کد خبر: 54817

سومین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی از امروز آغاز می‌شود

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از دانش‌آموزان در جشنواره فرهیختگان جوان

فطیرخورانی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، چرخه و شبکه‌ای برای کمک و حمایت از پروژه‌های دانش‌آموزشی است، بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن فضای آموزشی، باشگاه پژوهشگران، مرکز رشد و... امکانی را فراهم می‌کند تا تعامل میان دانش‌آموزان با دانشجویان فراهم شود و پروژه‌های تحقیقاتی مهمی شکل پیدا کند.»

سومین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی «فرهیختگان جوان»  با شعار پیش به‌سوی دانشمند شدن امروز، چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه به‌صورت آنلاین افتتاح خواهد شد و به‌مدت سه روز تا 31 اردیبهشت‌ماه در دو بخش آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود. 

الناز فطیرخورانی، دبیر سومین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی «فرهیختگان جوان» با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره،  بیان کرد: «نخستین دوره این جشنواره به‌نام «سینا»(سامانه یکپارچه آموزشی مدارس) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد و بعدها به‌نام جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی «فرهیختگان جوان» تغییرنام داد. درحال حاضر سومین دوره برگزاری این جشنواره را در پیش داریم. نخستین دوره آن به شکل حضوری برگزار شد که نزدیک به 5000 ‌‌دانش‌آموز از سراسر کشور به‌صورت حضوری در آن شرکت کردند. دومین دوره نیز با توجه به اینکه پاندومی کرونا، رویدادی ناشناخته و جدید در کشور بود، به صورت آنلاین برگزار شد و گروه‌های دانش‌آموزی کمی در این رویداد شرکت کردند.» 

وی ادامه داد: «اما دوره سوم آن با توجه به اینکه بحث آموزش‌های مجازی و آنلاین مطرح شده بود، استقبال گروه‌های دانش‌آموزی نسبت به دوره دوم بیشتر شد و 2400 دانش‌آموز در سه مقطع تحصیلی دبستان، دوره اول و دوم متوسطه به‌همراه دبیران راهنمایشان از 15 استان کشور در قالب 520 گروه دانش‌آموزی شرکت کردند.»

به‌گفته فطیرخورانی، اهداف جشنواره دانش‌آموزی «فرهیختگان جوان»، گسترش فرهنگ پژوهشگری در بین دانش‌آموزان، ایجاد زمینه‌های ظهور خلاقیت و توانایی‌های بالقوه دانش‌‏آموزان، آشنایی دانش‌آموزان با محیط دانشگاهی و شناسایی استعدادهای نوجوانان، ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری آینده‌سازان ایران اسلامی، توسعه همکاری‌ها و مبادلات علمی و فنی مراکز پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی، ایجاد‌ انگیزه برای بالا بردن سطح علمی جهت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری، یادگیری پروژه‌محور، افزایش حساسیت جامعه نسبت به پژوهش و متجلی‌کردن نتایج آن و تبیین نقش و اهمیت بالای تفکر و پژوهش است.» 

دبیر سومین دوره جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی در ادامه عنوان کرد: «در تلاش هستیم که دانش‌آموزان از همان سن با محیط‌های دانشگاهی آشنا شوند و ارتباط میان دانش‌آموز و دانشگاهیان برقرار  شده و به‌صورت مستمر ادامه‌دار باشد. با این هدف، دانش‌آموزان می‌توانند استعدادهای خود را کشف و در محیط‌های مناسب و تبیین ‌شده که به‌نوعی به‌عنوان فعالیت‌های فوق‌برنامه در مدارس درنظر گرفته می‌شوند، آنها را بروز بدهند.» 

فطیرخورانی با اشاره به تاثیر مثبت و منفی کرونا بر افزایش یا کاهش حضور شرکت‌کنندگان در این رویداد و تغییر روند برگزاری جشنواره گفت: «واقعیت امر این است که کرونا شرکت گروه‌های دانش‌آموزی در این رویداد را کاهش داده است، آن هم به این دلیل که فعالیت‌های پژوهشی، فعالیت‌های فوق‌برنامه در مدارس به‌حساب می‌آیند. از زمانی هم که کرونا شیوع پیدا کرد، روند برگزاری و انجام فعالیت‌ در مدارس با اختلال مواجه شد. تا پیش از کرونا وقتی مدارس باز بود، تمامی فعالیت‌ها بر ریل درست خود حرکت می‌کرد، فعالیت‌های پژوهشی به‌خوبی برگزار می‌شد و امر پژوهش در مدارس پررنگ بود. البته این به‌معنای تعطیلی کار پژوهشی نیست و کرونا نیز نتوانسته این امر را با اختلال مواجه کند.» 

دبیر این جشنواره ادامه داد: «به‌دلیل شرایط مستمر کرونا، انجام پروژه‌ها در این دوره انفرادی بود، در صورتی‌که در دوره‌های گذشته این پروژه‌ها همگی گروهی بودند. تعداد تیم‌ها کاهش پیدا کرد اما افت کمیت بر کیفیت پروژه‌ها تاثیری نداشت. جشنواره در پنج محور غرفه‌های نمایشگاهی، سمینارهای علمی، مسابقات دانش‌آموزی، تولید محتوای دیجیتال و سخنرانی علمی برگزار می‌شود که ارسال آثار در محور مسابقات کاهش پیدا کرد؛ اما محورهای سخنرانی علمی و محتوای دیجیتال با آثار بسیاری همراه شد و این نشان‌دهنده این است که دانش‌آموزان در این دوران به‌سمت تولید محتوای دیجیتال و منابع تحقیقاتی روی آورده‌اند.»

  وی افزود: «در محور سمینارها و غرفه‌های نمایشگاهی ۳۲۰ تیم در شاخه‌های مختلف علوم همچون فنی مهندسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم پایه(فیزیک، شیمی و زیست)، هنر و معماری، زیست‌فناوری، علوم کامپیوتر، نجوم، نانو و... شرکت کرده‌اند. همچنین در محور مسابقات ۸۸ تیم در گرایش‌هایی همچون هوافضا، رباتیک، زیست‌فناوری، ماشین‌های کمی‌کار، بازی‌سازی، کامپیوتر و برنامه‌نویسی، انرژی‌های تجدیدپذیر، مسابقات آزمایشگاهی، اینترنت اشیا و کاپ فیزیک ایران، ایده شو دیده شو و... ثبت‌نام کرده‌اند و به‌صورت مجازی دستاوردهای پژوهشی خود را به‌صورت محصول‌محور ارائه خواهند داد. در محور سخنرانی علمی ۶۵ تیم و در محور تولید محتوای دیجیتال نیز ۴۷ تیم حضور خواهند داشت.» 

وی با اشاره به اینکه در سومین دوره جشنواره از لحاظ کیفی، به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردیم، عنوان کرد: «داوری آثار ارسالی به این دوره از جشنواره به‌ دو صورت آنلاین و آفلاین با حضور استادان دانشگاه است. ارسال آثار به‌صورت آفلاین و با ارسال مستندات آثار اعم از فیلم، مقاله، عکس و... انجام می‌شود؛ اما در داوری آنلاین که از روز چهارشنبه ساعت 2 بعدازظهر شروع می‌شود، دانش‌آموزان بر بستر اسکای‌روم، کارهای خود را ارائه می‌کنند و این روند در 30 کلاس به‌صورت موازی ادامه پیدا می‌کند.»

به‌گفته دبیر جشنواره «فرهیختگان جوان» داوری آثار ارسالی گرایش‌به‌گرایش و مقطع‌به‌مقطع متفاوت است. در پایان آثار جمع‌آوری شده و براساس فرم‌های داوری امتیازدهی می‌شوند. گروه‌های برتر و شایسته تقدیر نیز در هفته آینده معرفی خواهند شد و برگزیدگان کارت هدیه، تندیس جشنواره و لوح تقدیر را دریافت خواهند کرد. در پایان جشنواره نیز تمامی شرکت‌کنندگان عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی خواهند شد و طی تفاهمی که با مرکز رشد علوم‌و‌تحقیقات شده، از پروژه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی و صنعتی ‌شدن دارند، حمایت می‌شود و برخی از این آثار برگزیده به مسابقات جهانی ابداعات و اختراعات اعزام می‌شوند.»

فطیرخورانی با اشاره به چشم‌انداز برگزاری این جشنواره در آینده و دیگر دوره‌ها اشاره کرد: «برگزاری جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تاثیر بسیاری در تعامل میان دانشجویان و دانشگاهیان دارد و می‌تواند ما را در رسیدن به شعار دانشمند شدن یاری کند و ما نیز در تلاش هستیم تا محیط مناسبی برای تعامل دوطرفه میان مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شود.»

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، چرخه و شبکه‌ای برای کمک و حمایت از پروژه‌های دانش‌آموزشی است، بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن فضای آموزشی، باشگاه پژوهشگران، مرکز رشد و... امکانی را فراهم می‌کند تا تعامل میان دانش‌آموزان با دانشجویان فراهم شود و پروژه‌های تحقیقاتی مهمی شکل پیدا کند.»

مرتبط ها