کد خبر: 54991

قهرمانی اتلتیکو با ستاره‌ای که ثابت کرد پیر نیست

ویا، سوارز و یک اشتباه تکراری

بارسا قبلا مشابه چنین رفتاری را انجام داده بود و در ابتدای فصل 14-2013 با فروش داوید ویا به اتلتیکومادرید باعث شد تا این تیم در پایان همان فصل فاتح لالیگا شود و این بار نیز دوباره همان اشتباه را با فروش سوارز تکرار کرد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: هفته پایانی رقابت‌های لالیگا همان‌طور که انتظار می‌رفت بسیار پرهیجان و تماشایی دنبال شد و در نهایت این اتلتیکومادرید بود که موفق شد با عبور از سد وایادولید یازدهمین قهرمانی خود در این مسابقات را جشن بگیرد. رقابت در هفته پایان بین دو تیم مادریدی بسیار نزدیک بود و جالب اینکه هر دو تیم پس از اینکه با یک گل از رقبای خود عقب افتادند درنهایت 2 بر یک به برتری رسیدند. درنهایت این اتلتیکومادرید بود که همانند هفته قبل با گل سه امتیازی یکی از بهترین‌های خود در این فصل قهرمانی را جشن گرفت. ستاره این فصل اتلتیکو کسی نبود به‌جز لوئیس سوارز که در ابتدای فصل با رفتاری که شایسته آن نبود از بارسا کنار گذاشته شد و با پیوستن به اتلتیکو ثابت کرد که در این سن و سال همچنان یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیگ اسپانیاست و 21 گلی که برای تیمش زد نقش مهمی در قهرمانی شاگردان سیمئونه داشت.

تصمیم اشتباه

اشک‌های سوارز پس از قهرمانی تیمش پر از حرف‌های ناگفته بود. او تابستان قبل روزهای سختی را در بارسا سپری می‌کرد و با حاشیه‌هایی که تیم پس از یک فصل پر از ناکامی داشت، این مهاجم اروگوئه‌ای قرار بود قربانی عدم‌نتیجه‌گیری باشگاه شود. بارسا که پس از شکست 8‌گله برابر بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان با انتقادات زیادی روبه‌رو بود دست به تغییرات زیادی زد و پس از اینکه کیکه ستین از سرمربیگری تیم برکنار شد، نوبت به فروش بازیکنان رسید. از همان ابتدای تابستان بحث احتمال جدایی سوارز مطرح بود و حتی او تا آستانه حضور در یوونتوس نیز پیش رفت، اما درنهایت این انتقال انجام نشد و سوارز که رفاقت نزدیکی هم با لئو مسی داشت با اتلتیکومادرید به توافق رسید.

رسانه‌های اسپانیایی اختلافات جوزپ ماریا بارتومئو، رئیس آن زمان باشگاه با مسی را عمده‌ترین دلیل این تصمیم می‌دانستند و معتقد بودند او می‌خواهد با فروش رفیق صمیمی این ستاره آرژانتینی او را تحت فشار بگذارد. به این ترتیب یکی از ستاره‌های گلزن سال‌های اخیر باشگاه و چهارمین گلزن برتر تاریخ بارسا به رقیب این تیم در لالیگا واگذار شد. سوارز با بی‌میلی پذیرفت که چاره‌ای جز جدایی ندارد و راهی روخی بلانکو شد. این جابه‌جایی با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و هواداران معتقد بودند رفتاری که با سوارز شد شایسته یکی از اسطوره‌های باشگاه نبود. به‌خصوص که این مهاجم اروگوئه‌ای در همان هفته‌های نخست حضورش در وندا مترو پولیتانو نشان داد که همچنان در روزهای خوبش قرار دارد و بارسا همچنان می‌توانست از قدرت گلزنی او استفاده کند.

رفتار رونالد کومان نیز در این ماجرا مورد تایید هواداران نبود. این مربی هلندی که در آن زمان به‌تازگی هدایت تیم را برعهده گرفته بود، تنها با یک تماس تلفنی چند دقیقه‌ای به سوارز گفت که با تصمیم باشگاه برای فروش او موافق است و این مهاجم اروگوئه‌ای جایی در اندیشه‌های تاکتیکی‌اش برای فصل بعد ندارد. درنهایت این انتقال تنها در ازای 7 میلیون یورو صورت گرفت و بارسا ستاره خود و به‌نوعی جام قهرمانی را تقدیم به اتلتیکو کرد. او در نخستین بازی‌اش برای اتلتیکو دو گل به گرانادا زد و شروعی توفانی داشت. درنهایت سوارز فصل را با 21 گل زده به پایان برد که 16 گل او به تنهایی 21 امتیاز را برای تیمش به‌همراه داشت و به این ترتیب می‌توان او را تاثیرگذارترین بازیکن در قهرمانی اتلتیکو دانست. بارسلونا هم پیراهن شماره 9 سوارز را به مارتین برایت‌وایت داد و طعنه‌آمیز اینکه این مهاجم دانمارکی در طول فصل تنها دو بار در لیگ برای بارسا گلزنی کرد.

به بهانه پیر شدن

سوارز پیش از دو مسابقه آخر تیمش در 8 بازی قبلی تیمش نتوانسته بود گلزنی کند که البته در 3 دیدار به‌دلیل مصدومیت غایب بود. با این حال در بهترین زمان موتور گلزنی این ستاره 34ساله روشن شد. ابتدا برابر اوساسونا درحالی‌که شاگردان سیمئونه با یک گل عقب بودند، به داد تیمش رسید و گل دوم و پیروزی بخش اتلتیکو را زد و در هفته پایانی نیز دقیقا همین سناریو تکرار شد تا روخی‌بلانکو به لطف دو گل 6 امتیازی سوارز جام قهرمانی را پس از 7 سال بالای سر ببرد. سوارز پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «تابستان سختی را پشت‌سر گذاشتم و وضعیتم در بارسلونا واقعا دشوار بود. آنها رفتار خوبی با من نداشتند و در سوی دیگر اتلتیکومادرید درهای خود را روی من گشود و از آنها بسیار ممنونم که چنین فرصتی را در اختیار من قرار دادند.»

بی‌شک سوارز دوست داشت همچنان در نوکمپ به فوتبالش ادامه دهد و حتی شاید در این باشگاه بازنشسته شود، اما آبی‌واناری‌ها تصمیم گرفتند تغییراتی در ترکیب خود به‌وجود بیاورند با این امید که دوباره به روزهای اوج برگردند، اما یک تصمیم اشتباه باعث شد تا یکی از نفرات اثرگذار خود را از دست بدهند. سوارز پیش از این در مصاحبه‌ای با فرانس فوتبال گفته بود: «نکته‌ای که بیش از همه مرا آزار می‌داد این بود که آنها معتقد بودند من خیلی پیر شده‌ام و به‌درد باشگاهی مثل بارسا نمی‌خورم. به عقیده آنها من دیگر نمی‌توانستم در بالاترین سطح به فوتبالم ادامه دهم. اگر من چند سال دچار افت می‌شدم این موضوع را به‌راحتی می‌پذیرفتم، اما من هر فصل بیش از 20 گل می‌زدم و بهترین آمار را پس از لئو مسی داشتم. به همین دلیل اصلا برایم قابل قبول نبود که چنین رفتاری با من انجام شود.»

سوارز در طول یک‌سال به‌خوبی به مدیران بارسا ثابت کرد که کاملا درباره او اشتباه می‌کردند و این بازیکن هنوز هم می‌تواند در مسیر کسب عنوان قهرمانی مثمرثمر باشد. اگرچه چنین رفتاری با بازیکنی که در طی 6 سال حضورش در نوکمپ 192 گل به ثمر رسانده بود و دورانی درخشان را در این باشگاه پشت‌سر گذاشته بود، اصلا منطقی نبود. این انتقال البته بهانه‌های دیگری هم داشت. از جمله اینکه پس از شیوع کرونا، بارسا با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو بود و تصمیم داشت به‌نوعی از شر برخی بازیکنان که دستمزد بالایی در این تیم می‌گیرند، خلاص شود. به همین دلیل قرعه به نام سوارزی افتاد که پا به سن گذاشته بود و کمی هم از روزهای اوجش فاصله داشت، اما تغییر تیم و حضور در اتلتیکو باعث شد انگیزه‌ای مضاعف به‌دست آورده و دوباره به فرم ایده‌آلش برگردد.

ادامه پروژه موفق سیمئونه

در این قهرمانی البته نباید از نقش ستاره‌هایی چون یان اوبلاک، یورنته و کوکه نیز به‌راحتی گذشت که در طول فصل عملکرد بسیار خوبی در ترکیب تیم خود داشتند و درنهایت جام قهرمانی را با شایستگی بالای سر بردند. سیمئونه برای دومین‌بار به همراه این تیم موفق به فتح لالیگا شد و البته در این راه افول دو قدرت همیشگی فوتبال اسپانیا کمک زیادی به تیم او کرد. سرمربی آرژانتینی پس از این بازی گفت که همچنان با تیمش قرارداد دارد و یعنی انگیزه مضاعف برای تکرار این قهرمانی به همراه اتلتیکو. در این شرایط مدیران باشگاه حتی به‌دنبال تمدید قرارداد با ال‌چولو هستند تا این سرمربی موفق را همچنان روی نیمکت خود داشته باشند. بی‌شک آینده موفق باشگاه به ادامه حضور سیمئونه بستگی دارد و در شرایط فعلی شاید کمتر مربی‌ای وجود داشته باشد که بتواند موفقیت‌هایش در این تیم را تکرار کند.

پروژه موفق سیمئونه در اتلتیکو با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین سوالات این است که آیا سوارز همچنان به حضورش در این تیم ادامه خواهد داد یا در تابستان جدا می‌شود؟ او هنوز یک فصل دیگر با تیمش قرارداد دارد، اما شایعاتی مبنی‌بر احتمال جدایی‌اش شنیده می‌شود. از طرف دیگر بارسلونا به‌دنبال تعویض بازیکن با این تیم است و می‌خواهد با پس دادن آنتوان گریزمان، ژوائو فلیکس را از این تیم به‌خدمت بگیرد. جالب اینکه اتلتیکو در همان تابستانی که گریزمان را به بارسا فروخت، با همان پولی که از فروش او به‌دست آورد این پدیده جوان پرتغالی را به‌خدمت گرفت و حالا احتمالا بارسا باید مبلغ را به همراه گریزمان برای خریدش پرداخت کند.

اتلتیکو در خط میانی مارکوس یورنته را در اختیار دارد که فصل پیش هم از نفرات اثرگذار تیم بود و به همین دلیل قراردادش نیز تمدید شد. این هافبک 26ساله یکی از نفراتی است که می‌تواند در سال‌های آینده به موفقیت تیمش کمک کند، هم در تخریب بازی حریف و هم در گلزنی موفق عمل می‌کند. یکی دیگر از نفراتی که ادامه حضورش در اتلتیکو می‌تواند بسیار مهم باشد یان اوبلاک است که یکی از بهترین گلرهای کنونی فوتبال دنیا محسوب می‌شود. اتلتیکو در این سال‌ها معمولا دروازه‌بان‌های خوبی در اختیار داشته و پس از جدایی نفراتی چون داوید دخه‌آ و تیبو کورتوا حالا با اوبلاک خیالش از چارچوب دروازه راحت است. این گلر اسلوونیایی تا 2023 با باشگاه قرارداد دارد و البته همیشه تاکید کرده تا زمانی که تیمش مدعی قهرمانی و فتح جام‌های مختلف است در این باشگاه خواهد ماند و حالا در این فصل به این خواسته خود رسیده و بعید است تصمیمی برای جدایی داشته باشد.

شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی

اتلتیکومادرید در این فصل بدون تردید شایسته‌ترین تیم برای کسب عنوان قهرمانی بود. شاگردان سیمئونه از هفته چهاردهم در صدر جدول قرار گرفتند و تا پایان مسابقات دیگر این رتبه را به تیمی دیگر واگذار نکردند. البته افت بارسا و رئال نیز در این یکه‌تازی بی‌تاثیر نبود. این دو تیم درحالی‌که فرصت داشتند تا اتلتیکو را از صدر پایین بکشند، اما با لغزش‌های پیاپی این شانس را در اختیار حریف قرار دادند تا جام را درنهایت بالای سر ببرد. جالب اینکه در این فصل بارسا هرگز صدرنشین نشد و رئال هم تنها در هفته پنجم، حضور در رده نخست را تجربه کرد.

هر دو تیم برای فصل بعد به‌شدت به بازسازی و تغییرات نیاز دارند و از همین حالا شایعات درباره نقل‌وانتقالات این دو تیم و حتی تغییراتی که در کادرفنی آنها قرار است رخ دهد، شنیده می‌شود. رئال و زیدان ظاهرا به روزهای آخر همکاری خود نزدیک می‌شوند و این مربی فرانسوی که در دومین دوره حضورش روی نیمکت این تیم موفقیت چندانی کسب نکرد در آستانه جدایی از برنابئو و حضور در یوونتوس است.
بارسلونا نیز شرایطی مشابه رقیب دیرینه خود دارد و گفته می‌شود کومان هم آخرین روزهای حضورش در نوکمپ را سپری می‌کند. البته این مربی هلندی پس از دیدار برابر ایبار گفت که چنین تصوری ندارد که این آخرین حضورش در بارسلونا بوده است، اما رسانه‌های اسپانیایی عقیده دیگری دارند.

تکرار قصه ویا

بارسا که پیش از این نیز سابقه اشتباهات استراتژیک در نقل‌وانتقالات را داشته است حالا با برگشتن خوان لاپورتا به‌عنوان رئیس باشگاه، هواداران امیدوارند که این جابه‌جایی‌ها منطقی‌تر صورت بگیرند و مشابه اتفاقی که سال گذشته در مورد سوارز رخ داد، دیگر تکرار نشود. البته بارسا قبلا مشابه چنین رفتاری را انجام داده بود و در ابتدای فصل 14-2013 با فروش داوید ویا به اتلتیکومادرید باعث شد تا این تیم در پایان همان فصل فاتح لالیگا شود و این بار نیز دوباره همان اشتباه را با فروش سوارز تکرار کرد.

 

مرتبط ها