کد خبر: 55855

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و رسانه:

دانشگاهیان موثرترین افراد در گرم کردن تنور انتخابات هستند

مسئول سازمان بسیج استادان دانشگاه صداوسیما تأکید کرد: «در تمام دنیا دانشگاهیان موثرترین افراد در گرم کردن تنور انتخابات هستند. این قشر از افراد جامعه همواره در انتخاب‌های مختلف به‌عنوان انتخاب‌شونده و کاندیدا حضور داشتند.»

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: محسن شاکری‌نژاد، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و رسانه و مسئول سازمان بسیج استادان دانشگاه صداوسیما همچنین در ارزیابی تأثیر نقش دانشگاه‌ها برای جذب و افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو بیان کرد: «ما باید به فضای مطلوب نگاهی بیندازیم و وضعیت موجود را بررسی کنیم. با نگاهی به وضعیت مطلوب متوجه خواهیم شد که استادان و دانشجویان بیشترین تأثیر را در سال‌های اخیر در فرآیندهایی چون انتخابات داشته‌اند. ما در حوزه ارتباطات نظریه جریان 2مرحله‌ای ارتباطات را داریم. برخی استادان ارتباطات معتقدند ارتباطات و به‌خصوص تبلیغات به‌طور مستقیم بر رفتار رأی‌دهندگان اثر نمی‌گذارد.»

وی اشاره کرد: «رهبران افکار، شأن و وجاهتی در جامعه دارند که باعث می‌شود اقشار مختلف جامعه به آنها رجوع ‌کنند. حرف و کار این افراد، الگوی عامه مردم است و آنها می‌توانند بر اطراف‌شان اثر بگذارند. به‌طور طبیعی در جامعه ما قشر استاد و دانشجو می‌تواند جزء طبقه رهبران فکری باشد. این افراد می‌توانند مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند و آنها را در انتخاب صحیح یاری کنند.»

مسئول سازمان بسیج استادان دانشگاه صداوسیما تأکید کرد: «در تمام دنیا دانشگاهیان موثرترین افراد در گرم کردن تنور انتخابات هستند. این قشر از افراد جامعه همواره در انتخاب‌های مختلف به‌عنوان انتخاب‌شونده و کاندیدا حضور داشتند.»

به گفته شاکرنژاد، در شرایط فعلی که جهان با بیماری کرونا درگیر شده است، ما به‌ناچار به‌سمت آموزش مجازی رفته‌ایم و حضور استادان و دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی کمرنگ است. در چنین شرایطی از فعالیت تشکل‌های دانشجویی محروم شده‌ایم و عمده حرکت‌های انتخاباتی دانشجویان به فضای مجازی منتقل شده‌ و این امر تا حدی شور و شوق انتخاباتی را کاهش داده است. 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این است که دشمنان این مرز و بوم همه ظرفیت‌های خود را به‌کار گرفته‌اند تا مانع از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی شوند، بیان کرد: «در چنین شرایطی به‌طور مسلم ما نیز باید از ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌های گروهی بهره ببریم. من شاهد هستم استادان و دانشجویانی که دل در گروی انقلاب دارند، با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا فرصت‌آفرینی کرده و در فضای مجازی شبهه‌ها را برطرف می‌کنند. در این روزهای باقی‌مانده هم نهضت‌های استادان تلاش می‌کنند که در میان مردم بروند و وارد جامعه شوند و مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند.» 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «ما راهی جز انتخاب نداریم. عدم مشارکت در انتخابات آن چیزی است که دشمنان ما می‌خواهند و مردم ما آگاه هستند کشورهایی که در دوره پاندمی از ورود دارو و ماسک به کشور ما جلوگیری می‌کردند، دلسوز ما نیستند. بنابراین اگر کسی دل در گروی ایران داشته باشد، علیه آن‌چه دشمن از او می‌خواهد، عمل می‌کند و استادان و دانشگاهیان می‌توانند با زدودن گرد و غبارها به مردم بگویند راه برون‌رفت از مشکلات انتخاب است، زیرا مادامی‌که دشمنان بدانند مردم پشتوانه نظام هستند، پایشان را از گلیم‌شان درازتر نمی‌کنند، اما به‌محض آنکه بفهمند مردم نسبت به نظام‌شان، آرمان‌هایشان و انقلاب‌شان بی‌تفاوت شده‌اند، ممکن است دست به گستاخی بزنند.»

شاکرنژاد با بیان اینکه همه ما به وجود مشکلات متعدد در کشور اذعان داریم، عنوان کرد: «اما اکثر این مشکلات برخلاف ادعاها نتیجه تحریم‌ها نیست و به مدیریت‌ها و عملکردهای داخلی کشور بستگی دارد و راهکار آن انتخاب درست است.»

این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان سراسر کشور گفت: «اگر جریان‌های دانشگاهی بتوانند مشکلات را ریشه‌یابی کنند و راهکاری برای حل آنها ارائه بدهند، شاهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود.»

مرتبط ها