کد خبر: 54190

استاد گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت:

باید نظامی هماهنگ بین دانشگاه‌های دولتی و آزاد ایجاد شود

رمضانی گفت: «برای تربیت افراد و نسل بعدی که باید مشکلات جامعه را حل کنند، نظام هماهنگ و یکسانی وجود داشته باشد. به‌عبارتی باید به دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی به یک چشم نگاه شود و نظام یکسانی در مواجهه با آنها وجود داشته باشد.»

بهمن رمضانی، استاد گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در این خصوص گفت: «برای تربیت افراد و نسل بعدی که باید مشکلات جامعه را حل کنند، نظام هماهنگ و یکسانی وجود داشته باشد. به‌عبارتی باید به دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی به یک چشم نگاه شود و نظام یکسانی در مواجهه با آنها وجود داشته باشد.»

او ادامه داد: «درحال‌حاضر حقوق استادان در دانشگاه‌های وزارت علوم از حقوق استادان دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است و همین موضوع باعث مشکلات معیشتی استادان این دانشگاه شده است. در چنین شرایطی فعالیت‌های علمی استادان کمتر و فعالیت‌های جانبی بیشتر می‌شود، بنابراین وزارت علوم دولت آینده باید این نظام را هماهنگ کند و انتظارات نیز یکسان شوند. به عقیده من استادان دانشگاه آزاد اسلامی ایثار می‌کنند و پا‌به‌پای استادان دولتی کار علمی انجام می‌دهند.» 

رمضانی با بیان اینکه استادی که پژوهش انجام ندهد، نمی‌تواند خود را به‌روز کند و تولیدات علمی داشته باشد، افزود: «در پژوهش نیز دفاتر ارتباط با صنعت باید فعال شوند، به عبارت بهتر استادان نباید به‌دنبال پروژه‌ها باشند، بلکه سازمان‌ها، ادارات و صنعت پروژه‌های خود را توسط یک حلقه به دانشگاه وصل کنند و دانشگاه نیز این پروژه‌ها را به استادان و مراکز تحقیقاتی ارتباط دهند.» 

او تاکید کرد: «متاسفانه امروز بسیاری به‌دنبال این هستند که پروژه‌ها را از اعضای هیات‌علمی دریافت کنند که در تمام دنیا نیز چنین روالی مرسوم نیست. درنتیجه در دانشگاه‌ها تمام مسائل باید با پژوهش حل شود، چراکه آموزش همیشه وجود دارد. وقتی فرقی بین کسانی که پژوهش انجام می‌دهند با دیگران وجود نداشته باشد، مسلما مشکلاتی به‌وجود خواهند آمد.»

  استاد گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در ادامه گفت: «وزارت علوم باید یک نظام هماهنگ را اجرا کند و از کسانی که نمی‌توانند کار علمی انجام دهند در جاهای دیگر استفاده شود، چراکه دانشگاه محل تولید علم، نوآوری و هماهنگی با صنعت آینده است. نکته دیگر اینکه باید امکانات مالی برای افرادی که می‌خواهند کارهای علمی و پژوهشی انجام دهند، فراهم شود.» 

وی اشاره کرد که وزارت علوم باید مشکلات مادی بخش دانشی دانشگاه‌ها یا همان نسل آینده جامعه را حل کند تا از آنها توقع حل مشکلات جامعه و پژوهش را داشته باشد. 

او با بیان اینکه درحال‌حاضر امکان دانش‌افزایی برای استادان وجود ندارد، ادامه داد: «پیش از این استادان در سمینارها و کنفرانس‌های خارج از کشور شرکت می‌کردند و به‌روز می‌شدند، اما متاسفانه الان این امکان وجود ندارد. استادان نیازمند دانش‌افزایی، مقالات، کتاب‌ها، روش‌ها و سمینارهای جدید و... هستند، هرچند چنین شرایطی با توجه به مسائل مالی وجود ندارد. بنابراین در ابتدا باید مشکلات معیشتی استادان حل شوند.»

  این استاد گروه جغرافیا در پایان گفت: «استادان دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم و تربیت نسل آینده تلاش زیادی می‌کنند، درنتیجه باید نظامی هماهنگ بین استادان وزارت علوم و سایر دانشگاه‌ها ایجاد شود.»

مرتبط ها