کد خبر: 55803

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مواجهه کاندیداها تفاوتی با مناظرات قبلی نداشت

در مناظره سوم نوع مواجهه زاکانی و رضایی نیز تفاوتی با قبل نداشت، جلیلی نیز منطق دو مناظره گذشته را ادامه داد و رئیسی نیز در بخش اول به جای اینکه به حرف‌های خود بپردازد، پاسخ همتی و مهرعلیزاده را داد و این باعث شد آنها حد خود را تا جایگاه رئیسی ارتقا ببخشند تا ایشان جواب آنها را بدهد.

ناصر ایمانی معتقد است متاسفانه مناظرات تلویزیونی و به‌ویژه آخرین مناظره نتوانسته اتفاق خاصی را در صحنه انتخابات رقم بزند. با این کارشناس مسائل سیاسی درباره مناظرات و اثرگذاری آن گفت‌وگو کرده‌ایم. متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

مناظره‌ها شاید بیشترین تاثیر را در جمع‌بندی کاندیداها داشت. شما شیوه مواجهه کاندیداها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چقدر توانسته‌اند دغدغه‌های مردم را به‌خوبی معرفی کنند؟

یک بحثی که وجود دارد این است که تکرار دغدغه مردم توسط کاندیداها کم‌وبیش صورت گرفت اما راهکارهای اجرایی و برنامه‌ای توسط کاندیداها برای رفع این مشکلات کمتر مطرح شد. از سوی دیگر اکثر کاندیداها به مساله رفع مشکلات برخی اقشار آسیب‌پذیر از طریق ساخت مسکن، اعطای برخی یارانه‌ها و... پرداختند اما اینکه راهکارشان برای مشکل تورم چیست، چیزی گفته نشد، یا اینکه نقدینگی را چطور باید حل کرد، پاسخ واضحی داده نشد؛ درحالی‌که‌ ام‌المسائل تورم است اما نگفتند برای مشکل تورم چه راهکاری دارند؟ ازاین‌رو بیشتر مباحث تکرار بود.

  مناظره آخر نتوانست اتفاق خاصی را رقم بزند

در مناظره سوم هم اشاره‌ای به حل برخی مشکلات مردم و اقشار آسیب‌پذیر و سه دهک پایین صورت گرفت اما راهکارهای اقتصادی کمتر ارائه شد و برخی کاندیداها نیز همان حرف‌های سیاسی، شبهه‌افکنی‌ها و مظلوم‌نمایی و فرار به جلو و عدم پاسخگویی به مسئولیت‌های خود را ادامه دادند. بنابراین درمجموع تصور نمی‌کنم مناظره آخر بتواند اتفاق خاصی را در صحنه انتخابات رقم بزند. درواقع علی‌رغم اینکه همیشه می‌گویند مناظره آخر مناظره سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده‌ای است اما به نظر من این مناظره نیز چیزی همانند مناظره‌های قبل با همان متد و همان روش‌هاست و اتفاق خاصی را رقم نمی‌زند.

  دام همتی و مهرعلیزاده برای رئیسی

تحلیل شما از مواجهه نامزدها در مناظره آخر با یکدیگر چطور بود، این مناظره برخلاف سال 96 دوقطبی نداشت؟

در مناظره‌های قبلی همتی و مهرعلیزاده طرح شبهه‌افکنی‌های مفصلی را مطرح کردند که درباره مسائل مختلف اعم از تحریم و FATF بود و به پنج کاندیدای دیگر بی‌احترامی کرده و گفتند شما برای رئیس خود آمده‌اید و این مسائل جنبه تحقیر و توهین داشت. در مناظره سوم نوع مواجهه زاکانی و رضایی نیز تفاوتی با قبل نداشت، جلیلی نیز منطق دو مناظره گذشته را ادامه داد و رئیسی نیز در بخش اول به جای اینکه به حرف‌های خود بپردازد، پاسخ همتی و مهرعلیزاده را داد و این باعث شد آنها حد خود را تا جایگاه رئیسی ارتقا ببخشند تا ایشان جواب آنها را بدهد و این اصطلاحا دامی بود که همتی و مهرعلیزاده انداختند و رئیسی هم در این دام گیر کرد.

با همه این تفاسیر فکر می‌کنید مناظرات توانست، نشاط انتخاباتی را در جامعه افزایش دهد؟

خیر، به نظر من برخی فکر می‌کنند مناظره نشاط انتخاباتی و مشارکت را بالا می‌برد اما بنده روی این حرف تردید دارم. من همواره فکر می‌کنم مناظره‌ها با این شیوه‌هایی که در کشور ما برگزار می‌شود تاثیری در افزایش مشارکت و ایجاد شور و هیجان در میان مردم ندارد یا تاثیر اندکی است، نه اینکه اصلا نیست اما تاثیر آن اندک بوده است و حتی بالعکس یک بدآموزی بسیار بزرگ سیاسی و اخلاقی برای عامه ملت دارد.

مرتبط ها