کد خبر: 55017

کاربلدهایی که فقط نظریه‌پردازی نمی‌کنند

اینکه عده‌ای بخواهند بگویند که این افراد فقط به دلیل انقلابی بودن در این موسسه فعالیت می‌کنند درست نیست چون هم به لحاظ شعر و داستان مهارت لازم را دارند و هم از لحاظ اندیشه و فکر راه‌شان مشخص است. فقط نظریه‌پردازی نمی‌کنند و کارشان در حوزه ادبیات است و همین کاربلدی باعث می‌شود تا بتوانند کارشان را پیش ببرند.

علی داودی، مدیر بخش انتشارات موسسه شهرستان ادب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، در مورد فعالیت‌های این موسسه گفت: «یکی از ضرورت‌های این روزگار، داشتن تشکل و جمع است که وجود جماعت و صمیمت‌بخشی جمعی را لازم می‌کند. ما در فضای انقلابی هم نیازمند این فضای صمیمی هستیم و شهرستان ادب هم به همین دلیل شکل گرفته است. یکی از موضوعاتی که خیلی به آن توجه کردیم این بود که با اداری شدن این سیستم مبارزه کنیم، کلمه مبارزه را انتخاب کردم که بدانید روی این موضوع بسیار حساس بودیم. در کنار این موضوع، مجموعه‌هایی نیز وجود دارند که به تازگی افتتاح شده و امکانات فراوانی هم دارند اما کار خاصی را جلو نمی‌برند اما نوع بچه‌های شهرستان ادب این‌گونه است که به دنبال جنجال رسانه‌ای نیستند، بی‌حاشیه حرکت کرده و تلاش دارند در حوزه ادبیات حرکت کنند.»

او به صحبت‌های رهبری به مناسبت 10 سالگی این موسسه اشاره کرد و گفت: «در صحبت‌های رهبری به بحث واگرایی در هنر و هنرمندان اشاره شده است که موضوع مهمی است. ما در شهرستان ادب به موضوع محتوا اهمیت زیادی داده‌ایم، مساله و نقطه اصلی جبهه درگیری این تفکر این است که با مهارت و به شکل فنی می‌خواهند نقد کنند و به محتوا کاری ندارند؛ ما باید خط‌کشی‌هایی داشته باشیم و به محتوا بسیار توجه کنیم، یک موضوع مهم بحث حفظ ممیزی جریان‌هاست که نباید از آن غافل شویم.»

داودی عملکرد 10 سال گذشته این موسسه را قابل قبول می‌داند و آدم‌هایی را که در این موسسه فعالیت می‌کنند، کاربلد دانسته و دراین‌باره گفت: «با نگاهی به فعالیت‌های 10 ساله شهرستان ادب، متوجه می‌شویم که این مجموعه به لحاظ جغرافیایی و دامنه فیزیکی بزرگ نیست اما همین مجموعه کوچک متمرکز است و نیروهایی که دارد، نوعا کسانی هستند که همه اهل‌فن و کاربلدند. این افراد به لحاظ محتوایی خارج از بافت موسسه نیستند و همین باعث پیشبرد کار می‌شود.»

این شاعر در ادامه گفت: «به لحاظ فکری هم کسانی که در این مجموعه هستند، شناخته شده‌اند؛ به لحاظ اندیشه و گفتمان هم مشخص شده‌اند و ابهامی در مورد تفکرشان وجود ندارد. اینکه عده‌ای بخواهند بگویند که این افراد فقط به دلیل انقلابی بودن در این موسسه فعالیت می‌کنند درست نیست چون هم به لحاظ شعر و داستان مهارت لازم را دارند و هم از لحاظ اندیشه و فکر راه‌شان مشخص است. فقط نظریه‌پردازی نمی‌کنند و کارشان در حوزه ادبیات است و همین کاربلدی باعث می‌شود تا بتوانند کارشان را پیش ببرند.»

داودی صحبت‌های رهبری را مهم می‌داند و معتقد است در بحث کیفیت آثار که رهبری به آن اشاره کرده‌اند باید توجه شود و می‌گوید: «در بحث تولید ادبی باید خیلی موارد را مورد توجه قرار داد، چون ابتدا تولید محصول مهم است و بعد از تولید، مساله انتشار آن مورد توجه قرار می‌گیرد که بی‌توجهی در هرکدام از این موارد می‌تواند کار را زمین بزند و باید برای تولید اثر فاخر حتما فکر زیادی انجام بشود.»

مرتبط ها