کد خبر: 55804

یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مساله‌ مهم آموزش عالی در مناظرات مغفول ماند

سوالات مطروحه در مناظره سوم نسبت به دو مناظره قبلی منطقی‌تر بود و فرصت بحث بهتری نیز به کاندیداها داده شد اما نظر دادن درمورد این موضوع که مناظره آخر چه میزان می‌تواند بر افزایش مشارکت تاثیر داشته باشد، زود است.

یدالله طاهرنژاد، عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان معتقد است در مناظرات موضوع بسیار مهم آموزش عالی مغفول ماند و در ادبیات کاندیداها نیز اثری از آن وجود نداشت. متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» را با این فعال سیاسی در ادامه می‌خوانید.

درمجموع آیا سوالات طرح‌شده در مناظرات و پاسخ کاندیداها به این سوالات مبتنی‌بر دغدغه‌های مردم بود؟ به‌نظر شما این مناظره‌ها می‌تواند برای مشارکت کمک‌کننده باشد؟

سوالات مطروحه در مناظره سوم نسبت به دو مناظره قبلی منطقی‌تر بود و فرصت بحث بهتری نیز به کاندیداها داده شد اما نظر دادن درمورد این موضوع که مناظره آخر چه میزان می‌تواند بر افزایش مشارکت تاثیر داشته باشد، زود است و باید منتظر بمانیم تا روزهای نظرسنجی‌های میدانی و این‌که در این رابطه چه می‌گویند.

به‌نظر می‌رسد سخنان کاندیداها در مناظرات بیشتر از آنکه مبتنی‌بر ارائه برنامه باشد، مبتنی‌بر نقد یکدیگر و ایجاد دوقطبی‌های کاذب و غیرواقعی است. به همین دلیل این سه مناظره در بهترین حالت یک میتینگ سیاسی بوده، تحلیل شما در این رابطه چیست؟

در مناظره انتخاباتی به‌طور طبیعی این جدل‌ها وجود دارد، در دنیا هم این‌گونه است. تعریض و نقد و تهاجم در گفت‌وگوهای انتخاباتی طبیعی است ولی نباید کاندیداها در بحث‌های خود از واژه‌های غیرمتعارف و نامانوس که در شأن رجال سیاسی نیست استفاده کنند، به‌ویژه آنکه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری جزء متشرعان هستند و شورای نگهبان نیز براساس همین ملاک و معیار صلاحیت آنها را تایید کرده است.

به‌نظر شما در مناظرات کاندیداها برای حل مشکلات کشور برنامه داشته‌اند؟

آنچه مشخص است همه کاندیداها برنامه دارند. به‌عنوان مثال قاضی‌زاده به‌جای کلی‌گویی با برنامه صحبت کرد یا همتی در سخنان خود تاکید بر برنامه‌های اقتصادی خود داشت. البته باید بگویم برنامه‌های اجرایی کشور دراختیار رئیس‌جمهور است و سیاست‌ها و برنامه‌های کلی را طبق قانون اساسی رهبری معظم با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می‌کنند.

از نظر شما در مناظره سوم جای کدام مسائل مهم کشور در سوالات مطروحه و پاسخ کاندیداها به آن خالی بود؟

به‌نظر من مساله آموزش عالی در این مناظرات مغفول واقع شد. آموزش عالی پاشنه‌آشیل کشور است که در سال‌های اخیر دچار انحراف شده و در آن دانش‌محوری جای خود را به مدرک‌محوری داده و این انحراف باعث شده سواد در ایران به حاشیه برود. همچنین فکر می‌کنم به موضوع مهم سیاست خارجه کشور که نقش مهمی در اقتصاد دارد، کمتر پرداخته شد.

مرتبط ها