کد خبر: 55015

چرا شهرستان ادب شکل گرفت؟

مدیر شهرستان ادب، خلأ یک همکاری جدی بین مجموعه‌های فرهنگی برای تولید آثار ادبی را یکی از زمینه‌های شکل‌گیری این موسسه می‌داند و تلاش آن را در جهت حذف موازی‌کاری می‌داند.

علی‌محمد مودب که مدیریت این موسسه را بر عهده دارد، کارشان را در ابتدا سخت و پیچیده عنوان می‌کند و معتقد است همکاری و همراهی کسانی که دل‌شان می‌خواست این موسسه بال و پر بگیرد باعث شد شهرستان ادب به جایی برسد که در دورترین شهرستان‌ها آن را بشناسند.

   مولفان خلاق را جذب کردیم

او می‌گوید که برای کشف استعدادها درحوزه ادبیات شناخت دقیقی داشتند و همین باعث شد بتوانند قدم محکمی را برای اثبات کارشان بردارند و در این باره می‌افزاید: «مهم‌ترین اتفاق در تجربیات ما این بود که ما با شناخت وارد کار شدیم. بچه‌های ما به‌واسطه این شناخت نگاه جامعی دارند و می‌دانند که کار ادبی چگونه شکل می‌گیرد. این معرفت، محبت، ارادت و حرمت را به‌همراه دارد. ما در این سال‌ها بیشترین تلاش‌مان معطوف به این بوده که اهمیت شعر را در مجموعه تمدنی خودمان نشان دهیم و حرمت مولف را پاس بداریم. این دو مقوله در نگاه ما جدی بود که درنهایت هر مولف خلاقی با هر سلیقه سیاسی و اجتماعی با ما فعالیت کند. پیش‌فرض این بود که مهم‌ترین آدم‌هایی که در این بازی نقش ایفا می‌کنند، مولفان هستند. حفظ حرمت مولف بیش از هر کاری شاخصه شهرستان ادب است.»

   حذف موازی‌کاری

مدیر شهرستان ادب، خلأ یک همکاری جدی بین مجموعه‌های فرهنگی برای تولید آثار ادبی را یکی از زمینه‌های شکل‌گیری این موسسه می‌داند و تلاش آن را در جهت حذف موازی‌کاری می‌داند. او در این باره می‌گوید: «میان مجموعه‌های موثر کشور در حمایت از تولید ادبی همکاری وجود ندارد، هرچند در بعضی موارد خاص اتفاقاتی رخ داده است اما اثرگذار نبوده. به‌عنوان نمونه نماینده‌ای در مجلس شعری از آقای دکتر سیار را مطرح کردند و 100 نماینده نامه‌ای را در تشکر از یک شاعر امضا می‌کنند. اما ما بیشتر از اینها از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و اقتصادی توقع داریم که به ادبیات توجه داشته باشند؛ چراکه اگر در کتابی اشتباهی رخ دهد، در مجلس و در مناظرات انتخاباتی هم به آن اعتراض می‌شود، اما این همه کارهای ارزشمند و شایسته، بازتاب آنچنانی ندارند و مورد توجه و تقدیر قرار نمی‌گیرند. انتظار این است که برجستگان حوزه‌های مختلف ادبیات و سیاست و نظامی‌گری به‌طور جدی ادبیات را پیگیری کنند و آثار و چهره‌ها و محافل موثر را بشناسند و در هر سطحی که می‌توانند از تولید ادبیات خلاقانه حمایت کنند. کاری که ما در شهرستان ادب انجام دادیم، پیرو همین موضوع هم بوده است که بتوانیم یک همکاری با مجموعه‌های فرهنگی داشته باشیم و موازی‌کاری را حذف کنیم.»

   همراه افراد مستعد

یکی از مواردی که رهبری در پیام دهمین سالگرد تاسیس موسسه شهرستان ادب مدنظر قرار دادند، هشدار نسبت به واگرایی درعرصه هنر و هنرمندان انقلاب اسلامی است. مودب، مدیر این موسسه دقت به این موضوع را مهم می‌داند و در این باره می‌گوید: «ذهنیت ما این بود که مولف همه سرمایه ما درحوزه ادبیات است و انسانی که توانایی تولید اثر ادبی دارد خودش اصل قصه فعالیت‌های ادبی است. ما به‌دنبال موضوعات نرفتیم و بر آنها تمرکز نکردیم، بلکه به‌دنبال انسانی رفتیم که صفتش التزام و تعهد به مبانی ارزش اسلامی و انقلابی باشد و این انسان توانایی کار خلاق درحوزه ادبیات را داشته باشد. یکی از اقدامات ما این بود که درقالب فعالیت‌هایی مثل «آفتاب‌گردان‌ها» و «مدرسه رمان» تلاش کردیم به افراد مستعد کمک کنیم و به فضل خدا به جمع کثیری از استعدادهای روزگار خود خدماتی دادیم که بتوانند وارد فعالیت حرفه‌ای ادبی شوند.»

   ادبیات هسته تمدن ماست

در همه دنیا به ادبیات توجه کردن و آن را دستمایه اقتباس قرار دادن به یک سنت دیرینه تبدیل شده است و از آن غفلت نمی‌کنند. مودب تشکیل شهرستان ادب را در این زمینه هم مهم و حیاتی می‌داند و می‌گوید: «در روزگاری زندگی می‌کنیم که رسانه‌های مختلفی دارند بر سر ما محتوا می‌ریزند و ما هم داریم با وب و بشقاب‌های ماهواره این محتوا را دریافت می‌کنیم. این درحالی است که اگر بچه‌های ما حرف‌هایمان را از خودمان نگیرند، دیگر بچه‌های ما نیستند. سال‌ها برای پرورش آنها زحمت کشیده می‌شود، هزینه صرف می‌شود اما وقتی بزرگ می‌شوند می‌فهمیم که آب به آسیاب دیگری ریخته‌ایم. در دنیای جدید خط ادبیات مهم‌ترین خط است. ادبیات هسته تمدن ماست. اگر ادبیات پوینده‌ای نداشته باشیم، در شبکه‌های تلویزیونی آب به آسیاب دیگری خواهیم ریخت. موسیقی، سینما و دیگر شاخه‌های هنری ما بدون دانش و معرفت بومی و ادبیات بومی قوی آسیب‌زا خواهند بود، کمااینکه کارهای بی‌ریشه اکنون هم درحال انجام است که بدی‌های فرهنگ غرب مثلا پوچ‌گرایی را اشاعه می‌دهند. ما کارهای پرهزینه بسیاری درحوزه فرهنگ و هنر و رسانه انجام می‌دهیم، اما هسته اصلی‌ای که همه اینها را حمایت می‌کند و معنی می‌دهد، خط ادبیات است که اگر درست نشود، همه این خط‌ها در اختیار محتوای بیگانه قرار خواهند گرفت.»

مرتبط ها