کد خبر: 55250

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

کار‌آفرینی و خلق ارزش؛ هدف‌ مهم 12 رویداد مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین هرساله بیش از 10 رویداد و چالش بومی و ملی در راستای ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی برای دانشجویان سطح استان و کشور برگزار می‌شود که امسال نیز برگزاری چنین رویدادهایی در دستور‌کار قرار گرفته است.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: مرکز رشد سازمانی است که جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه‏‌‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‏‌‌های خصوصی و مخترعان به حرکت انداخته و ارتباط آنها را با بازار مدیریت می‌‏‌‏کند. درواقع مراکز رشد شرکت‏‌های متکی بر نوآوری را با فرآیندهای حمایتی تسهیل می‌کند.  سال 1390 بود که مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، با در اختیار داشتن زیربنای 13100 مترمربع و 2500 متر مربع فضای قابل ارائه به واحدهای فناور فعالیت اجرایی خود را با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی‌بر علم و فناوری آغاز و در سال 1394 موفق به اخذ مجوز اصولی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری شد. مرکز رشد قزوین حالا از لحاظ اثربخشی تقریبا بیشترین تعداد واحد و هسته فناور را در خود جای داده است تا جایی که بیش از 70 هسته و واحد فناور با اشتغالزایی رسمی تمام‌وقت بیش از 250 نفر حضور دارند که از آن میان بیش از 20 واحد موفق به کسب مجوز دانش‌بنیان از معاونت علمی‌‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده‌اند.  در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین هرساله بیش از 10 رویداد و چالش بومی و ملی در راستای ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی برای دانشجویان سطح استان و کشور برگزار می‌شود که امسال نیز برگزاری چنین رویدادهایی در دستور‌کار قرار گرفته است. از آنجایی که استان قزوین در حوزه مواد شوینده و صنعت سرامیک از قطب‌های اثرگذار ایران است و بخش بزرگی از نیازهای کشور را در این بخش تامین می‌کند، بنابراین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نیز امسال قرار است دو رویداد ملی را در این دو حوزه برگزار کند. 

سیدحبیب‌الله رحمتی، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این مرکز در سال 1400 گفت: «در سال 1400 چند برنامه در دستور‌کار قرار گرفته که برنامه اول بحث رویدادهاست. رویدادها برنامه‌هایی هستند که مراکز رشد براساس ماهیت خود برای رشد دادن برگزار می‌کنند.»

او اضافه کرد: «درواقع کاری که در مراکز رشد انجام می‌شود به‌عنوان «رویداد» تعریف شده است؛ امسال یک مجموعه رویدادها برای شرکت‌ها و آشنایی سایر دانشجویان و اساتیدی که در بوم ما هستند و هنوز به مرکز رشد واحد قزوین وارد نشده‌اند تعریف کردیم. درحال حاضر یک فضای جدید را توسعه داده و حدود 50 مکان جدید در طرح توسعه خود اضافه کردیم تا واحدهای فناور در این مکان‌ها مستقر شوند.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با بیان اینکه این رویدادها برای شناسایی واحدهای فناور، معرفی مرکز رشد و ماهیت رشد این مرکز برگزار خواهد شد، ادامه داد: «به‌طور مثال به شرکت‌های نوپا برنامه دادیم تا نحوه ثبت شرکت، نوشتن دفتر مالیاتی و... دوره‌هایی برگزار شد و برای شرکت‌های توسعه‌یافته نیز دوره‌هایی برای نحوه بازاریابی، ورود به بازارهای بین‌المللی و فرابورس برگزار می‌شود.»

رحمتی با بیان اینکه برگزاری دو دوره ملی نیز در سال جدید در دستورکار قرار دارد، توضیح داد: «با برگزاری این دوره‌ها نیز به دنبال معرفی و توسعه برند مرکز رشد واحد قزوین در کشور هستیم؛ یکی از این رویدادهای ملی در حوزه صنعت سرامیک و دیگری در حوزه صنعت شوینده خواهد بود. قزوین در حوزه صنعت سرامیک و صنعت شوینده قطب کشور است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نیز در همین راستا دو رویداد ملی را برگزار خواهد کرد.»

او با تاکید بر اینکه با برگزاری این دو رویداد عارضه‌ها و مشکلات صنعت سرامیک و صنعت مواد شوینده شناسایی خواهد شد، تصریح کرد: «درواقع عارضه‌ها و مشکلات این دو صنعت برای افرادی که در این صنایع صاحب فکر هستند معرفی شده و با جمع‌آوری ایده‌ها تلاش خواهیم کرد از یک‌سو به صنایع کمک کرده و از سوی دیگر به برند شدن مرکز رشد و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین کمک کنیم.»

او بیان کرد: «در مجموع برگزاری 12 رویداد برای مرکز رشد واحد قزوین تعریف شده که از این تعداد 10 رویداد، رویدادهای محلی برای دانشجویان، اساتید، استان قزوین و 2 رویداد ملی خواهد بود.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در پاسخ به این سوال که این دو رویداد ملی تا چه میزان به حل مسائل کشور کمک می‌کند، توضیح داد: «مهم‌ترین مشخصه برگزاری این رویدادها بحث کارآفرینی است؛ با برگزاری این رویدادها این احساس در یک دانشجو ایجاد می‌شود که برای کسب درآمد لزوما نیاز به استخدام در شرکت‌های دولتی نیست و حتی می‌تواند برای خود کسب‌وکار خلق کند. میانگین سنی در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین 28 سال است.»

او تاکید کرد: «وقتی یک دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد این موضوع را مشاهده کرده و از سوی دیگر بوم کسب‌وکار در این مرکز به او آموزش داده می‌شود، متوجه می‌شود که به‌راحتی می‌تواند برای خود کسب‌وکار ایجاد کند.»

رحمتی اضافه کرد: «درواقع این دانشجو در مرکز رشد واحد قزوین با بوم کسب‌وکار آشنا شده و از نزدیک مشاهده می‌کند بسیاری از دانشجویان دیگر در این مرکز رشد آموزش دیده و برای خود کسب‌وکار و ایجاد اشتغال کرده‌اند. بنابراین همین موضوع می‌تواند بهترین تشویق برای دانشجویان باشد تا به سوی کارآفرینی و حل مسائل جامعه حرکت کنند.»

او در ادامه تصریح کرد: «در بحث ارزش‌آفرینی نیز باید گفت کسب‌وکار و بیزینس‌های بزرگ ما هنوز به‌صورت سنتی به مسائل خود نگاه می‌کنند. به‌طور مثال صاحبان صنایع در صنعت سرامیک، مواد شوینده، بسته‌بندی و... هنوز به صورت سنتی کار کرده و ارزش‌هایی که در بیزینس‌های بزرگ خلق می‌شود را نمی‌شناسند. ممکن است یک کسب‌وکار در اطراف قزوین وجود داشته باشد اما چندان از بیزینس‌های موفق دنیا آگاهی نداشته باشد اما با ورود به این رویدادها با کسب‌وکارهای بزرگ آشنا می‌شوند.»

او گفت: «از ارزش‌هایی که می‌تواند در دانشگاه خلق شود این است که به واحدهای صنعتی منطقه کمک کنیم تا به نسخه‌های جهانی خود نزدیک‌تر شوند؛ از این طریق می‌توانیم کسب درآمد کرده و در گام دوم برند خود را توسعه دهیم. بنابراین برگزاری این فعالیت‌ها در راستای طرح پویش کارآفرینی و بحث خلق ارزش و دانشگاه ارزش‌آفرین خواهد بود.»

مرتبط ها