کد خبر: 55875

فرجی‌راد، سفیر اسبق کشورمان در نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کاهش مشارکت وزن ژئوپلیتیک کشور را کم و فشارهای بین‌المللی را زیاد می‌کند

اگر مشارکت زیاد باشد و به تبع آن نیز وزن ژئوپلیتیک کشور افزایش یابد، کشورهای متخاصم با ایران نیز ناامید و میزان توطئه‌ها کم می‌شود؛ بنابراین طبیعتا باید به سویی حرکت کرد که بتوان از طریق مشارکت مردم وزن ژئوپلیتیک را افزایش داد تا به همان اندازه بتوان در رابطه با کشورهایی که می‌خواهند به کشور ضربه بزنند و منافع ملی را در خطر بیندازند، ناامیدی ایجاد کرد.

بازتاب اثرات مشارکت مردمی در انتخابات یکی از مولفه‌های اصلی تعیین‌کننده در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی هر دولت است که براساس آن به تنظیم روابط خود در سطح بین‌الملل با سایر کشورها می‌پردازد، برای بررسی جوانب این موضوع با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر اسبق کشورمان در نروژ و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

تحلیل شما از جایگاه و اهمیت مشارکتی که در انتخابات رقم می‌خورد در فضای بین‌الملل و سیاست خارجی دولت آینده چیست و این موضوع چه نقشی در تعیین سیاست‌های خارجی دارد؟

در همه کشورهای دنیا انتخابات نقش اساسی دارد تا نشان دهد یک کشور چقدر از ارتباط مردمی برخوردار است؛ در کشورهای اروپایی، آسیایی و تقریبا در همه جهان مساله انتخابات یک مساله اساسی از نظر مشروعیت و میزان مشارکت مردم است. بنابراین هر کشوری که رابطه مردم و حاکمیت در آن بیشتر باشد، مردم نیز در انتخابات مشارکت بیشتری خواهند داشت و بالعکس، در کشورهای اروپایی درکنار مساله انتخابات، رقابت‌های حزبی نیز برای آنها بسیار مهم است و همین امور حزبی، مردم را به انتخابات می‌کشاند و شور سیاسی ایجاد می‌کند.

کاهش مشارکت فشارهای بین‌المللی را زیاد می‌کند

وقتی انتخابات با مشارکت و شور بالایی ازسوی مردم برگزار شود، طبیعتا دنیا نیز بیش از پیش به کشور ما توجه کرده و به فضایی که ایجاد شده است، خواهد پرداخت. ازسوی دیگر زمانی که فضای مثبت بین مردم و حاکمیت ایجاد شود، فشارهای بین‌المللی نیز کاهش می‌یابد، اما با منفی‌شدن فضا و کاهش مشارکت، فشارهای بین‌المللی زیادتر می‌شود؛ چراکه استدلال آنها جدایی مردم از حاکمیت است. بنابراین امیدواریم در مسیری حرکت کنیم که همیشه مردم در آن مشارکت خوبی در انتخابات داشته باشند؛ چراکه هر انتخاباتی، ژئوپلیتیک کشور را تقویت می‌کند؛ اگر ما در انتخابات نتوانیم مردم را به‌پای صندوق‌های انتخابات بیاوریم از میزان وزن ژئوپلیتیک کشور نیز کم می‌شود و بالعکس؛ یعنی اگر مردم بیشتر حضور داشته باشند وزن ژئوپلیتیک کشور نیز بیشتر می‌شود؛ در اینجا ژئوپلیتیک به‌معنای قدرت کشور است و در این صورت راحت می‌توان در دنیا حرف زد و منافع خود را تامین کرد.

با این تفاسیر اگر مشارکت خوبی رقم بخورد آیا می‌تواند در مذاکرات احتمالی آینده یا ارتباط با کشورهای منطقه تاثیرگذار باشد؟

بله قطعا؛ چراکه این مساله برای کشورهای معاند ایران، ناامیدی ایجاد می‌کند از این‌رو اگر مشارکت زیاد باشد و به تبع آن نیز وزن ژئوپلیتیک کشور افزایش یابد، کشورهای متخاصم با ایران نیز ناامید و میزان توطئه‌ها کم می‌شود؛ بنابراین طبیعتا باید به سویی حرکت کرد که بتوان از طریق مشارکت مردم وزن ژئوپلیتیک را افزایش داد تا به همان اندازه بتوان در رابطه با کشورهایی که می‌خواهند به کشور ضربه بزنند و منافع ملی را در خطر بیندازند، ناامیدی ایجاد کرد.

مشارکت کم شود، کشورها سخت‌تر با ما کار می‌کنند

بنابراین حتما باید این را بدانیم و این در دنیا نیز تجربه شده که اگر ما نتوانیم مردم بیشتری را به صندوق انتخابات بکشانیم توطئه‌ها علیه ایران نیز بیشتر می‌شود؛ حتی در برخی انتخابات که مشارکت بیشتر بوده، بسیاری از کشورها راحت‌تر با ما کار کردند اما وقتی میزان مشارکت کم شود، کشورهای سطح بین‌الملل نیز سخت‌تر با ما کار می‌کنند و طبیعتا هزینه‌ای که بر کشور تحمیل می‌شود، بیشتر است.

مرتبط ها