کد خبر: 54864

به‌روزرسانی تقویم فوتبال ایران؛ نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی بعد از پایان لیگ

لیگ برتر ۳۰ خرداد از سر گرفته می‌شود

سوپرجام، نیمه‌اول تیر در شهری غیر از تهران، تبریز، مشهد و اصفهان

با بازگشت تیم ملی کشورمان از بحرین رقابت‌های لیگ برتر با انجام دیدارهای هفته بیست‌وچهارم از سی‌ام خرداد دوباره از سر گرفته خواهد شد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: فصل بیستم رقابت‌های لیگ برتر درحالی بعد از برگزاری دیدارهای هفته بیست‌وسوم دوباره به‌تعطیلی کشیده شد که باید برگزاری این فصل از رقابت‌ها را در تاریخ رقابت‌های لیگ منحصربه‌فرد و تاریخی عنوان کرد از این جهت که این رقابت‌ها چه در زمان آغاز، چه درحین برگزاری و چه در پایان که طبق برنامه‌ریزی جدید قرار است تا مردادماه ادامه پیدا کند، به‌دفعات دچار تعطیلی و وقفه شده و جالب اینکه این تعطیلی‌ها و وقفه‌ها همچنان ادامه دارد. در ابتدای کار شیوع ویروس کرونا باعث شد فصل بیستم رقابت‌ها چندهفته باتاخیر آغاز شود، در ادامه نیز برخی مسائل و مشکلات ازجمله سر رسیدن پیک‌های ویروس کرونا چندین‌بار دیگر لیگ را معوق کرد و در ادامه هم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که از شانس بد سازمان لیگ با متمرکز برگزار شدن آن تعطیلات حدودا یک‌ماهه‌ای را به تقویم رقابت‌ها تحمیل کرد و همچنین برگزاری اردوهای تیم ملی و مرحله مقدماتی جام جهانی که یک‌بار دیگر به‌خاطر برگزاری متمرکز حدود یک‌ماه لیگ را تعطیل خواهد کرد، همه این موارد باعث شد سازمان لیگ فدراسیون فوتبال نتواند امسال آن‌طور که باید و شاید کار را طبق برنامه پیش ببرد.

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ نیز در گفت‌وگوی اخیر خود با «فرهیختگان» اعلام کرده بود وقتی چنین فضاهایی به جدول تحمیل می‌شود، واقعا سخت است بخواهند همه‌چیز را سر جایش برگزار کنند. با همه این مصیبت‌ها و مشکلات اما برنامه رقابت‌ها همچنان ادامه پیدا کرده و قرار است بعد از اردوی تیم ملی در کیش و همچنین رقابت‌های مقدماتی جام جهانی که بلافاصله بعد از این اردو برگزار می‌شود، رقابت‌های لیگ با برگزاری مسابقات هفته بیست‌وچهارم از سر گرفته شده و این بازی‌ها به‌همراه رقابت‌های جام حذفی ادامه پیدا کند. بر همین اساس در گزارشی آخرین اخبار برگزاری رقابت‌های مختلف ازجمله ازسرگیری رقابت‌های لیگ، جام حذفی و سوپرجام را بررسی می‌کنیم و آن را در ادامه از نظر می‌گذرانیم.

 زمان سوپرجام

اگرچه برگزاری دیدار سوپرجام بین تیم‌های پرسپولیس و تراکتور به‌عنوان قهرمان لیگ برتر و جام حذفی از موعد مقرر آن بسیار فراتر رفته و کار تا اندازه زیادی لوث شده است اما برگزاری این دیدار در هفته‌های پایانی فصل بیستم همچنان در دستور کار سازمان لیگ قرار دارد. نکته قابل‌توجه اینکه برخی شایعات حکایت از آن داشت که شاید رقابت‌های سوپرجام با توجه به برخی مشکلات در امر برگزاری این دیدار از تقویم فوتبال ایران برای سال‌های آینده پاک شود اما با پیگیری‌های «فرهیختگان» مشخص شد فعلا این موضوع در حد شایعه بوده و حداقل برگزاری دیدار پرسپولیس و تراکتور به‌عنوان قهرمان‌های لیگ و جام حذفی فصل نوزدهم رقابت‌های فوتبال ایران در دستور کار قرار دارد. با این‌حال طبق اعلام سازمان لیگ قرار است این دیدار در تاریخ مابین برگزاری دیدارهای هفته بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم لیگ برتر که حدودا نیمه اول تیرماه خواهد بود، برگزار شود تا سرانجام تکلیف قهرمان سوپرجام فصل گذشته رقابت‌ها مشخص شود.

 احتمال انتخاب ورزشگاه جدید برای سوپرجام

مکان برگزاری این دیدار اگرچه پیش از این تا حدود زیادی در برنامه‌های مسئولان سازمان لیگ مشخص و قطعیت پیدا کرده بود و فقط با مشخص شدن زمان آن قرار بود رسانه‌ای و اعلام شود اما برخی اتفاقات جدید مشکلاتی را به‌وجود آورده مبنی‌بر اینکه شاید یک ورزشگاه جدید درسطح فوتبال کشور این دیدار را میزبانی کند.

نکته قابل‌توجه اینکه این دیدارها به‌طور حتم در شهرهای تهران و تبریز برگزار نمی‌شوند و از آنجا که شهرهای جنوبی کشور نیز در این تاریخ گرمای طاقت‌فرسایی را تجربه خواهند کرد، احتمال برگزاری این دیدار در شهرهای جنوبی هم به صفر می‌رسد اما نکته اصلی آن جایی است که با توجه به اتفاقات دیدار پرسپولیس و سپاهان ورزشگاه نقش جهان اصفهان به احتمال بسیار زیاد از لیست ورزشگاه‌هایی که قرار است میزبانی این دیدار را برعهده بگیرد، خارج شده و از آنجا که مشهد فصل گذشته این مسابقه را میزبان بود، احتمال برگزاری سوپرجام در یک شهر تکراری تا حد زیادی منتفی خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه طبق اعلام سازمان لیگ مسئولان به‌دنبال آن هستند تا شهرها و ورزشگاه‌های جدید در سطح فوتبال کشور را بررسی کرده و احتمالا در صورت تحقق برخی اهداف و عدم موانع ممکن این دیدار در یک ورزشگاه جدید برگزار خواهد شد.

 دو مرحله جام حذفی بعد از پایان لیگ

رقابت‌های جام حذفی فوتبال باشگاه‌های ایران روز گذشته پیگیری شده و مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها با انجام سه دیدار دیگر به‌پایان رسید، بنابراین با مشخص شدن چهره ۸ تیم برتر رقابت‌ها قرار است این مسابقات درنهایت با برگزاری سه دوره دیگر تا مشخص شدن قهرمان جام حذفی ادامه پیدا کند. بر همین اساس و طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ قرار است تا قبل از هفته پایانی مسابقات لیگ برتر مرحله یک چهارم نهایی مسابقات در حین برگزاری رقابت‌های لیگ انجام شود که برای آن به‌زودی مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها قرعه‌کشی خواهد شد. با این حال دو مرحله نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی رقابت‌های فصل جاری بعد از پایان فصل بیستم رقابت‌های لیگ برتر و در نیمه پایانی این ماه تابستانی برگزار خواهد شد. نکته قابل‌توجه اینکه طی فصول گذشته فقط دیدار فینال معمولا بعد از پایان لیگ برگزار می‌شد اما امسال به ‌خاطر طولانی شدن رقابت‌های لیگ دو مرحله از جام حذفی به بعد از رقابت‌های لیگ برتر موکول شده است.

 زمان شروع دوباره لیگ

تیم ملی فوتبال ایران قرار است چهارم خرداد سال جاری اردوی یک هفته‌ای خود را در جزیره کیش برگزار کرده و سپس با پرواز چارتر به‌منظور برگزاری دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی راهی کشور بحرین شود. این درحالی است که با برگزاری اردوی تیم ملی و رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی، مسابقات لیگ برتر دوباره دچار وقفه شده و از آنجا که این دیدارها یعنی مقدماتی جام جهانی تا بیست‌وپنجم خرداد به‌طول خواهد انجامید با بازگشت تیم ملی کشورمان از بحرین رقابت‌های لیگ برتر با انجام دیدارهای هفته بیست‌وچهارم از سی‌ام خرداد دوباره از سر گرفته خواهد شد. این درحالی است که قرار است به‌زودی برنامه تمامی رقابت‌های پیش‌رو ازجمله مسابقات لیگ برتر و جام حذفی و سوپرجام به‌صورت کلی تا پایان این رقابت‌ها یک‌جا از سوی سازمان لیگ اعلام شده و نکته قابل‌توجه اینکه قرار است طبق معمول همه‌ساله رقابت‌های سه هفته پایانی لیگ به‌صورت هم‌زمان برگزار شود.

 زمان استقلال - نفت‌ آبادان پابرجاست

تیم فوتبال استقلال در چارچوب دیدارهای جام حذفی روز گذشته در ورزشگاه آزادی به مصاف ذوب‌آهن اصفهان رفت و قرار است استقلالی‌ها پس از این دیدار دوشنبه سوم خرداد در آبادان به‌مصاف صنعت نفت آبادان بروند. این درحالی است که مددی، مدیرعامل باشگاه استقلال پیش از این با درخواست کادر فنی به زمان دیدار این تیم مقابل صنعت نفت آبادان اعتراض کرده و گفته بود به سازمان لیگ فوتبال ایران نامه زده‌اند تا زمان بازی تغییر کند، اما هنوز جواب نامه باشگاه را نداده‌اند. با این‌حال طبق شنیده‌ها به‌نظر می‌رسد با تعامل بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ این موضوع حل و فصل شده و قرار است استقلالی‌ها در همین تاریخ و از ساعت 21:30 دقیقه در ورزشگاه تختی آبادان به‌مصاف صنعت نفت آبادان برود.

 

مرتبط ها