کد خبر: 54093

باشگاه‌های انگلیسی فصلی موفق را در فوتبال اروپا سپری می‌کنند

بازگشت بریتانیایی‌ها به اوج

لیگ برتر جزیره به لطف عملکرد خوب نمایندگان خود در این فصل پس از 9 سال دوباره در صدر رده‌بندی بهترین لیگ‌های اروپایی قرار گرفت.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: باشگاه‌های انگلیسی در این فصل دوباره به اوج برگشته‌اند و امیدوارند تا به‌لطف حضور 4 نماینده خود در نیمه‌نهایی دو تورنمنت مهم اروپایی بتوانند هر دو جام را به بریتانیا ببرند. لیگ برتر جزیره به لطف عملکرد خوب نمایندگان خود در این فصل پس از 9 سال دوباره در صدر رده‌بندی بهترین لیگ‌های اروپایی قرار گرفت. به این ترتیب آنها پس از سال‌ها توانستند لالیگا را از صدر این فهرست کنار بزنند و با 98هزار و 997 امتیاز صدرنشین شوند. اتفاقی که بی‌شک حضور چلسی و منچسترسیتی در بین 4 تیم برتر لیگ قهرمانان و همچنین منچستریونایتد و آرسنال در نیمه‌نهایی لیگ اروپا نقش مهمی در آن دارد. به‌خصوص نتایج خوبی که این تیم‌ها به‌جز آرسنال در دور رفت گرفتند امیدها برای یک فینال تمام انگلیسی در لیگ قهرمانان را افزایش داده و در لیگ اروپا نیز یونایتد با برتری درخشان خود برابر رم از حالا خود را در فینال می‌بیند.

در آخرین رده‌بندی اعلام‌شده برای باشگاه‌های اروپایی پس از لیگ انگلیس و لالیگا که در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند، سری A ایتالیا، بوندس‌لیگا و لیگ فرانسه هستند. اسپانیایی‌ها در نیمه‌نهایی امسال دو نماینده دارند؛ رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان پس از تساوی خانگی برابر چلسی شانس خود برای صعود به فینال را کمتر می‌بیند و ویارئال در لیگ اروپا آرسنال را با چالشی بزرگ مواجه کرد و اگر پنالتی پپه برای توپچی‌ها نبود، شاگردان آرتتا شانس زیادی برای رسیدن فینال نداشتند. بیشترین امتیازی که یک لیگ درطول این سال‌ها داشته مربوط به فصل 2016-2015 است که لالیگا به‌لطف قهرمانی رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان و سویا در لیگ اروپا توانست رکوردی جالب را ثبت کند که تیم‌های انگلیسی درصورت رسیدن به دیدار نهایی و قهرمانی در تورنمنت‌های امسال می‌توانند آن را جابه‌جا کنند.

تمجید از کاوانی

پنجشنبه‌شب و درحالی‌که به‌نظر می‌رسید دو تیم انگلیسی کار سختی برابر رقبای خود داشته باشند، منچستریونایتد در اولدترافورد تقریبا کار رم ایتالیا را یکسره کرد و بعید است این تیم در بازی برگشت بتواند شکست 6 بر 2 برابر شیاطین سرخ را جبران کند. البته سه تعویض اجباری رمی‌ها در نیمه ‌نخست که به‌دلیل مصدومیت بازیکنان اتفاق افتاد در این شکست بی‌تاثیر نبود و باعث شد برنامه‌های پائولو فونسکا، سرمربی این تیم به هم بریزد. با این‌حال یونایتد در نیمه‌دوم کاملا دگرگون شد و توانست تساوی 2 – 2 را به برد 6 بر 2 تغییر دهد. ادینسون کاوانی و برونو فرناندز ستاره‌های یونایتد در این مسابقه بودند که هرکدام با 2 گل و 2 پاس گل نقش بسیار مهمی در این پیروزی مهم ایفا کردند. پل اسکولز، هافبک سابق یونایتد که به‌عنوان کارشناس در شبکه BT اسپورت مشغول است، پس از این دیدار درباره عملکرد عالی مهاجم اروگوئه‌ای گفت: «این یک نمایش عالی و مثال‌زدنی از یک مهاجم نوک بود. همان چیزی که از یک فوروارد هدف انتظار می‌رود. یونایتد نفراتی چون رشفورد، گرینوود و مارسیال را در خط حمله دارد اما آنها دقیقا یک مهاجم نوک نیستند. این نمایش کاوانی یک مثال خوب از کاری بود که مهاجمان در ترکیب تیم خود باید انجام دهند. او نه‌تنها خودش یک تمام‌کننده بود، بلکه سایر بازیکنان را نیز در عملکرد خود سهیم می‌کرد و آنها را در موقعیت گلزنی قرار می‌داد. دو گل بسیار زیبا هم زد؛ به‌خصوص گل نخست که ضربه‌ای عالی به کنج دروازه زد و جای هیچ‌واکنشی برای دروازه‌بان باقی نگذاشت. به‌نظرم استحقاق این را داشت که در این مسابقه هت‌تریک کند اما فرصت‌هایش را از دست داد.»

اوون هارگریوز، دیگر هافبک سابق یونایتد با تمجید از او گفت: «من عاشق بازی مارسیال و رشفورد هستم اما این دو از آن دسته مهاجمان مدرنی هستند که توانایی بازی در چند پست را دارند و صرفا یک گلزن و تمام‌کننده نیستند. کاوانی اما تجربه بسیار بالایی در بازی به‌عنوان مهاجم مرکزی دارد و تمام دوران فوتبالش در این پست بازی کرده است. به همین دلیل می‌تواند عملکردی درخشان در این پست داشته باشد. همان‌طور که برابر رم نشان داد.»

یکی از دغدغه‌های اوله‌گنار سولشر، سرمربی یونایتد برای فصل بعد احتمال جدایی کاوانی در تابستان است. قرارداد یک‌ساله این مهاجم در پایان فصل به‌انتها می‌رسد، او فعلا تمایلی به تمدید آن نشان نداده و گفته می‌شود ممکن است راهی بوکاجونیورز آرژانتین شود. سولشر در پایان بازی گفت که درتلاش است ستاره تیمش را برای ماندن متقاعد کند: «من به او تضمین داده‌ام که اولدترافورد با حضور تماشاگران ورزشگاهی کاملا متفاوت و جذاب خواهد بود. حیف شد که او این گل‌ها را درحضور هواداران نزد، چراکه ما بهترین طرفداران فوتبال را داریم و هیچ‌چیزی دلچسب‌تر از گلزنی مقابل دیدگان آنها نیست. آنها جوی فوق‌العاده را در ورزشگاه ایجاد می‌کنند و به‌نظرم منچستر مکانی بسیار خوب برای زندگی است. من تمام سعی‌ام را انجام می‌دهم که او را متقاعد کنم حداقل یک‌سال دیگر در اینجا بماند. ادینسون احساس من نسبت به‌خودش را می‌داند و خبر دارد که چقدر عاشق ادامه حضورش هستم. کاوانی سطح متفاوتی از فوتبال را ارائه می‌دهد.»

مصدومیت‌های رشفورد

یکی از اتفاقات پرحاشیه این مسابقه پنالتی اعلام شده به سود رم در نیمه‌نخست بود که باعث شد بازی به تساوی یک – یک کشیده شود. اظهارنظرهای مختلفی درباره این صحنه صورت گرفت و برخی اعتقاد داشتند که پل پوگبا پس از تکلی که مقابل توپ زد، نمی‌توانست مانع از برخورد توپ با دستش شود. با این‌حال داور درنهایت اعلام پنالتی کرد تا کار به تساوی کشیده شود. پوگبا در پایان بازی درباره این اتفاق به ‌شوخی گفت: «فکر کنم من تکل زدن بلد نیستم و بهتر است دیگر این کار را انجام ندهم. باید بیشتر روی این موضوع تمرین کنم تا به‌گونه‌ای تکل بزنم که دست‌هایم در صحنه دخیل نباشد. این فصل خیلی بدشانس بودم؛ به‌خصوص روی پنالتی‌هایی که دادم با بداقبالی مواجه شدم. باید تلاش کنم که در ادامه بهتر باشم و دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد. خوشبختانه این اشتباه من باعث ناکامی تیم نشد و نتیجه‌ای را که می‌خواستیم به‌دست آوردیم.»

مارکوس رشفورد، مهاجم یونایتد یکی از بازیکنانی بود که در این مسابقه فروغ لازم را در ترکیب تیمش نداشت و در اواسط نیمه‌دوم تعویض شد. رسانه‌های انگلیسی از مصدومیت کهنه این مهاجم انگلیسی خبر داده و نوشته‌اند که رشفورد در دوسال گذشته در هیچ‌مسابقه‌ای بدون درد بازی نکرده است. او هم از ناحیه شانه و هم پا دچار مصدومیت بوده است، با این‌حال برای اینکه جایگاهش در ترکیب تیم ملی انگلیس در یورو 2020 را از دست ندهد و با وجود این مشکلات تلاش می‌کند در زمین حاضر شود. این مهاجم جوان تنها در یک برهه به‌دلیل مصدومیت از ناحیه کمر در دو فصل پیش 14 بازی تیمش را از دست داد اما پس از آن تلاش کرد تا برای تمامی دیدارهای یونایتد در دسترس باشد.

رشفورد باید کتف مصدومش را به تیغ جراحان بسپارد ولی می‌خواهد این کار را پس از رقابت‌های یورو 2020 که در تابستان پیش‌رو برگزار می‌شود، انجام دهد. او حدود یک‌ماه و نیم است که نتوانسته 90 دقیقه کامل در ترکیب یونایتد حاضر باشد و پنجشنبه‌شب نیز پس از نمایش نسبتا ضعیفی که مقابل رم داشت، جای خود را به میسون گرینوود داد. سولشر با تایید شرایط دشوار رشفورد و آسیب‌دیدگی‌های پیاپی این بازیکن گفت: «او ابتدا با مشکل کمر روبه‌رو شد و حالا هم کتف و پایش اوضاع چندان مساعدی ندارد. باید در ادامه فصل مراقبت بیشتری از شرایط بدنی خود داشته باشد تا هم بتواند ما را در دیدارهای حساس انتهای فصل همراهی کند و هم در یورو 2020 در ترکیب سه شیرها به میدان برود.» در شرایطی که یونایتد فردا دیداری حساس برابر لیورپول در لیگ برتر پیش‌رو دارد، آمادگی رشفورد و سایر نفرات اصلی تیم مهم‌ترین دغدغه این مربی نروژی خواهد بود.

اخراج فونسکا

هرقدر اوضاع برای سولشر و شاگردانش خوب پیش می‌رود در سوی دیگر میدان فونسکا شرایط سختی را تجربه می‌کند. او که تیمش حتی از میزبان خود 2 بر یک هم پیش افتاده بود، درنهایت شکستی سنگین را در اولدترافورد متحمل شد تا امیدهایش برای رسیدن به فینال به‌حداقل برسد. در ایتالیا اخبار زیادی مبنی‌بر احتمال برکناری فونسکا شنیده می‌شود. درحالی‌که نتایج ضعیف او با رم در سری A باعث شده بود احتمال جدایی‌اش در انتهای فصل قوت بگیرد اما این شکست پرگل باعث شد انتقادها از این مربی شدت بگیرد. روبرتو پروتزو، مهاجم سابق رمی‌ها معتقد است این باشگاه باید هرچه زودتر فونسکا را برکنار کند: «بهترین کار برای همه این است که سرمربی تیم در اسرع وقت اخراج شود. فونسکا دیگر توانایی اداره تیم را ندارد و بهتر است تا فرد دیگری به‌جای او به تیم بیاید. البته موقعیت‌های نیمه‌نخست روی شرایط تیم تاثیرگذار بود اما نباید این را بهانه مناسبی برای شکست در این مسابقه مهم بدانیم. او باید مقابل دروازه تیمش اتوبوس پارک می‌کرد و به‌دنبال حفظ نتیجه برتری 2 بر یک تیمش در نیمه‌دوم بود اما به‌جای این کار به حریف فضای لازم را داد تا بتواند نتیجه را جبران کند. شنیده‌‌ام که ماسیمیلیانو آلگری مربیگری در رم را نپذیرفته است. به‌نظرم اتفاق خوبی بود، چون او دوست دارد تیمی را که در لیگ قهرمانان حضور دارد مربیگری کند، درحالی‌که حضور روی نیمکت رم باید برای هر مربی‌ای یک افتخار باشد.»

به نوشته کالچو مرکاتو، پس از این نتیجه دن فریدکین، مالک باشگاه به‌شدت عصبانی است و تصمیم گرفته سرمربی پرتغالی تیمش را پیش از اتمام مسابقات از سمتش کنار بگذارد. او امیدوار است تیمش با این جابه‌جایی‌ انگیزه بگیرد و در ادامه فصل عملکرد بهتری داشته باشد. از مائوریتسیو ساری به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه جانشینی فونسکا نام برده می‌شود اما ظاهرا ساری تصمیم دارد در تابستان راهی این باشگاه شود و درصورت اخراج فونسکا، یک مربی موقت برای جانشینی او معرفی خواهد شد. از سوی دیگر فونسکا می‌خواهد برای فصل بعد راهی لیگ انگلیس شود و احتمالا کریستال پالاس مقصد بعدی او خواهد بود.

انتقاد از داوری

دیگر دیدار نیمه‌نهایی این تورنمنت چندان بر وفق مراد انگلیسی‌ها پیش نرفت اما شاگردان آرتتا به بازی برگشت امیدوارند و با گلی که در زمین ویارئال به‌ثمر رساندند، شانس صعود خود را زنده نگه داشته‌اند. رویارویی این مربی اسپانیایی با سرمربی سابق توپچی‌ها جذابیت‌های زیادی داشت و درنهایت این امری بود که به روند شکست‌ناپذیری تیمش در لیگ اروپا ادامه داد. ویارئال تنها تیم حاضر در این رقابت‌هاست که تاکنون شکستی نداشته و در 13 بازی خود 12 برد و یک تساوی کسب کرده است. او این روند را برابر آرسنال هم حفظ کرد و حالا تیمش را در آستانه فینال می‌بیند؛ امری که پیش از این تیم‌هایش را 4 بار به فینال این رقابت‌ها رسانده و سه‌بار به‌همراه سویا فاتح این تورنمنت شده است و این بار با ویارئال می‌‌خواهد این موفقیت را تکرار کند. او با انتقاد از تصمیم داور بازی برای اعلام پنالتی به سود توپچی‌ها گفت: «اصلا پنالتی نبود. این اشتباه بزرگی از سوی داور بود که متاسفانه تیم VAR نیز آن را تایید کرد. درمجموع شایسته این برد بودیم، حتی فرصت‌های زیادی برای رسیدن به گل سوم نیز خلق کردیم و این برنامه ما برای این مسابقه بود. در بازی برگشت نیز همین روند را درپیش خواهیم گرفت، می‌خواهیم با کنترل مسابقه توانایی خود را نشان دهیم، ما برای برد در این بازی راهی زمین شدیم و درنهایت به هدف‌مان رسیدیم.»

تعویض دیرهنگام گابریل مارتینلی که به‌خصوص در فصل پیش نمایش خوبی در ترکیب آرسنال داشت، انتقادهایی را نسبت به تصمیمات آرتتا به‌دنبال داشت. مارتین کئون، مدافع سابق این تیم در این باره گفته است: «برایم عجیب است که چنین بازیکنی با توانایی‌های بالا در ترکیب تیم حضور ندارد و اینقدر دیر راهی زمین می‌شود. فکر می‌کنم سرمربی تیم اعتقادی به بازی او ندارد و دوست ندارد از این مهاجم جوان زیاد استفاده کند. من در تمرینات تیم نیستم و نمی‌دانم چه اتفاقاتی در آنجا رخ می‌دهد و به همین دلیل نمی‌توانم قضاوت درستی در این‌باره داشته باشم، اما او هر زمان که در زمین حضور داشته توانسته عملکرد نسبتا خوبی ارائه دهد. مارتینلی با حضورش در زمین باعث شد شرایط تیم بسیار بهتر شود و انرژی زیادی به تیم تزریق کرد. فکر می‌کنم اگر به او هم مثل اسمیت رو و بوکایا ساکا فرصت بیشتری داده شود می‌تواند خودش را بهتر ثابت کند. آرسنال تیمی است که به‌خوبی از نفرات جوانش حمایت می‌کند و فکر می‌کنم درحال‌حاضر نوبت مارتینلی است که شانس بیشتری داشته باشد.»

توپچی‌ها در این مسابقه با اخراج دنی سبایوس 10 نفره شدند، البته پیش از اینکه حریف نیز با اخراج اتین کاپو با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه دهد توانستند تک گل خود را به‌ثمر برسانند. ویارئال در این مسابقه خطرهای زیادی روی دروازه حریف انگلیسی و نامدار خود ایجاد کرد و اگر شاگردان آرتتا در مسابقه برگشت به همین روش به بازی ادامه دهند، بعید است بتوانند راهی دیدار نهایی شوند. البته بوکایو که پنالتی آرسنالی‌ها را در این دیدار گرفت و یکی از بهترین‌های تیمش بود، نظر دیگری دارد و معتقد است این تیم عملکرد بهتری نسبت به میزبان داشته است: «ما در نیمه‌دوم و حتی پس از اینکه 10 نفره شدیم، نشان دادیم تیم بهتری نسبت به حریف هستیم. هنوز همه‌چیز دست خودمان است و می‌توانیم در بازی برگشت نتیجه دلخواه‌مان را کسب کنیم و به فینال برسیم. در همین بازی هم اگر دقت لازم را داشتیم، می‌توانستیم حداقل به گل مساوی برسیم اما حالا همه‌چیز به بازی هفته آینده در لندن و عملکرد ما در آن مسابقه بستگی خواهد داشت.»

مرتبط ها