کد خبر: 55142

پیام مرادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نیاز به توجه ویژه به جوانان و جوان‌گرایی در دولت آینده داریم

دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه علاوه‌بر جوان‌گرایی در دولت آینده و استفاده از نیروی جوان باید به حل مشکلات و چالش‌های نیروی جوان نیز پرداخت، گفت: «هرم سنی کشور و کوچک شدن فهم نیروی جوان ما از هرم سنی و جمعیتی کشور نیز یکی از چالش‌هایی است که نسل جوان امروز با آن مواجه است و باید رفع شود.

پیام مرادی، دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به برخی مسائل مربوط به جوانان در دولت آینده و اهمیت آن گفت: «کانون مشکلات امروز جامعه مشکلات اقتصادی و معیشتی است که حل‌وفصل آنها با اقدامات سطحی ممکن نیست و نیازمند تمسک و بهره‌برداری از دانش تخصصی و پیاده کردن ایده‌های نو و خلاقانه در حوزه اقتصاد است. نتیجه این ایده‌ها باید به رفع کسری بودجه، ایجاد درآمد پایدار برای دولت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده از درآمدهای نفتی باشد و درکنار همه اینها یک‌سری راهکارها برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها باید درنظر گرفت.»

وی ادامه داد: «درواقع بخشی از دانش موردنیاز برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها در بدنه جوان ما وجود دارد. اما وقتی امروز خوب بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که این ایده‌های نو عموما در بدنه جوانان انقلابی، دانشگاهی و نخبگانی ما وجود دارد و بخشی دیگر از این استعدادهای جوانان را می‌توان با استقرار گفتمانی کانالیزه کرد و بعد از کانالیزه کردن ما شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.»

دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: «اجرای این ایده‌ها نیازمند نیروی جوانی و انگیزه جوانی است که باید از آن بهره‌برداری شود. بخشی از چالش‌های ما در برنامه اقتصادی و بخشی در صنایع و به‌روزرسانی فرآیند تولید و حل مشکلات صنایع و ایجاد تغییرات در محصولات است که آنچه می‌تواند این تغییرات را به‌وجود بیاورد، دانش انگیزه و شور و علاقه‌ای است که در بدنه جوان جامعه ما وجود دارد و اصلاح سیاست‌های صنعتی با نیروی جوان کارآمد انقلابی ممکن می‌شود. در همین حوزه‌های صنعتی یا در حوزه‌های خدماتی در بسیاری از نقاط دنیا امروز از فناوری‌های دانش‌بنیان استفاده می‌شود که پیش‌برنده آن اغلب جوانان هستند. امروز اگر به اکوسیستم نوآوری و فناوری برای کشور خودمان نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که به‌دست جوانان اداره می‌شود و اگر این جوان‌ها را به بخش‌های تصمیم‌ساز کشور متصل کنیم، تحولات بزرگی در حل مسائل کشور رخ خواهد داد. ضمن اینکه یک بخشی در نظام بروکراتیک و اداره کشور داریم که در آن بخش هم لازم است فرآیندها به‌سرعت به‌روز شوند و آنجا هم مشکل از فرآیندها نیست، بلکه مشکل از نفرات است، بنابراین ذات جوان کردن مدیریت در کشور و کاهش میانگین سنی اگر به‌همراه استفاده بهینه از تجربیات و سابقه مدیران توانمند باشد، خودبه‌خود موثر است، حتی اگر ما فرآیندها را به‌روز نکرده باشیم.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه‌بر جوان‌گرایی در دولت آینده و استفاده از نیروی جوان باید به حل مشکلات و چالش‌های نیروی جوان نیز پرداخت، گفت: «هرم سنی کشور و کوچک شدن فهم نیروی جوان ما از هرم سنی و جمعیتی کشور نیز یکی از چالش‌هایی است که نسل جوان امروز با آن مواجه است و باید رفع شود. درخصوص افزایش جمعیت باید دو اتفاق بیفتد؛ یکی سیاست‌های تشویقی برای افزایش فرزندآوری و دیگری اتخاذ سیاست تبلیغاتی درست. ما یک زمانی با شعار کافی بودن دو فرزند به هرم سنی جمعیت در کشور ضربه زدیم و حالا باید با شعار حداقل سه فرزند این وضعیت را تغییر دهیم. این شعار باید جا بیفتد و خانواده‌ها برای افزایش جمعیت ترغیب و توجیه شوند. ضمن اینکه در این مساله متغیرهای دیگری اعم‌از اقتصاد تاثیرگذار است، اما بخش عمده آن فرهنگ است؛ برای مثال ما می‌بینیم که خانواده‌های متمول در کشور ما بیش از یک فرزند ندارند، پس این نشان می‌دهد بخشی با فرهنگ است و بخشی دیگر اقتصاد.»

مرادی اضافه کرد: «عمده چالش‌های فرهنگی و اجتماعی ما مساله ازدواج جوانان است. اگر بتوانیم شرایط ازدواج را بهتر کنیم، بخشی از چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خودبه‌خود حل خواهد شد. بحث ازدواج مولفه‌های متعددی اعم‌از فرهنگی و اقتصادی و معیشتی دارد. اینکه مردم چقدر تحت فشار معیشتی باشند قطعا روی میزان ازدواج آنها تاثیرگذار خواهد بود. امروز کانون موانع جوانان، مساله مسکن است که دولت آینده باید برنامه جامعی برای ازدواج تدوین کند و ذیل این برنامه جامع مساله مسکن باید به‌عنوان مولفه اصلی برای ازدواج جوانان تمرکز شود و با ایجاد مسکن ارزان‌قیمت روی اعطای خدمات و تسهیلات به جوانان مانور دهد.»

دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان، با اشاره به اهمیت اشتغال جوانان گفت: «مساله دیگری که اهمیت زیادی در حوزه جوانان دارد اینکه جوانانی هستند که محدودیت کارکردن و تولید ثروت دارند و در شرایط بحران اقتصادی اینها آسیب‌پذیرتر خواهند بود. یک بخشی از اینها دانشگاهیانی هستند که باید درس بخوانند، هرچند ما اعتقاد داریم جوانان حداقل برای کسب تجربه هم که شده باید در زمان‌های خالی دوران دانشجویی به‌کار مشغول شوند، اما باید این را درنظر داشت که مسائل و دغدغه‌های کاری و شخصی نباید آنقدر زیاد شوند که امکان تفکر و تحصیل را از جوانان بگیرد. پیش از اینها امکانات و تسهیلاتی برای ازدواج دانشجویی جوانان درنظر گرفته شده بود که باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند و همچنین برای اسکان زوج‌های جوان بعد از ازدواج باید تمهیدات ویژه بیندیشند تا دانشجویانی که متأهل هستند، از محل اسکان برخوردار باشند. از آنجاکه برای کسب دانش و مهارت این جوانان دانشجو هزینه شده است، نباید کاری کرد تا هزینه‌هایی که برای رساندن آنها به این مرحله صرف شده از بین برود، بلکه باید با ایجاد تسهیلات و تمرینات ویژه برای جوانان، کیفیت تحصیل و کارآمدی علمی را افزایش داد.»

مرتبط ها