کد خبر: 55552

«فرهیختگان» از فعالیت‌های انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی گزارش می دهد

از تجریش تاری پای حرف مردم

باتوجه به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و یکی از مهم‌ترین تصمیمات مردم برای آینده کشور هستیم، یکی از اقشاری که جهت ایجاد مشارکت در انتخابات سهم بسزایی ایفا کرد، جنبش دانشجویی بود که در این زمینه فعالیت چشمگیری داشت و کنشگری فعالانه خود را به نمایش گذاشت.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: جنبش دانشجویی طبق روال همیشگی، وظیفه خود را به‌عنوان واسطه بین دولت و مردم در دوران پیش از انتخابات به‌خوبی ایفا کرده و برای بررسی ابعاد مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری، ویژگی‌ها، شرایطی که رئیس‌جمهور باید دارا باشد، همچنین ایجاد چشم‌انداز برای برنامه‌های دقیق و اصلاح‌شده در دولت جدید، افزایش مشارکت عمومی و اقناع افکار عمومی برای شرکت در انتخابات تحت عنوان برگزاری تریبون‌های آزاد در میان مردم و کف خیابان‌ها، برگزاری همایش‌های مختلف در بستر فضای مجازی یا به‌صورت حضوری و همچنین تولید ویدئوکلیپ‌های مختلف در زمینه بررسی ابعاد مختلف انتخابات یا حتی تخصیص نشریات خود به مساله انتخابات، در این زمینه تاکنون کنشگری فعالانه داشته و به فعالیت بی‌وقفه برای پرشور کردن این فرآیند مردمی پرداخته است.

همچنین فعالیت‌های بانوان فعال تشکلی دانشگاه‌های مختلف در زمینه انتخابات نشان‌دهنده این بود که بانوان تشکلی نه‌تنها برای احصای حقوق زنان در دولت آینده از پا ننشسته، بلکه در دیگر حوزه‌های اداره کشور مثل سیاسی و سیاست خارجی و... برای برگزاری برنامه‌های مختلف فعالانه حضور دارند.

باتوجه به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و یکی از مهم‌ترین تصمیمات مردم برای آینده کشور هستیم، یکی از اقشاری که جهت ایجاد مشارکت در انتخابات سهم بسزایی ایفا کرد، جنبش دانشجویی بود که در این زمینه فعالیت چشمگیری داشت و کنشگری فعالانه خود را به نمایش گذاشت. به همین سبب و برای آگاهی بیشتر از این کنشگری‌ها به بررسی آنها پرداخته و برخی از آنها را در ذیل برشمردیم.

 دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران برای انتخابات ریاست‌جمهوری چه برنامه‌هایی برگزار کردند؟

بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برای بررسی مسائل اقتصادی ناظر به انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ و ایجاد چشم‌انداز صحیح در این‌باره به برگزاری سلسله‌جلسات تخصصی پیرامون بررسی مسائل اقتصادی کشور ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوعات مختلفی مثل «اولویت‌های بانک مرکزی در دولت آینده» اقدام کرد. این نشست به‌صورت مجازی و ازطریق اینستاگرام بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به‌شکل زنده پخش شد.

بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران با استفاده از بستر جدید مجازی کلاب‌هاوس گفت‌وگوی ویژه‌ای پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو با موضوع «انتخابات۱۴۰۰، تحول یا تداوم وضعیت؟» با حضور مجید حسینی، علی جعفری (نماینده مجلس)، میلاد گودرزی (فعال رسانه‌ای)، محمدعلی وکیلی (نماینده سابق مجلس)، فرید مدرسی (روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب)، مرتضی کیا (ادوار جنبش دانشجویی)، سعید آجرلو (مدیرمسئول روزنامه صبح نو) و محمدصالح مفتاح (معاون ستاد امربه معروف و نهی از منکر)، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه برگزار کرد.

 پای نماینده‌های نامزدها به دانشگاه باز شد

بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز با برگزاری نشست انتخاباتی با موضوع «بایدها و نبایدهای دولت جوان حزب‌اللهی ازمنظر عدالت‌خواهی» با حضور داوود مدرسیان، فعال عدالتخواه و تحلیلگر مسائل سیاسی در روزهای آغازین خردادماه در بستر مجازی اینستاگرام و پخش زنده آن برای دانشجویان دانشکده به کنشگری در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.

ویژه‌برنامه انتخابات دولت تحول با موضوع سیاست خارجی با حضور نمایندگان کاندیداهای ریاست‌جمهوری، عبدالناصر همتی، نماینده محسن رضایی، نماینده سیدابراهیم رئیسی و احمدی، نماینده ستاد جلیلی به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کردستان برای انتخابات ریاست‌جمهوری چه فعالیتی داشت؟

به‌همت حوزه بسیج دانشجویی شهید همت دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان سلسله‌جلسات وبینار روشنگری انتخاباتی طی پنج جلسه، با موضوعات مختلف مثل عملکرد انقلابی و جهادی در انتخابات به چه معناست؟ در بستر اسکای‌روم به‌صورت مجازی برای دانشجویان دانشگاه آزاد کردستان برگزار شد.

 حرکت آتش به‌اختیار بسیج دانشجویی کرمانشاه با عملیات کف خیابان!

دانشجویان بسیجی کرمانشاهی طی حرکتی آتش به‌اختیار به میان مردم در خیابان‌ها و پارک‌ها رفتند و به‌همراه یک کارشناس عملیات میدانی خود را برای پاسخگویی به شبهات انتخاباتی مردم جهت اقناع‌سازی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری، رفته و با تولید کلیپ‌هایی از فعالیت خود به ترویج فضای گفتمان‌سازی و رفع شبهات انتخاباتی در کف میدان و میان مردم پرداختند.

 «صدای جمهور» از شهرری تا تجریش

دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های مختلف تهران با راه‌اندازی تریبون آزاد به نام «صدای جمهور» به کنشگری در حوزه انتخابات پرداختند. این دانشجویان با جمع شدن در محله‌ها و مناطق مختلف تهران مثل شهرری، میدان تجریش، میدان منیریه، راه‌آهن و... با گذاشتن تریبون آزاد، مردم را به پای این تریبون‌ها آورده تا مطالبات خود را از رئیس‌جمهور و دولت عنوان کنند. این تریبون آزاد با پای‌کار آوردن مردم و انجام فعالیت کف خیابانی با استقبال مردم نیز روبه‌رو شد.

 رسانه ملی در انتخابات چه نقشی دارد؟

کارگروه فرهنگ و رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با ساخت ویدئو‌های گفت‌وگومحور با حضور کارشناسان مختلف تحت عنوان «رسانه ملی و انتخابات» به بررسی کارکرد و کنشگری رسانه در انتخابات و تاثیرات این دو بر یکدیگر پرداخت. در این گفت‌وگو از کارشناسان مختلفی مثل اسماعیل قدیمی مدرس دانشکده ارتباطات علامه، محمداسماعیل دهقی کارشناس مسائل سیاسی، محمدلو سردبیر سابق خبرگزاری رسا و... دعوت به‌عمل آمد و به گفت‌وگو پرداخته شد.

 همایش حکمرانی ایران 1408 دفتر تحکیمی‌ها

دفتر تحکیم وحدت با اقدام به برگزاری مجموعه برنامه‌هایی تحت عنوان همایش حکمرانی ایران ۱۴۰۸ با موضوعات مختلفی که به بررسی شاخص‌های مختلف در انتخابات ریاست می‌پردازد، از کارشناسان مختلف دعوت به‌عمل آورده است تا در این‌باره به گفت‌وگو و سخنرانی بپردازند که ازجمله این کارشناسان می‌توان به کیان عبداللهی، میثم سعیدی (فعال فضای مجازی)، حامد جوادزاده (کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیون)، حسین میرزایی (کارشناس مسائل اقتصادی)، ارسلان ظاهری (کارشناس و تحلیلگر مسائل ارزی)، محمد سزاوار (کارشناس اقتصاد پولی) و... اشاره کرد. گفتنی است این همایش به‌صورت سلسله‌وار برگزار می‌شود.

دفتر خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت سلسله نشست‌های گفتمانی-مطالعاتی حضور اجتماعی زنان تحت عنوان «باور»، [بانوی اصیل و رهبر] با حضور خانم آزاده نیاز (مدرس دانشگاه و مشاور بنیاد ملی خانواده) برای تبیین موضوع «مسائل حوزه زنان و انتخابات ۱۴۰۰» را در اوایل خردادماه برگزار کرد.

 دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برای انتخابات چه برنامه‌ای برگزار کرد؟

بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی سلسله‌جلساتی برای انتخابات ۱۴۰۰برگزار کرد که طی آن از کارشناسان مختلف اقتصادی و سیاسی دعوت به‌عمل آورد تا به بررسی شرایط نظام اقتصادی و پولی کشور و بایدها و نبایدهای آن در دولت جدید بپردازند.

 «عبور از حصار» فعالان جامعه اسلامی دانشگاه تهران برای بررسی مسائل اقتصادی

قرارگاه شهید دیالمه جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران همایشی تحت عنوان «عبور از حصار ارز» با موضوع «بررسی ارز در دوران گذار و تحریم و اولویت‌های ارزی در دولت آینده» با حضور ارسلان ظاهری کارشناس اقتصاد راهبردی در بستر اسکای‌روم جامعه اسلامی دانشجویان برگزارکرد. هدف از این همایش ایجاد چشم‌انداز برای گذر از تحریم‌ها در دولت جدید و ارائه آن به مسئولان است.

 همت بلند دانشجویان دانشگاه آزاد کرج برای انتخابات

به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرج، سلسله‌جلسات گفتمان‌سازی و مطالبه‌گریِ «راه علاج» در راستای تبیین گفتمان «دولت جوان و حزب‌اللهی» به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرج با حضور حسن عباسی (مسئول اندیشکده یقین)، محمدمهدی میرباقری، وحید جلیلی، علی‌اکبر رائفی‌پور، سیدیاسر جبرائیلی، محمدجواد نیک‌روش، حجت‌الله عبدالملکی، داوود گودرزی، سیدپویان حسین‌پور، علی قلهکی، محمدامین سلیمی و سیدمحمدحسین راجی به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

 اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان چه برنامه‌هایی برای انتخابات تدارک دید؟

واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، سلسله‌جلسات گفتمانی ریاست‌جمهوری با موضوع «تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب» را برگزار کرد. این نشست‌ها با حضور مسئولان مختلف اعم‌از عزت‌الله ضرغامی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و... برگزار شد. همچنین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با برگزاری جلساتی تحت عنوان سلسله‌جلسات گفتمان انتخاباتی از برخی کاندیداها مثل رستم قاسمی و مسئولان دعوت کرد تا به پرسش و پاسخ درباره انتخابات با آنها بپردازند. برخی از این جلسات به‌صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد.

واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با همکاری دفتر دانشگاه ابوعلی‌سینا همدان همایشی تحت‌عنوان «زنان و انتخابات» با هدف بررسی «آثار سوء فرهنگی و اجتماعی استفاده ابزاری از زنان» باحضور قاسم پور نماینده مجلس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس برگزار کرد. گفتنی است این همایش به‌صورت مجازی برای دانشجویان و اعضای جامعه اسلامی به نمایش درآمد. هدف از برگزاری این‌گونه همایش‌ها تاکید و بازخوانی جایگاه زنان در دولت‌ آینده است.

 دانشجویان و نشست‌های پررونق مجازی

کارگاه جریان‌شناسی سیاسی انتخابات۱۴۰۰، به‌همت معاونت سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد با موضوعات شخصیت‌شناسی سیاسی، آشنایی با مبانی فکری جریانات عمده‌ سیاسی، جریان‌شناسی احزاب و نقش آنها در انتخابات۱۴۰۰ و نگاهی کلی به جریانات سیاسی و فرازونشیب‌های آن، با حضور قاسم روانبخش، دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن و عضو هیات‌علمی موسسه امام‌خمینی(ره)در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه به‌صورت مجازی برای دانشجویان این دانشگاه و اعضای جامعه اسلامی برگزار شد.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان و شهیدبهشتی با همکاری یکدیگر برای بررسی عملکرد دولت و اختیارات رئیس‌جمهور و ضرورت مشارکت در انتخابات پیش‌رو باتوجه به انتخابات ریاست‌جمهوری به برگزاری ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «ضرورت تحول در حکمرانی» با حضور عبدالحسین روح‌الامینی نماینده مجلس شورای اسلامی و محمدرضا ضیاءآبادی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، در بستر مجازی اسکای‌روم، برای دانشجویان سراسر کشور و اعضای جامعه اسلامی اقدام کرد.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه «صنعتی قم» با همکاری جامعه اسلامی دانشجویان «علوم‌پزشکی همدان» نشست «جمعه‌های انتخاباتی» را برای بررسی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم برگزار کرد. این نشست با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر سابق آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم و محمدمهدی کریمیان دبیر واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم، اوایل خردادماه در بستر اینستاگرام برگزار شد.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بیرجند، بیرجند و آزاد قم حدود ۲۰ لایو انتخاباتی، با اکران همزمان در بستر اسکای‌روم پیرامون مسائلی همچون اخلاق انتخاباتی، چالش‌ها و فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی ایران، نقد و بررسی عملکرد دولت‌ها با حضور فعالان رسانه‌ای، سفرای اسبق جمهوری اسلامی، کارشناسان مختلف سیاسی و اقتصادی و دیگر مسئولان و نمایندگان مجلس اسبق جمهوری اسلامی برگزار کرد.

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز از قافله برگزاری همایش و جلسات مرتبط به انتخابات عقب نماند و به برگزاری همایش‌های مختلف اعم‌از سلسله وبینارهای پیش از انتخابات مبادرت ورزید که این جلسات در موضوعات مختلفی شامل سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران و... با حضور سخنرانان و کارشناسان مختلف مثل محمدصادق کوشکی و ارسلان ظاهری و... برگزار شد. این نشست‌های انتخاباتی به‌صورت مجازی و در بستر اسکای‌روم برای اعضای این اتحادیه و دیگر دانشجویان پخش و منتشر شد.

  نشست «درد دل» دانشگاه آزاد برای شنیدن حرف‌های مسئولان در حوزه سلامت و بهداشت

 شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد نیز درجهت کنشگری انتخاباتی اقدام به برگزاری یک نشست نقد و بررسی عملکرد دولت در بحران کرونا در قالب سلسله‌نشست‌های «درد دل» کرد که در آن افراد مختلفی مثل سیدمحمد پاک‌مهر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، محمود عمیدی عضو شورای مرکزی خانه پرستار و مهدی اسفندیار کارشناس رسانه نظام سلامت حضور پیدا کردند و به درددل و واگویه از دوران کرونا پرداختند.

 دانشگاه شریف برای انتخابات چه برنامه‌هایی برگزار کرد؟

بسیج دانشجویی دانشگاه شریف نشست انتخاباتی را با عنوان خط‌کش در سه محور اقتصادی، سیاست خارجی و عدالت برگزار کرد. این نشست برای بررسی مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و عدالت‌خواهی در دولت گذشته و آینده با حضور کارشناسان مختلف همچون روح‌الله ایزدخواه (نماینده مجلس) مهدی خانعلی‌زاده (کارشناس مسائل سیاسی)، سیدحسین نقوی‌حسینی، مسعود براتی (فعال اسبق دانشجویی)، یاسر جبرائیلی، سجاد صفار، مصطفی زالی، مجتبی عرب، مجید حسینی (عضو هیات‌علمی دانشگاه)، امیر خراسانی، محمد نظری، علی مروی و محمد امینی‌رعایا برگزار شد.

فضای مناظرات و چالش‌های آن، دانشجویان بسیج دانشگاه شریف را بر آن داشت تا ازطریق بستر کلاب‌هاوس برنامه‌ای تحت عنوان در مناظره چه‌گذشت را با حضور پوریا فتحعلی، سعید تجریشی، داریوش ابوحمزه و تعدادی دیگر از دانشجویان دانشگاه شریف روز شنبه ۱۵خرداد ساعت ۲۲ برگزار کنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه شریف به‌همراه معاونت فرهنگی این دانشگاه برنامه‌ای را تحت عنوان پرسش و پاسخ با نماینده یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی با حضور خواجه‌سروی عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه و مسئول ستاد دانشگاهیان سیدابراهیم رئیسی برگزار کرد.

نشست سیاست صنعتی و صنعت سیاسی در آستانه انتخابات با حضور مهدی نایبی، محمدرضا پاکران، جواد نوری و نوید نجات‌بخش روز دوشنبه ۱۷ خرداد در بستر مجازی معاونت فرهنگی دانشگاه شریف به‌همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

 وقتی دانشجویان خواجه نصیر «بی‌پرده» درباره شورای نگهبان حرف می‌زنند

بسیج دانشجویی دانشکده خواجه نصیر در این روزهای منتهی‌به انتخابات ریاست‌جمهوری با راه‌اندازی ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان «بی‌پرده» ادوار جنبش دانشجویی را به عرصه کنشگری انتخاباتی کشانده است. طی این برنامه که ازطریق شبکه‌های مجازی پخش شد، گفت‌وگویی صریح و شفاف پیرامون شورای نگهبان، از اصل وجود تا نقد شروط احراز صلاحیت‌ها بین ادوار جنبش دانشجویی شکل گرفت. این تشکل گفت‌وگویی تحت عنوان اولویت‌ها در دولت آینده برای رونق تولید و اشتغال به‌همراه نقد و بررسی مناظره اول کاندیداهای ریاست‌جمهوری با حضور امیرسیاح، کارشناس اقتصادی در بستر فضای مجازی روز دوشنبه ساعت ۱۷ برگزار کرد.

 برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه مذاهب اسلامی فعال شد

بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی نیز درپی نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری همایشی تحت عنوان «همایش دانشجویی صبح دولت» با هدف بررسی ایده‌های ایجابی انتخابات۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری را با حضور علی نیکزاد، نصرالله پژمانفر، روح‌الله متفکر آزاد، روح‌الله ایزدخواه و علیرضا سلیمی برگزار کرد. این برنامه روز دوشنبه هفدهم خردادماه ساعت ۱۶ از بستر فضای مجازی اسکای‌روم برای دانشجویان این دانشگاه و اعضای بسیج دانشجویی برگزار شد.

 تریبون آزاد دانشجویی میهمان مردم

دانشجویان بسیجی زنجان در آستانه انتخابات، میکروفون تریبون آزاد خود را به یکی از میدان‌های اصلی این شهر برده تا صدای مردم شهر را منعکس کنند. گفتنی است که در این تریبون آزاد که روز دوشنبه، ۱۰خرداد برگزارشد، مردم با موضوع «اگر رئیس‌جمهور شوم...» به گفت‌وگو و بیان چالش‌ها و ایده‌های خود برای دولت آینده پرداختند. همچنین درباره موضوعات مختلفی مانند انتقاد از عملکرد شورای نگهبان، ضرورت حضور در انتخابات، نیاز‌های کشور و نقش رئیس‌جمهور در حل مشکلات مردم در این تریبون آزاد صحبت شد.

 بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز پنجمین تریبون آزادش را در استان قم برگزار کرد. در این تریبون آزاد که در شهرک جهاد استان قم برگزار شد، اقشار مختلف جامعه در رابطه با مسائل گوناگون به‌خصوص انتخابات پیش‌رو و معیار‌های انتخاب فرد اصلح وارد گفت‌وگو شدند و دانشجویان به ابهام‌زدایی از آنها پرداختند.

 دانشجویان شیرازی برای انتخابات چه تدارکی دیدند؟

سلسله جلسات انتخاباتی با محوریت بصیرت‌افزایی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به‌صورت مجازی با موضوع تحول‌گرایی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری در مکتب انقلاب اسلامی با حضور رمضان شعبانی، مشاور عالی بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ تا ۲۲ در بستر اسکای روم برگزارشد.

تریبون آزاد بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز سه‌شنبه ۱۱ خرداد، ساعت 18:30 در دانشگاه شیراز، پردیس ارم، پارکینگ معاونت دانشجویی با حضور دانشجویان و اعضای بسیج دانشجویی برگزار شد.

مرتبط ها