کد خبر: 55390

هنرمندان جهان این‌بار متمرکزتر و گسترده‌تر از همیشه تصمیم گرفته‌اند رژیم‌صهیونیستی را تحریم کنند

هم‌صدا علیه رژیم‌صهیونیستی

این سال ها بسیار پیش آمده که اهالی قلم، دانشگاهیان و هنرمندان مخالفت خود را با رژیم صهیونیستی و برخوردهایی که با مردم فلسطین دارد، با صدای بلند اعلام کرده‌اند، صدایی که هرچند هیچ‌وقت به جایی نرسیده اما این روزها می‌بینیم که شکل دیگری به خود می‌گیرد و بلندتر از قبل شنیده می‌شود، آن‌قدر که بشود نفس راحتی کشید.

زینب مرتضایی فرد، روزنامه‌نگار: تا رد خون از خیابان‌های غزه پاک شود، آنها دوباره شروع می‌کنند. رژیم غاصبی که در هر جای جهان هر انسان حق‌طلبی از او انزجار خواهد داشت، به پشتوانه قدرت‌هایی چون آمریکا سال‌هاست کودک و بزرگ را بی‌گناه می‌کشد و در سایه حمایت‌های سیاسی و رسانه‌ای قدرت‌طلبان جهان مصونیت دارد، مصونیتی که البته در برخی از کشورهای عربی و بیش از هرجا در ایران همواره با اعتراض روبه‌رو بوده است. این سال‌ها بسیار پیش آمده که اهالی قلم، دانشگاهیان و هنرمندان مخالفت خود را با رژیم صهیونیستی و برخوردهایی که با مردم فلسطین دارد، با صدای بلند اعلام کرده‌اند، صدایی که هرچند هیچ‌وقت به جایی نرسیده اما این روزها می‌بینیم که شکل دیگری به خود می‌گیرد و بلندتر از قبل شنیده می‌شود، آن‌قدر که بشود نفس راحتی کشید و امیدوار بود بعد از چند دهه مرگ بر اسرائیل گفتن ایرانی‌ها، حالا بسیاری در جهان کم‌کم به تصاویر کودکانی نگاه می‌کنند که توسط یک رژیم غاصب کشته شده‌اند و آنها هم اعلام بیزاری می‌کنند از کودک‌کشی، غصب یک سرزمین و حمایت دولتمردان کشورشان از این همه جنایت.

  موزیسین‌ها علیه رژیم‌صهیونیستی

نوشتیم علیه، اما ماجرا فراتر از علیه رژیم‌صهیونیستی اعلام موضع کردن است، ماجرا این است که حدود ۶۰۰موسیقیدان از کشور‌های مختلف در نامه سرگشاده‌ای، از دیگر هنرمندان خواستند در تحریم رژیم‌صهیونیستی و ابراز همبستگی با فلسطین، به آنان ملحق شده و اسرائیل را بایکوت کنند.

همچنین در این نامه‌ که بیش از ۶۰۰موسیقیدان و خواننده سرشناس بین‌المللی امضا کردند، درخواست‌شده برگزاری کنسرت در اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی تحریم شود. در این فهرست شماری از چهره‌های سرشناس دنیای موسیقی ازجمله پتی اسمیت، گروه ریج‌اگیسنت‌دماشین، گروه سیپرس‌هیل و راجر وارتز از گروه پینک‌فلوید نیز جای دارند. این نامه که با عنوان «موسیقیدان‌ها برای فلسطین» منتشرشده بیش از ۶۰۰امضا جمع کرده است.

نیکولاس جار، آهنگساز آمریکایی شیلیایی‌تبار و اون پلت موسیقیدان اهل کانادا از دیگر امضاکنندگان این نامه هستند. امضاکنندگان این نامه حملات اخیر رژیم‌صهیونیستی به فلسطینی‌ها را محکوم کرده و خواستار اجرای عدالت و تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها شدند.

در این نامه آمده است: «به‌عنوان موسیقیدان ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم. امروز ضروری است که ما درکنار فلسطین بایستیم. ما از همکاران خود می‌خواهیم تا به‌صورت علنی با ملت فلسطین ابراز همبستگی کنند. مشارکت در جنایات جنگی اسرائیل با سکوت ادامه پیدا می‌کند و امروز سکوت گزینه ما نیست. امروز با هم حرف می‌زنیم و خواستار عدالت، سربلندی و حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین و همه کسانی هستیم که برای مقابله با استعمار و خشونت در سراسر زمین مبارزه می‌کنند.»

در این نامه سرگشاده از هنرمندان خواسته شده از اجرای برنامه در نهادهای فرهنگی که با اسرائیل همکاری دارند خودداری شود و برای حمایت از ملت فلسطین و حق انسانی آنها برای آزادی دفاع شود: «باور داریم که این امر برای زندگی در جهانی بدون تبعیض و آپارتاید ضروری است. جنبش تحریم فرهنگی اسرائیل مدتی است که فعالیت دارد و تلاش می‌کند با بایکوت اسرائیل به فشارها علیه فلسطینیان پایان دهد.»

یاسین السلمان، رپر عراقی-کانادایی که با نام «نارسی» فعالیت می‌کند سازماندهی لازم برای امضای این نامه را انجام داده و از دیگران خواسته است آن را امضا کنند. او در توئیتر خود نوشته است این فهرست به‌زودی به‌روز می‌شود و اسامی هنرمندان بیشتری پای آن خواهد آمد، «اگر ما کاری برای استفاده از هنر و در راستای بهبود اوضاع نیازمندان به کمک انجام ندهیم، پس چه غلطی می‌خواهیم بکنیم؟»

گروه «ریج اگینست‌دماشین» که مدت‌هاست برای نگاه انقلابی در موسیقی شناخته می‌شود، در آغاز بمباران‌های غزه در همین ماه علیه اسرائیل سخنرانی کرده بود و در اینستاگرام خشونت در منطقه شیخ‌جراح را محکوم کرد و آن را آپارتاید اسرائیل و اشغال خشن فلسطین خوانده بود. اوایل این هفته نیز گروهی که بیش از هزار نفر از هنرمندان کانادایی را دربرگرفته بود با انتشار بیانیه‌ای خواستار اعمال تحریم‌های نظامی و اقتصادی علیه اسرائیل ازسوی کانادا شدند.

این ظاهرا یک شروع است و قرار است شاهد اتفاقات دیگری هم در این زمینه باشیم. همین یکی، دو روز پیش وبسایت «آروتزشیوا» رژیم‌صهیونیستی خبر انتقاد گسترده بیش از ۴۳هزار نفری هنرپیشگان و دست‌‌اندرکاران هنری بریتانیا را درمقابل حمایت تنها سه عضو از این اتحادیه می‌گذارد و در این خصوص می‌نویسد: «پس از حمله اتحادیه هنرپیشگان انگلیس به اسرائیل، سه نفر از صنف بزرگ‌ترین هنرپیشگان انگلیس، این اتحادیه را ترک کردند و مبارزه ضدتروریسم را «وحشتناک» خواندند!» بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی هنرپیشگان انگلیس رفتار اسرائیل با غزه را «نامتناسب» و «وحشتناک» خواند که باعث شد دو بازیگر یهودی از این نهاد خارج شوند. اتحادیه «برابری» در بیانیه روز پنجشنبه درمورد تبادل آتش بین حماس و اسرائیل گفت: «اقدامات دولت فعلی اسرائیل طی چند هفته گذشته، هم در پلیس بیت‌المقدس و هم در برابر غزه را محکوم می‌کند.»

 هربار پررنگ‌تر از قبل

در بمباران اخیر غزه که از ۱۰ تا ۲۱ماه می ادامه داشت ۲۴۸فلسطینی کشته شدند که میان آنها نام 66کودک هم مشاهده می‌شود، همچنین نزدیک به دوهزار نفر زخمی شدند. هرچند حالا مخالفت‌ها علنی مطرح می‌شود و در آن تعداد زیادی از هنرمندان حضور پررنگ و موضع‌گیری علنی دارند اما در سال‌های قبل هم موارد زیادی از این مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌ها و تحریم‌های هنرمندان علیه اسرائیل دیده شده است.

اگر نگاهی به اخبار منتشرشده پیرامون این موضوع بیندازیم می‌بینیم بی‌شمارند این دست اتفاقات، مثلا در سال93 در اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، 700اندیشمند و هنرمند انگلیسی با امضای طوماری علیه رژیم‌صهیونیستی، خواستار تحریم و قطع هرگونه روابط فرهنگی با این رژیم شدند. این طومار همچنان روی پایگاه اینترنتی انگلیسی‌زبان «هنرمندان حامی فلسطین» در معرض دید کاربران اینترنتی قرار گرفت. در متن این نامه آمده است: «ما اعلام می‌کنیم که روابط فرهنگی‌مان با اسرائیل را قطع خواهیم کرد و هیچ‌گونه دعوت رسمی یا جوایز نقدی ازسوی اسرائیل یا موسسات مرتبط با دولت اسرائیل را قبول نمی‌کنیم.»

سال95 صدها هنرمند و استاد دانشگاه در کشور بلژیک، در نامه‌ای سرگشاده به مقامات این کشور، خواستار بایکوت حضور پلیس اسرائیل در پروژه اتحادیه اروپا شده و در نامه‌ای سرگشاده تاکید کردند ارتش و رژیم‌صهیونیستی روش‌های بی‌رحمانه بازجویی و شکنجه را که قصد دارد در این پروژه آموزشی به افسران پلیس بلژیک و اسپانیا بیاموزد، قبلا روی مردم بی‌گناه فلسطین مورد آزمایش قرار داده است. بازداشت غیرقانونی هزاران زندانی سیاسی فلسطینی، شکنجه آنان و نقض مستمر حقوق‌شان درطول بازجویی‌ها توسط نیروهای امنیتی و جاسوسی اسرائیل مستند خوبی بر این حقیقت است.

در سال بعد و در جریان سفر نتانیاهو به هند، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با بایکوت ازسوی برخی هنرمندان این کشور روبه‌رو شد. شاهرخ‌خان، سلمان‌خان و امیرخان در حمایت از مردم فلسطین حاضر نشدند به میهمانی نتانیاهو بروند و مردم هند از این سه بازیگر به‌عنوان قهرمان ملی کشورشان یاد می‌کنند. همچنین دوسال پیش هنرمندان سوئدی مسابقه یوروویژن اسرائیل را تحریم کردند و گفتند چون این مسابقات در سرزمین اشغالی برگزار می‌شود، به‌دلیل جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم فلسطین از حضور در این مسابقات خودداری می‌کنند.

این موضع‌گیری‌های هنرمندان قبل‌تر هم سابقه داشته اما حالا گسترده‌تر از گذشته شده و ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است، این‌بار تحریم‌ها صرفا فردی و حتی گروهی نبوده و از دیگر هنرمندان سراسر جهان هم دعوت می‌کنند تا به آنها بپیوندند و دور اسرائیل را برای هر نوع همکاری، حضور و اجرای هنری خط بکشند. روزگاری برخی هنرمندان، پراکنده در گوشه و کنار جهان قدم‌های کوچکی برمی‌داشتند برای مخالفت با اسرائیل و حمایت از فلسطین، بسیاری هم از سیاست‌های ضداسرائیلی ایران انتقاد کرده و اتفاقاتی ازجمله مواجه نشده ورزشکاران ایرانی در رویدادهای جهانی را مورد حمله قرار می‌دادند، حالا و به‌‌مرور زمان ماجرا عوض‌شده و حضور نام‌های مشهور و تعداد زیاد معترضان به رفتارهای وحشیانه این رژیم حکایت از همراهی عده بسیار بیشتری از مردم جهان اعم از هنرمند و اندیشمند و...  دارد و همراهی جهانی علیه این رژیم منحوس حالا دیگر دور از ذهن نیست.

آپارتاید در سرزمین مقدس

پس از حملات اسرائیل به غزه و به‌خصوص زخمی‌شدن عبدالهادی، بازیگر فلسطینی در جمع معترضان توسط نیروهای اسرائیلی و انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش، کم‌کم هنرمندان مختلف اعتراض و خشم خود را نسبت به این جنایت نشان دادند.

ادریس البا، بازیگر سرشناس با انتشار پیامی اعلام کرد رنج این همه آدم بی‌گناه که دارند کشته می‌شوند موجب انتشار پیامش شده است. او نوشت: «جان‌های زیادی همین حالا دارد از دست می‌رود؛ هرچند درست در برابر چشمان ما اتفاق نمی‌افتد. این وحشی‌گری و خون‌ریزی است که باعث شده ابراز نگرانی کنم. این باید متوقف شود، لازم است پیش از آنکه افراد بیشتری کشته شوند دیگران وارد عمل شوند. می‌دانیم قدرت مردم می‌تواند تغییر ایجاد کند و ما باید به‌نام صلح اعتراض کنیم، به‌نام آنهایی که جان‌شان را از دست داده‌اند. خون‌ریزی در فلسطین را تمام کنید.»

مایکل مور، نتانیاهو را جنایتکار جنگی نامید و در متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، نوشت: «ما آمریکایی‌ها بانکی هستیم که سرمایه کشتار و آپارتاید را در جایی که «سرزمین مقدس» می‌خوانیم تامین می‌کنیم. ما باید این کار را متوقف کنیم. سرقت خانه‌ها و زمین مردم و کشتن بی‌گناهان... صبر کنید، این دقیقا شیوه ماست! ما شاهد یک دهه پاکسازی نژادی فلسطینیان از وطن‌شان توسط اسرائیل و رژیم نتانیاهو هستیم» و سپس خبر داده که در اپیزود جدید پادکست خود بیشتر درباره نژادپرستی این رژیم صحبت کرده است.

سایمون کاول، برنامه‌ساز و داور مشهور برنامه‌های استعدادیابی اعلام کرد در «ایکس‌فاکتور صهیونیستی» شرکت نمی‌کند. او برنامه‌اش را برای حضور به‌عنوان داور در فصل بعدی «ایکس‌فاکتور صهیونیستی» لغو کرد.

آن هاتاوی، بازیگر دیگر هالیوود نیز گفته از کشته شدن انسان‌ها در اسرائیل قلبش شکسته است. او در ادامه گفته تمام انسان‌ها حق دارند در کرامت و صلح زندگی کنند.

ستارگان واقعی

این هنرمندان سال‌هاست با رژیم‌صهیونیستی مخالفند و بارها این تنفر را فریاد زده‌اند. هیچ‌وقت از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند و احتمالا حالا خیلی راضی‌اند از اینکه بقیه هنرمندان هم دارند به یک رژیم غاصب کودک‌کش واکنش نشان می‌دهند. راجر واترز ستاره «پینک‌فلوید» و بنکسی هنرمند مرموز بریتانیایی، برخی از چهره‌های مشهور دنیای هنر هستند که در حمایت از مردم فلسطین موضع گرفته‌اند.

  همیشه معترض

راجر واترز از بنیانگذاران پینک‌فلوید و اسطوره‌های موسیقی راک است و نامش در جایگاه آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده بر آثار ماندگار بسیاری نقش بسته است. راجر واترز از بنیانگذاران گروه «پینک‌فلوید» در چند سال اخیر به یکی از هواداران سرسخت تحریم اسرائیل تبدیل شده است.

او که سال۲۰۰۶ برای اجرای برنامه در تل‌آویو به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، پس از دیدن دیوار حائل کرانه باختری از اجرای برنامه در پایتخت اسرائیل منصرف شد. او از آن پس در مناسبت‌های گوناگون هوادارای خود را از فلسطینیان اعلام کرده است.

واترز سال۲۰۱۱ به جنبش تحریم اسرائیل پیوست و سال۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای در این‌باره گفت: «یک هنرمند نباید در کشوری برنامه اجرا کند که سرزمین دیگری را اشغال کرده است و مردمش را سرکوب می‌کند.»
این رفتار برای واترز بی‌هزینه نبوده است و برای نمونه سال۲۰۱۶ کمپانی آمریکن‌اکسپرس حمایت مالی از کنسرت‌های او را لغو کرد که نتیجه‌اش زیانی ۴میلیون دلاری بود. سال۲۰۱۷ انجمنی با عنوان «ما به راجر واترز نیاز نداریم» برای تحریم برنامه‌های واترز تشکیل شد و «کنسرسیوم ادارات رادیویی دولتی جمهوری فدرال آلمان» کنسرت او در آلمان را تحریم کرد.

به گزارش تسنیم، وقتی هم قرار بود «بون جووی» که یک گروه راک‌ آمریکایی است در سرزمین‌های اشغالی کنسرتی را برگزار کنند، واترز در نامه‌ای به این گروه نوشت:

«شما شانه‌به‌شانه می‌ایستید
با شهرک‌نشینان اسرائیلی که کودکی را سوزاندند
با راننده بولدوزری که راشل کوری را خُرد و له کرد
با سربازی که به پاهای بازیکن فوتبال شلیک می‌کند

البته درنهایت هیچ‌کدام از اینها راجر واترز را از راهی که پیش گرفته، پشیمان نکرده است.»

  با زبان دیوارها و نقش‌ها

بنکسی، هنرمند خیابانی مرموز که با آثار انتقادی بر دیوارهای شهر شهرتی فراگیر پیدا کرد هم به موضوع فلسطین پرداخته است، البته به شیوه مخصوص خودش. همان دیواری که توجه راجر واترز را به ماجرای فلسطین جلب کرد، به بومی برای هنرنمایی بنکسی تبدیل شد. بنکسی درکنار نقاشی‌هایش روی دیوار حائل کرانه باختری، هتلی هم تاسیس کرده است. هتلی متفاوت به نام «The Walled Off»  که فقط چهارمتر از دیوار بتنی در کرانه باختری فاصله دارد و تمام اتاق‌های آن منظره‌ای رو به دیوار دارند.

او در بیانیه‌ای برای معرفی هتل گفته است:‌ «این هتل میان تمام هتل‌های جهان بدترین منظره را دارد.» گرچه همان‌طور که انتظار می‌رود بنکسی در این هتل حضور ندارد، اما چندین اثر تازه از او بر دیوارهای هتل خودنمایی می‌کند.

او در آثار دیگری هم این دیوار را دستمایه قرار داده است که یکی از آنها «زخم بیت‌لحم»‌ نام دارد. «زخم بیت‌لحم»، حضرت‌مسیح(ع) را در گهواره‌ پایین همین دیوار به تصویر کشیده است؛ دیواری که حفره گلوله‌ای بر آن نمایان است.

 هشدارهای زبان‌شناس اندیشمند

نوام چامسکی زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی است که از او به‌عنوان پدر زبان‌شناسی نوین یاد می‌شود. او سال‌هاست منتقد سیاست‌های آمریکا و اسرائیل است و در بیانیه‌ای مشترک با برخی اندیشمندان آمریکایی، انگلیسی و کانادایی درباره نقش رسانه‌ها در نبرد اسرائیل و غزه در سال۲۰۱۲ از رسانه‌های غربی به‌خاطر پوشش یک‌جانبه جنگ انتقاد کرد و این مساله را غیرقابل قبول و ظالمانه خواند و از خبرنگاران خواست در اعتراض به استفاده ابزاری خبرگزاری‌های غربی از آنها، اعتصاب و از همکاری با این خبرگزاری‌ها خودداری کنند. او همچنین در این بیانیه از مردم غزه درخواست کرد با استفاده از امکانات موجود با همه مراکز خبری تماس بگیرند و واقعیت‌ها را به‌طور منصفانه منعکس کنند. او معتقد است: «در پس ظاهر بی‌طرفانه شرح مسائل اجتماعی (از طریق گزارش‌های تلویزیونی، تحلیل‌های سیاسی یا اخبار رادیو) پیش‌فرض‌ها و اصول ایدئولوژیکی‌ای نهفته ‌است که وقتی آنها را افشا می‌کنیم، فرو می‌ریزند.» چامسکی در مصاحبه دیگری به شبکه خبری یورونیوز به‌صراحت گفته ‌است: «مشکل تروریسم در منطقه خاورمیانه ناشی از ایران نیست، بلکه آمریکا و اسرائیل ریشه این مشکل هستند.»

مرتبط ها