کد خبر: 55607

خبرنگار الجزیره‌ اسپورت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: قدوس سرنوشت بازی با بحرین را عوض کرد

ستاره‌های بین‌المللی ایران مشکلی برای شکست عراق ندارند

اگر ایران در جام‌جهانی قطر نباشد اعتبار فوتبال آسیا خدشه‌دار خواهد شد

بحرین فقط در حد نیمه اول خوب بود، خوب که نه‌فقط خوب دفاع کرد و شانس زیادی برای گلزنی نداشت. در نیمه دوم اما چهره واقعی دو تیم مشخص شد.

بابک سرانی آذر، مترجم: تیم ملی فوتبال ایران در دیداری حساس برابر بحرین به برتری رسید تا مسیر صعودش به مرحله بعدی مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر را تا حدی هموار کند و منتظر یک بازی سخت دیگر با عراق باشد. درباره این بازی که با پیروزی 3 بر صفر ایران خاتمه یافت، با یکی از نویسندگان با سابقه الجزیره اسپورت همکلام شدیم تا از او درباره بازتاب این پیروزی و تحلیل بازی ایران بپرسیم و با عینک او بازی خوب بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را تماشا کنیم. رابین آدامز کار خودش را در الجزیره اسپورت از سال 2011 آغاز کرده است، او پیش از آن در آفریقای‌جنوبی مسئول بخش اجتماعی و ورزشی روزنامه ملی این کشور بوده است و برای 6 سال جدا از فوتبال آفریقا مسئول پوشش اخبار بین‌الملل به‌خصوص فوتبال بریتانیا بوده است. خبرنگاری عاشق فوتبال، کریکت، راگبی و فرمول یک و البته کمی هم دارت! او دو فرزند دارد که مانند پدرشان دیوانه‌وار هوادار منچستریونایتد هستند و حتی تماشای یک بازی این تیم را نیز تاکنون از دست نداده‌اند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با آدامز را در ادامه می‌خوانید.

تیم ایران در یک بازی حساس مقابل بحرین به پیروزی رسید. اتفاقی که اگر نمی‌افتاد به قیمت از دست دادن شانس صعود به جام‌جهانی تمام می‌شد. این بازی را دیدید؟

بله، من این بازی را تماشا کردم، البته هدفم این نبود اما در اتاق خبر الجزیره بودم و در کنار چند همکار که یکی از آنها بحرینی بود، این بازی سرشار از هیجان را تماشا کردم. عراق به پیروزی رسیده بود و ایران فقط باید به پیروزی فکر می‌کرد. به نظر من بحرین فقط در حد نیمه اول خوب بود، خوب که نه‌فقط خوب دفاع کرد و شانس زیادی برای گلزنی نداشت. در نیمه دوم اما چهره واقعی دو تیم مشخص شد. بحرین دیگر توان نداشت و ایران موفق شد فاصله زیاد فوتبالش را با فوتبال بحرین به رخ بکشد. ایران سابقه معجزه‌گری دارد، نگران نباشید.

بحرینی‌ها با فوتبال ایران رفتار درستی نداشتند، زمین بدی در اختیار قرار داده بودند و خلاصه در جنگ روانی علیه فوتبال ایران کم نگذاشتند!

من این را قبول ندارم، به هر حال کنفدراسیون فوتبال آسیا و مقامات فیفا ناظر این رقابت‌ها هستند و اگر چنین چیزی باشد، ایران حق دارد شکایت کند. می‌فهمم چه می‌گویید، گاهی از این شیطنت‌ها رخ می‌دهد اما این بار به نظر من کمی بدبین هستید. مشکلی در کار نبود، نباید فوتبال را سیاسی جلوه داد. به‌هر‌حال بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همیشه درگیری‌های لفظی کوچک و بزرگ وجود داشته و دارد.

به نظر شما تیم ملی فوتبال ایران مقابل بحرین خوب بازی کرد؟

بیشتر از خوب بازی کردن ایران باید بگویم که بحرین خیلی بد بازی کرد. بازی بحرین را در چند فرصت قبلی دیده بودم. آنها مقابل ایران مثل گذشته نبودند، البته حق هم داشتند، به نظر من مربی پرتغالی بحرین تازه به یک دیوار سخت رسیده بود و فهمید که تیمش آنقدرها هم که ادعا می‌کرد در اوج نیست.

کدام بازیکن ایرانی از همه در این بازی بهتر بود؟

من البته همه بازیکنان ایران را به خوبی نمی‌شناسم اما سامان قدوس در نیمه دوم سرنوشت بازی را تغییر داد. شاید بازی او چندان به چشم نیاید اما او به درد تیم خورد و کاری کرد که بازیکنان دیگر راحت‌تر بازی کنند. اگر قدوس نبود، مهاجمان گلزن ایران یعنی طارمی یا آزمون باز هم مثل نیمه اول مهار شده بودند و نمی‌توانستند به این راحتی بازی کنند و بدرخشند.

آیا ترکیب و تاکتیک ایران در این بازی ایراد داشت؟

باز هم تاکید می‌کنم که شناخت کاملی از جزئیات تیم ایران ندارم اما به نظر من در خط دفاعی ایران نقص وجود داشت، شاید بتوانم بگویم نوعی نگران‌کننده از آشفتگی در خط دفاعی بود که مهاجمان بحرین بلد نبودند از آن استفاده کنند اما اگر بازیکنان عراق این را بلد باشند، برای ایران دردسرساز ظاهر خواهند شد. در خط میانی و حمله مشکلی در کار نبود و بازیکنان خیلی خوب یکدیگر را پیدا می‌کردند اما در فاز دفاعی به نظر من همه بازیکنان سر جای خودشان نبودند. یک بازیکن (حاج صفی) مدام به سمت میانه میدان می‌رفت و پشت سر او پوشش خوبی صورت نمی‌گرفت. بحرین هم مدام از همان‌جا حمله می‌کرد. اگر یک بازیکن در خط دفاعی بازی می‌کند به شرط پوشش مناسب حق دارد پیشروی داشته باشد.

با این تفاسیر فکر می‌کنید ایران به جام‌جهانی صعود خواهد کرد؟

به نظر من اگر این اتفاق رخ ندهد، اعتبار فوتبال آسیا خدشه‌دار خواهد شد. مگر می‌شود ایران در جام‌جهانی به میزبانی قطر حضور نداشته باشد؟ می‌دانم اخیرا نتایج بدی کسب کرده‌اید و حالا کمی کار گره خورده است اما ایران تیم قدرتمندی دارد و در چند بازی پیش رو، محکوم به پیروزی است و از دید من هیچ مانع جدی بر سر راه تیم کشور شما نیست. البته عراق هم تیم خوبی دارد و حریف ساده‌ای نیست اما پیروزی برابر این تیم چیزی نیست که این همه بازیکن خوب و بین‌المللی در تیم ایران را نگران کند!

 

مرتبط ها