کد خبر: 53783

فرجی‌راد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

توافق وین در آمریکا برای بایدن مساله می‌شود

برای آمریکا مهم است اعم از سانتریفیوژهای نسل جدید و غنی‌سازی 60درصد به حالت اولیه بازگردد.این موضوع در داخل آمریکا هم برای بایدن مساله‌ساز است و بعدا مورد هجمه قرار می‌گیرد، لذا درحال حاضر روی این موضوعات بحث می‌شود تا راهکاری برای آن پیدا شود.

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در نروژ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بیان نکاتی درخصوص روند مذاکرات پرداخت که در ادامه آمده است.

درخصوص مذاکرات وین چه پیشنهادهایی شده که نیاز به رایزنی در تهران بوده است؟

دو طرف فعلا درحال تهیه پیش‌نویس هستند که بتوان روی آن بحث کرد.

    پیشنهاد ایران برداشتن همه تحریم‌ها و نظر آمریکا پذیرش آن است

چه مواردی غیر از لغو آنی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ها لغو تحریم در این مذاکرات مورد توجه است؟

درحال حاضر پیشنهاد‌ ایران است که تحریم‌ها برداشته شود و این‌طور که به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نیز پذیرفته‌اند، اما بحث این است که همزمان هر دو طرف تعهدات خود را انجام دهند.

   طبق مذاکرات وین تحریم‌ها تا یک‌ماه دیگر برداشته می‌شود

موضوعی که دولت ابراز امیدواری کرد می‌توان تحریم‌ها را برداشت، ناظر به این بخش است؟

بله. تحریم‌ها تقریبا از نظر من تا یک‌ماه دیگر برداشته می‌شود و خیلی فرسایشی نمی‌شود، از این‌رو حداکثر تا یک‌ماه دیگر شاید به نتیجه قابل‌قبولی برسد.

  آمریکا برای رسیدن به مساله شرق دور پذیرفت به‌نحوی خواسته ایران برآورده و مذاکرات تمام شود

امروز واشنگتن‌پست اعلام کرد ایران و آمریکا درحال بازگشت به همان برجام هستند. یعنی با تمام موضع‌گیری‌هایی که آمریکا داشت به همان برجام اصلی برمی‌گردیم؟

بله. این چیزی است که ایران از ابتدا می‌خواست هر کشوری که می‌خواهد مذاکره کند، اگر قدری هم قدرتمند باشد ابتدا پیش‌شرط می‌گذارد، آمریکایی‌ها این پیش‌شرط را گذاشتند که برجام اصلی یا قبلی مبنایی برای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی شود ولی دیدند ایران محکم ایستاده است. لذا آمریکایی‌ها هم می‌خواستند زودتر به نتیجه برسند و مساله برجام حل‌وفصل شود تا به کارهای خود در منطقه، داخل آمریکا و شرق دور برسند، لذا پذیرفتند به‌نحوی خواسته ایران را برآورده کنند و تنها مشکل این است که اگر خواسته ایران برآورده شود، آیا ایران تعهداتی را که کم کرده دوباره اجرا می‌کند یا خیر؛ یعنی برای آمریکا مهم است اعم از سانتریفیوژهای نسل جدید و غنی‌سازی 60درصد به حالت اولیه بازگردد.این موضوع در داخل آمریکا هم برای بایدن مساله‌ساز است و بعدا مورد هجمه قرار می‌گیرد، لذا درحال حاضر روی این موضوعات بحث می‌شود تا راهکاری برای آن پیدا شود.

مرتبط ها