیم برنامه خاصی برای حمله به‌سمت دروازه اسکاتلند نداشت و به‌نظر بدون استراتژی مشخصی راهی زمین شده بود. اگر آنها به‌دنبال کسب سه‌امتیاز این دیدار بودند باید در حوالی دقیقه60 فیلیپس را تعویض می‌کردند تا بازیسازی و خلاقیت خط‌میانی تیم افزایش پیدا کند و بتوانند فرصت‌های بیشتری روی دروازه حریف ایجاد کنند. ترس از شکست باعث شد این بازیکن در زمین باقی بماند. در چنین تورنمنت‌هایی تیم‌ها بیشتر به فکر کسب نتیجه دلخواه و صعود از گروه هستند و در این بازی هم از دقیقه70 دیدیم که انگلیس بیشتر به فکر حفظ توپ و نتیجه بود.»
این مربی پرتغالی در ادامه از انتخاب دو مدافع کناری این تیم توسط ساوت‌گیت هم انتقاد کرد و افزود: «لوک شاو و ریس جیمز در کارهای تهاجمی چندان موفق نبودند و نتوانستند در این بخش برای تیم خود موثر باشند به همین دلیل انگلیس عملا از جناحین نمی‌تواند حملات خود را پایه‌ریزی کند و درنهایت هم در گلزنی ناکام بود. این تیم در خانه بازی می‌کند و به‌نظرم باید نمایشی بهتر در زمین داشته باشد.»

فقدان خلاقیت در میانه زمین

گری نویل هم پس از این مسابقه به‌شدت از ترکیب اولیه و تاکتیک انگلیسی‌ها انتقاد کرد و گفت: «یکی از مشکلات تیم در این بازی این بود که از نظر بدنی در شرایط خوبی قرار نداشتند و نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند. واقعا نمایش ضعیفی را از بازیکنان شاهد بودیم و عملکرد کلی تیم بسیار ناامیدکننده بود. من به‌شخصه اصلا توقع چنین بازی را از آنها نداشتم و بسیار ناامید شدم. با ادامه این روند نمی‌توان به آینده این تیم امیدوار بود و باید فکری اساسی برای تیم کرد. درحال حاضر مهم‌ترین نگرانی من درباره بازی بعدی است و نمی‌دانم گرت (ساوت‌گیت) در این فرصت کم چگونه می‌خواهد این ایرادات را برطرف کند و بتواند تیم منسجم و هماهنگ‌تری را به مصاف جمهوری چک بفرستد. شاید آنها انتظار چنین بازی دشواری را برابر اسکاتلند نداشتند و البته برای بعضی از این بازیکنان این مهم‌ترین بازی عمرشان بود و هنوز تجربه کافی برای چنین دیدارهایی را ندارند. به‌نظرم رسانه‌ها پیش از دیدارهای بزرگ نقش زیادی در آماده‌سازی روحی و روانی بازیکنان دارند و می‌توانند به نفرات کم‌تجربه‌تر کمک کنند تا با آرامش بیشتری راهی زمین شوند.»
مدافع سابق منچستریونایتد در ادامه افزود: «ما در خط‌میانی فاقد خلاقیت لازم بودیم و نتوانستیم بهتر از حریف باشیم. به‌نظرم اسکاتلند در تمامی خطوط از ما بهتر کار کرد و تیم برتر زمین بود. آنها انگیزه و آمادگی خوبی برای این دیدار داشند و به‌خوبی توانستند فرصت‌های گلزنی برابر دروازه ما ایجاد کنند. به‌نظرم با چنین عملکردی برابر چک به مشکل خواهیم خورد و باید استراتژی بهتری برای این مسابقه داشته باشیم. ما حتی با تعویض‌های‌مان نیز به تیم بهتری تبدیل نشدیم و حضور گریلیش و رشفورد در زمین هم به بهتر شدن عملکرد بازیکنان کمک نکرد. به همین دلیل می‌گویم که برنامه اولیه کادرفنی برای این مسابقه اشتباه بود و نتوانستیم آن‌طور که می‌خواستیم بازی را ادامه دهیم.»
تعویض فیل فودن و هری کین ازجمله تصمیمات ساوت‌گیت بود که با انتقاد کارشناسان روبه‌رو شد. یان رایت، ستاره سابق آرسنال دراین‌باره گفت: «به‌نظرم کین در بهترین فرم خود نیست و این برای انگلیس نگران‌کننده است. ما در سمت راست ریس جیمز را داشتیم که در ارسال از جناحین تخصص دارد اما هیچ سانتر موفقی از او ندیدیم. حتی در یک‌سوم زمین حریف نتوانستیم خوب ظاهر شویم و نمایش موفقی داشته باشیم. سوال اصلی من این است که فودن با چه استدلالی تعویض شد و از زمین بیرون رفت. برایم بسیار عجیب بود که ساوت‌گیت با وجود نمایش خوبی که این بازیکن داشت او را از زمین خارج کرد. شما بازیکنی همچون جیدون سانچو را روی نیمکت دارید که در گلزنی و پاس‌گل در فصل قبل عملکرد خوبی داشته و می‌تواند خلاقیت تیم را بالا ببرد اما از او استفاده نمی‌کنید. این تصمیم‌ها درنهایت باعث می‌شود تیم از کسب یک برد محروم شود. ساوت‌گیت به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی باید عملکرد بهتری در چنین زمان‌هایی داشته باشد و بهترین تصمیمات را در مواقع حساس و بحرانی بگیرد تا بتواند تیمش را به مراحل پایانی جام برساند. البته فعلا باید روی صعود از مرحله گروهی تمرکز کنیم.»

مرتبط ها