کد خبر: 54120

خط‌به‌خط با پرسپولیسی‌ها در فصل جاری؛ هافبک‌هایی که به داد یحیی رسیدند

فصل رویایی سیدجلال

نگاهی به عملکرد بازیکنان تیم پرسپولیس در تمام رقابت‌های فصل جاری داشته‌ایم.

پدرام محمدزاده، روزنامه‌نگار:فصل سنگین و فشرده پرسپولیسی‌ها ادامه دارد. 20بازی در لیگ برتر، یک بازی در جام‌حذفی، 8بازی در فصل2020 لیگ قهرمانان آسیا و 6بازی در فصل جدید این رقابت‌ها تعداد بازی‌های پرسپولیس در فصل جاری فوتبال ایران را به 35رسانده و این درحالی است که 10بازی سرخ‌ها در لیگ باقی‌مانده و در جام‌حذفی نیز به تناسب عملکرد این تیم، بین یک تا چهار بازی در انتظار پرسپولسی‌ها خواهد بود. به همین بهانه نگاهی به عملکرد بازیکنان این تیم در تمام رقابت‌های فصل جاری داشته‌ایم.

 دروازه‌بان‌ها؛ یکه‌تازی لک

حامد لک دروازه‌بان اول پرسپولیس در فصل جاری بوده و این دروازه‌بان 30ساله در 32دیدار از 35دیدار فصل جاری این تیم درون دروازه سرخ‌ها قرار گرفته و در این مدت 19بار (در 15بازی) دروازه خود را بازشده دیده و در 17بازی نیز کلین‌شیت کرده است. لک یک بازی لیگ برتر را به‌دلیل محرومیت از دست داد و در دو بازی دیگر به صلاح‌دید کادرفنی پرسپولیس روی نیمکت نشست. بوژیدار رادوشویچ کروات نیز در 3بازی وظیفه حراست از دروازه پرسپولیس را برعهده داشته که در این مدت دروازه وی باز نشده است. رادوشویچ یک‌بار در لیگ، یک‌بار در جام‌حذفی و یک‌بار در لیگ قهرمانان آسیا درون دروازه پرسپولیس قرار گرفته و در سایر دیدارهای فصل جاری (به‌جز دو بازی لیگ برتر)، روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته است. امیرمحمد یوسفی 21ساله نیز دروازه‌بان سوم پرسپولیس در فصل جاری بوده و شانسی برای حضور در ترکیب این تیم تا به‌امروز نداشته است. محمدرضا باقری 19ساله نیز دیگر دروازه‌بان جوانی است که در تمرینات پرسپولیس حضور دارد، هرچند وی در لیست بازیکنان پرسپولیس برای لیگ قهرمانان حضور نداشت.

 مدافعان میانی؛ فصل رویایی کاپیتان

سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، محمد انصاری و محمداحسان حسینی چهار مدافع میانی تخصصی پرسپولیس در نیم‌فصل نخست لیگ برتر بودند و در نیم‌فصل دوم، با جدایی محمد انصاری و محمداحسان حسینی، فرشاد فرجی به این جمع اضافه شد. سیدجلال حسینی در فصل جاری 30بار برای پرسپولیس بازی کرده و 2427دقیقه در ترکیب این تیم به میدان رفته است. با 6گل زده در تمام رقابت‌ها، سیدجلال از این حیث بهترین فصل فوتبالی خود را سپری کرده و به‌همراه احمد نوراللهی، دومین گلزن برتر فصل سرخ‌ها پس از عیسی آل‌کثیر 7گله به‌شمار می‌رود. محمدحسین کنعانی‌زادگان دیگر مدافع میانی تخصصی سرخ‌ها در 28بازی، 2527دقیقه در فصل جاری به میدان رفته و 2گل نیز به ثمر رسانده است. محمداحسان حسینی مدافع میانی جوان سرخ‌ها درطول نیم‌فصل اول در سه بازی 96دقیقه برای این تیم بازی کرد و در یک بازی در ترکیب اصلی بود. محمد انصاری نیز تنها در دو بازی شانس حضور در ترکیب پرسپولیس را پیدا کرد و درمجموع دو بازی (لیگ برتر و جام‌حذفی) 21دقیقه در ترکیب این تیم حضور داشت. فرشاد فرجی نیز از زمان حضور در پرسپولیس در یک بازی آسیایی در ترکیب اصلی بوده و در یک بازی لیگ برتری به‌عنوان بازیکن ذخیره در ترکیب این تیم به میدان رفت و درمجموع 101دقیقه در ترکیب سرخ‌ها بازی کرده است. با توجه به کمبود بازیکن در قلب خط دفاعی، در مقطعی از فصل کمال کامیابی‌نیا نیز در این پست به میدان رفت و بازیکنانی چون مهدی شیری، میلاد سرلک و محمد شریفی نیز در دقایق کوتاهی در این پست شانس بازی داشته‌اند. امیرمحمد خارکش مدافع جوانی که از آکادمی به تیم اصلی پرسپولیس اضافه شده نیز در فصل جاری شانسی برای بازی نداشته است. گفتنی است که در فصل قبلی لیگ قهرمانان که پیش از آغاز لیگ برتر برگزار شد شجاع خلیل‌زاده نیز میان مدافعان پرسپولیس حضور داشت و در 7بازی، 660دقیقه در ترکیب پرسپولیس به میدان رفت و دو گل نیز به ثمر رساند.

 مدافعان کناری؛ فعال در ساخت گل

در سمت راست خط دفاعی، مهدی شیری و سیامک نعمتی دو انتخاب گل‌محمدی بوده‌اند که در این میان نعمتی در مقطعی به‌عنوان وینگر راست نیز بازی کرده است. سیامک نعمتی در 32بازی در ترکیب پرسپولیس به میدان رفته و 2698دقیقه در ترکیب این تیم حضور داشته است. نعمتی در فصل جاری دوبار موفق به گلزنی شده و پایه‌گذار 5گل نیز بوده است. مهدی شیری نیز درمجموع تمام رقابت‌ها در 23بازی، 1589دقیقه برای پرسپولیس بازی کرده و یک‌بار نیز موفق به گلزنی شده است. در سمت چپ خط دفاعی، گل‌محمدی از سه بازیکن در فصل جاری بهره برده و سعید آقایی، وحید امیری و علی شجاعی سه انتخاب وی برای این پست بوده‌اند. سعید آقایی که فصل2021 لیگ قهرمانان آسیا را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست داد، در 27بازی 2374دقیقه برای پرسپولیس در لیگ برتر، جام‌حذفی و لیگ قهرمانان2020 به میدان رفته و 5گل نیز ساخته است. علی شجاعی دیگر مدافع چپ پرسپولیس نیز 17بار برای این تیم به میدان رفته و درمجموع 413دقیقه در ترکیب پرسپولیس حضور داشته است. وحید امیری نیز در فصل2021 لیگ قهرمانان آسیا در پست مدافع چپ به‌کار گرفته شد و در 5بازی از 6بازی آسیایی سرخ‌ها، در این پست به میدان رفت با این حال با توجه به اینکه وی در بخش عمده‌ای از فصل در پست‌های تهاجمی به میدان رفته، عملکرد وی را در بخش‌های بعدی بررسی خواهیم کرد.

 هافبک‌های میانی؛ این 3 یار کلیدی

احمد نوراللهی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، سعید حسین‌پور و محمد شریفی 5بازیکن پرسپولیس در پست هافبک میانی درطول نیم‌فصل نخست بودند که حسین‌پور در نقل‌وانتقالات زمستانی راهی ماشین‌سازی شد. میلاد سرلک در 34بازی از 35بازی فصل جاری پرسپولیس بازی کرده و تنها بازی اخیر سرخ‌ها با الریان را به‌دلیل مصدومیت از دست داده است. در 2492دقیقه حضور در زمین، سرلک دوبار موق به گلزنی شده و سه گل نیز ساخته است. احمد نوراللهی دیگر هافبک میانی سرخ‌ها در 32بازی، 2545دقیقه در زمین حضور داشته و 6گل به ثمر رسانده تا دومین گلزن برتر فصل سرخ‌ها باشد. وی همچنین زمینه‌ساز دو گل نیز شده و در مقطعی از فصل در پست مهاجم دوم برای پرسپولیس به میدان رفته است. کمال کامیابی‌نیا هافبک باتجربه سرخ‌ها در 25بازی، 1902دقیقه برای این تیم به میدان رفته و 4بار موفق به گلزنی شده است. کامیابی‌نیا در مقطعی از فصل در پست مدافع میانی برای پرسپولیس به میدان رفته و درحال حاضر نیز یکی از آلترناتیوهای این پست محسوب می‌شود. محمد شریفی دیگر هافبک میانی سرخ‌ها نیز در 6بازی، 210دقیقه به میدان رفته و در لیگ قهرمانان آسیا شانس حضور در ترکیب اصلی را نیز به دست آورده است. سعید حسین‌پور نیز تنها در یک بازی لیگ برتری به مدت 10دقیقه شانس بازی به دست آورد. با توجه به غیبت سه بازیکن کلیدی پرسپولیس مقابل الریان، احسان پهلوان در بازی اخیر این تیم مقابل الریان نیز بازی در این پست را تجربه کرد.

 هافبک‌های کناری؛ ترافیک سنگین، عملکرد فوق‌العاده

بازی با آرایش پایه 2-4-4 سبب شده دو هافبک کناری پرسپولیس نقشی کلیدی در طراحی حملات این تیم داشته باشند. وحید امیری، امید عالیشاه، احسان پهلوان و بشار رسن 4بازیکن پرسپولیس در این پست در نیم‌فصل اول بودند که رسن در اواسط نیم‌فصل نخست از این تیم جدا شد و به‌جای وی مهدی ترابی در نقل‌وانتقالات زمستانی به این تیم بازگشت. احسان پهلوان هافبک مورد اعتماد گل‌محمدی در 34بازی فصل جاری برای این تیم به میدان رفته و تنها دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا را به‌دلیل محرومیت از دست داده است. پهلوان در 2630دقیقه‌ای که برای پرسپولیس به میدان رفته، یک گل به ثمر رسانده و 4گل نیز ساخته است. وحید امیری نیز در 33بازی در ترکیب پرسپولیس حضور داشته و 2642دقیقه بازی کرده و در این مدت 4گل به ثمر رسانده و پایه‌گذار دو گل نیز بوده است. امیری به‌جز پست هافبک کناری، در بخش عمده‌ای از فصل در پست مهاجم دوم به میدان رفته و همان‌طور که بالاتر نیز اشاره شد، در بازی‌های اخیر این تیم مدافع چپ بوده است. امید عالیشاه هم که در مقطعی از فصل در خط حمله به میدان می‌رفت در 31بازی، 1558دقیقه برای پرسپولیس بازی کرده و 4گل به ثمر رسانده و 7گل نیز ساخته است. مهدی ترابی نیز از زمان حضور دوباره در جمع سرخ‌ها، در 10بازی برای این تیم به میدان رفته و 3گل زده و 7گل ساخته و درکنار امید عالیشاه، بهترین گلساز فصل جاری پرسپولیس محسوب می‌شود. علیرضا خدایی و محمد عمری نیز دو بازیکن جوانی هستند که از آکادمی به تیم اصلی اضافه شده‌اند و شانسی برای بازی در فصل جاری نداشته‌اند.

 مهاجمان؛ آقای‌گلی عیسی با وجود محرومیت 6ماهه

درطول نیم‌فصل اول و با توجه به محرومیت عیسی آل‌کثیر، مهدی عبدی، محمدمهدی مهدی‌خانی، آرمان رمضانی و آریا برزگر 4مهاجم پرسپولیس بودند که در این میان عبدی مدتی به‌عنوان بازیکن اصلی به میدان رفت و یک وینگر درکنار وی در ترکیب اصلی قرار گرفت، هرچند وی نیز بعد از مدتی از ترکیب خارج شد تا پرسپولیس در مقطعی از فصل بدون مهاجم تخصصی بازی کند. با پایان دوران محرومیت آل‌کثیر و جذب مغانلو، رمضانی و برزگر از پرسپولیس جدا شدند تا در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا شاهد حضور دو مهاجم تخصصی در ترکیب پرسپولیس باشیم. میان مهاجمان پرسپولیس، مهدی عبدی در 30بازی، 1162دقیقه برای این تیم به میدان رفته و 5بار نیز موفق به گلزنی شده است. محمدمهدی مهدی‌خانی یکی از خریدهای تابستانی این تیم در 15بازی، 225دقیقه در میدان حاضر بوده و گلی به ثمر نرسانده است. آرمان رمضانی دیگر خرید تابستانی این تیم نیز در 15بازی، 280دقیقه برای این تیم به میدان رفت و وی نیز گلی به ثمر نرساند و فقط یک‌گل ساخت. عیسی آل‌کثیر که بخش زیادی از فصل را به‌دلیل محرومیت از دست داده همچنان بهترین گلزن فصل این تیم به‌شمار می‌رود. وی در 13بازی و 801دقیقه حضور در زمین 7بار موفق به گلزنی شده که 3گل آن مربوط به دوران پس از محرومیت بوده است. شهریار مغانلو خرید موفق سرخ‌ها در نقل‌وانتقالات زمستانی نیز از زمان حضور در ترکیب این تیم در 10بازی به میدان رفته و 652دقیقه در زمین حضور داشته است. وی در این مدت 4گل به ثمر رسانده و دو گل نیز ساخته است. آریا برزگر دیگر مهاجم پرسپولیسی‌ها که در نقل‌وانتقالات زمستانی از این تیم جدا شد در فصل جاری برای این تیم به میدان نرفت.

مرتبط ها