کد خبر: 55868

علی سعد:

مسئولیت تاریخی رسانه‌های صوت و تصویر در انتخابات سیزدهم

تلاش ساترا بر این بوده تا با ایجاد و هماهنگی یک حرکت جمعی رسانه‌ای از رسانه ملی تا رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر، فضای انتخاباتی را که به نظر می‌رسید به دلیل محدودیت‌های کرونا رو به رکود باشد، در حد توان رونق بخشد.

علی سعد، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا: کالاهای حیاتی در هر برهه زمانی بشر را وابسته خود کرده‌ا‌ند به‌طوری که بسیاری از ابعاد زندگی روزمره تحت‌الشعاع این کالاها و موارد مصرف آنها قرار گرفته‌ و می‌گیرند. مبرهن است در روزگاری که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم اطلاعات و تبادل آنها جزء لاینفک زندگی شهری و حتی غیرشهری است. نحوه برخورداری از این اطلاعات و بسترهای فراهم شده در این خصوص نیز امری مهم و ویژه است؛ در عصر اطلاعات و ارتباطات، عبارت پرمصرف «فضای مجازی» سهم عمده‌ای از حیات و عملکرد افراد را در هر موقعیت اجتماعی به خود اختصاص داده به شکلی که هویت افراد را هم درگیر خود کرده است، هویت‌های عینی و مجازی.

وابستگی به فضای مجازی و موارد کاربرد آن فارغ از نکات مثبت و منفی که دربردارد معمولا در موقعیت‌های مهم و استراتژیک دارای ماهیتی اساسی خواهد شد. موقعیت‌های فراگیری که حضوری دسته‌جمعی را طلب می‌کنند مانند ایام انتخابات که درحال حاضر در آن به‌سر می‌بریم. در شرایط کنونی که همچنان جهان تحت‌تاثیر بحران کروناست، رویدادهای حائز اهمیت نیز از این دایره بحرانی خارج نیستند بنابراین سلسله انتخابات جهانی در چند ماه گذشته در اقصی نقاط دنیا با شرایطی خاص برگزار شدند. شرایطی که کشور ما هم در فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری و روز رای‌گیری در 28 خرداد از آن مستثنی نیست.

طبیعتا قرار گرفتن هر فرد در جایگاه یک رای‌هنده مستلزم شرایطی است که برای تصمیم نهایی باید از آنها برخوردار باشد. نظر به شرایط فعلی، فضای مجازی نقش ویژه‌ای را تا به امروز که اندک زمانی تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، خواهد داشت. فضای مجازی در کنار رسانه‌های متعدد ازجمله رسانه ملی که مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین مرجع رسانه‌ای کشور در حوزه فعالیت‌های خود است باید دارای اصولی تعیین شده در جهت تحقق اهداف و رضایت مخاطب گام بردارد؛ در این بین عملکردهای سازمانی بسیار اهمیت دارند. ساترا به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر نقش مهمی در این شرایط دارد.

یکی از اقدامات ساترا در جهت تسهیل عملکرد نامزدهای ریاست‌جمهوری در راستای تولید محتوا، تبلیغات و دسترسی آسان مخاطب به این محتواها، ضابطه‌مند کردن تبلیغات سیاسی در این ایام بود. گستره رسانه‌های فضای مجازی در صورت عدم نظارت می‌توانند زمینه را برای فضای دوقطبی مهیا کنند. به همین جهت ساترا دستورالعمل انتخاباتی خود را با شعار «عدالت رسانه‌ای ضامن انتخابات پرشور» تدوین و به رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ابلاغ کرد.

برای نقش‌آفرینی موثرتر پلتفرم‌ها، دو جلسه هم‌اندیشی با حضور مدیران آنها برگزار شد و نقطه نظرات و پیشنهادات مطرح شده برای بهبود فضای موجود مورد استفاده قرار گرفت. از سوی دیگر با برگزاری جلساتی در ساترا و حضور نمایندگان رسمی کاندیداها و مدیران پلتفرم‌ها ارتباط موثری میان آنها شکل گرفت. با شروع تبلیغات رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم رسانه‌هایی چون آپارات، تماشا، نماشا، ام‌پی‌فور، دیدستان، دالفک، آیفیلو، ویدانه، تلویدیو، شرجی و هروتا با اختصاص صفحه رسمی به کاندیداها و پخش برنامه‌های تبلیغاتی آنها فعالیت تبلیغاتی خود را شروع کردند و به نوعی عرصه تبلیغاتی از سطح شهر به صفحه نمایش پلتفرم‌ها منتقل شد.

بعد از این اقدامات ساترا گزارش‌هایی از چگونگی عملکرد این رسانه‌ها و تسهیلات و نظارت‌های خود به صورت روزانه منتشر کرده است تا مخاطبان و کاربران هرچه بیشتر با نحوه عملکرد رسانه‌ها آشنا و از چند و چون این جریان آگاه شوند.

با اشاره‌ای اجمالی به اقدامات ساترا در این دوران و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نقش فضای مجازی و بهره‌مندی از این امکان ویژه به خوبی مشخص می‌شود. الزام استفاده بهینه از این فضا از میزان محدودیت‌ها در این شرایط خاص کاسته است. تلاش ساترا بر این بوده تا با ایجاد و هماهنگی یک حرکت جمعی رسانه‌ای از رسانه ملی تا رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر، فضای انتخاباتی را که به نظر می‌رسید به دلیل محدودیت‌های کرونا رو به رکود باشد، در حد توان رونق بخشد. رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر نیز توانستند به مسئولیت تاریخی خود در این انتخابات به نحو مطلوبی عمل کنند و ضرورت و اهمیت حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر داخلی را بیش از پیش نمایان کنند.

مرتبط ها